3 dingen die kandidaten meestal vergeten tijdens een sollicitatie
Tijdens een sollicitatie kunnen de zenuwen je zo parten spelen dat je bepaalde essentiële zaken vergeet. Sollicitanten zien vooral dit over het hoofd …
Wil je graag zelfzeker solliciteren? Dan zijn er een aantal fouten die je best vermijdt. De volgende zeven fouten werden als de belangrijkste genoemd door personeelsmanagers in een enquête van de RUG over storend gedrag bij sollicitanten ...
Wie zich maar slecht kan uitdrukken tijdens een sollicitatiegesprek, is vaak niet goed voorbereid. Je hebt niet nagedacht over de standaardvragen en vindt dus ook geen geschikt antwoord. Mogelijk heb je ook simpelweg geen zicht op waar je goed in bent. Je hakkelt je erdoor heen. Je kletst maar wat uit je nek.
Of je vergeet een onderscheid te maken tussen professioneel taalgebruik en het taaltje dat je spreekt met je vrienden. Hierdoor kom je slecht over. Je taal en taalgebruik laten een negatieve indruk na.
Vanuit je onzekerheid antwoord je maar raak. Je hebt de vraag zelfs niet goed gehoord. Je gaat er gewoon vanuit dat ze x of y willen weten. Niet goed luisteren zorgt ervoor dat je je niet kunt afstemmen op je gesprekspartner. Je geeft het verkeerde antwoord op het verkeerde moment.
Je hebt niet nagedacht welke taken, verantwoordelijkheden of acties - die je vroeger hebt ondernomen - ook van toepassing kunnen zijn op je nieuwe functie. Door deze niet te vertellen, kom je zwak over. Men krijgt de indruk dat het je aan ondernemingslust, initiatief en doorzettingsvermogen ontbreekt.
Je denkt dat je best ‘braaf’ uit de hoek komt. Ja en nee knikken. Zelf vragen stellen komt niet in je op. Hierdoor mis je echter de mogelijkheid om na te gaan of deze job echt bij je past. Ook kom je zo niet gemotiveerd over. Je lijkt niet echt geïnteresseerd en maakt geen dynamische indruk. Daarnaast heb je ook geen informatie opgezocht over het bedrijf of de organisatie. Bij de vraag ‘wat weet je al over ons?’ blijf je een antwoord schuldig.
Kleren maken de man, of de vrouw. Niet aangepaste kledij of bijvoorbeeld excentrieke juwelen zorgen voor een slechte indruk. ‘Je past niet in het bedrijf en in de cultuur. Of je hebt niet de vereiste competenties’ denkt men dan. Ook bij een interim-bureau ga je niet langs in slippers en short, ook al is het buiten 30 graden.
Werk verandert snel. Daarom is het vaak niet meer van belang wat je hebt gestudeerd of voor welk bedrijf je hebt gewerkt. Cruciaal is wel wat je kan, je motivatie en hoe je je aanpast.
Blijf je - misschien vanuit onzekerheid - stug bij je vroegere takenpakket? Lijkt het alsof je dat nieuwe programma niet onder de knie wil krijgen? Of heb je moeite om te werken met medewerkers uit andere culturen? Helaas, je kan de job alvast vergeten …
Te laat? Daar gaat je goede indruk. Er zijn ongetwijfeld voldoende sollicitanten die wél op tijd zijn en net zo geknipt voor de job zijn als jij. Omdat zij echter op tijd zijn, maken ze meer kans.
De job van een recruiter of personeelsmanager in een sollicitatiegesprek kan soms makkelijk lijken. Maar het is eerder ongemakkelijk en stressvol als je mensen fouten ziet maken. Fouten die hen immers deze nieuwe baan kost. Fouten die eenvoudig vermeden kunnen worden met een degelijke voorbereiding.
Maak het leven van een recruiter dus wat gemakkelijker en vermijd deze fouten!
>> Ben je toe aan een toolbox om meer stuurkracht te geven aan je werk en leven? Om onzekerheid, overweldigd zijn of stress om te buigen in goed uit de verf komen, ook in een sollicitatiegesprek? Is de training zelfvertrouwen iets voor jou? Zie www.bureaustroom.be/zelfvertrouwendag
(ik) - Inge Ketels is Zelfvertrouwencoach. Ze helpt hoger opgeleiden die worstelen met een gevoel van vast zitten. Soms voelen ze zich onzeker, durven niet echt, hebben te veel stress, willen meer uit zichzelf of hun leven halen en weten niet hoe. Inge helpt uit jezelf te halen wat er in zit en maximaal te leven vanuit innerlijk leiderschap, zelfvertrouwen en flow.
Kennismaken? Schrijf je in voor inspirerende artikels en ontvang gratis het e-book ‘test je innerlijk leiderschap’ in je mailbox! Vul je naam en e-mail in op www.bureaustroom.be (homepage rechtsboven, artikels-inschrijven)
Liever een cd? Met dit superkwartet van 4 CD’s kan je goed uit de voeten. Ontdek de kracht van gedachten, sterk in je schoenen staan, vergroot je innerlijke rust en onderzoek hoe leven vanuit je hart je levenskwaliteit vergroot. Bestel ze hier www.bureaustroom.be/4skil
12 juni 2014Tijdens een sollicitatie kunnen de zenuwen je zo parten spelen dat je bepaalde essentiële zaken vergeet. Sollicitanten zien vooral dit over het hoofd …
Van de studentenwereld ken je alles, maar op het werk ben je nog een groentje. Deze 6 vergissingen kunnen je professionele reputatie snel kraken...
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Met een indrukwekkende motivatiebrief en bijhorend cv kan je recruiters overtuigen om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Enkele tips!
In goede economische tijden steekt het niet zo nauw: elke sollicitant vindt dan wel gepast werk. In crisistijden zoals nu maken soms kleine dingen het verschil.
Deze twaalf voorbeelden van blunders vermijd je best als je je kansen tijdens een belangrijk sollicitatiegesprek niet wil vergooien ...
Een goed opgebouwd netwerk ligt vaak aan de basis van een mooie carrière. Helaas is niet iedereen gezegend met netwerktalent. Welke fouten worden gemaakt?
Wie heeft het nog niet gedaan? Een mail sturen naar een collega die naast je zit. Zie hier enkele tips om te zorgen dat je niet geleefd wordt door je inbox.
Voor veel werknemers is thuiswerk dé succesformule om hun werk-privébalans in evenwicht te houden. Toch is het niet voor iedereen de meest ideale situatie...