Je mening zeggen tegen de baas: de do's en don'ts
Het laatste wat je wil is je overste tegen je in het harnas jagen. Maar toch. Af en toe loont het om op te komen voor je eigen overtuiging.
Klinkt logisch, niet? En toch zondigen werknemers overal dagelijks tegen deze basisregels. Zoals met deze 7 - op het eerste gezicht volledig onschadelijke - opmerkingen die je nooit in het bijzijn van je baas mag uiten. Plaats jezelf even in de schoenen van je werkgever en je beseft meteen welke onaangename gevolgen een simpele verzuchting kan hebben.
Niet doen, want: de meeste werkgevers gaan ervan uit dat jouw werk bestaat uit wat zij jou vragen te doen. Zeg daarom nooit dat een bepaalde job niet tot jouw taken behoort, maar maak duidelijk dat het geen goed idee is in het belang van het bedrijf. Geef meteen ook aan wie je de job in kwestie wél ziet uitvoeren en waarom dat beter is voor iedereen.
Probleem op je werk? Zo los je 't creatief op
Niet doen, want: bij jouw werkgever komt dit over alsof je niet begaan bent met je werk. Een misverstand dat je kan vermijden, namelijk door je niet te mengen wanneer er zich een probleem voordoet waaraan jij niks kan veranderen. Nog beter is natuurlijk om hoe dan ook je best te doen om te helpen, want een probleem op de werkvloer is sowieso een probleem voor iedereen binnen het team.
Niet doen, want: hoe luider je roept dat iets niet jouw schuld is, hoe meer mensen jou net gaan verdenken. Vermijd daarom deze 5 woorden en pak de situatie liever met beide handen aan. Het loont uiteindelijk veel meer om een oplossing te zoeken dan om een schuldige te vinden.
Niet doen, want: wedden dat je baas hierdoor niet inziet dat hij je te veel werk geeft? Integendeel, hij zal de oorzaak bij jou zoeken en je ervan verdenken dat je jouw werk niet aankan.
Multitasken is onzin! 8 tips om toch alles gedaan te krijgen
Niet doen, want: je hebt deze job nu eenmaal aangenomen. Klagen over je verloren diploma's of vaardigheden voor een 'mindere job' valt ook bij je collega's in slechte aarde en je baas denkt mogelijk dat je een blaaskaak bent. Niet meteen dé manier om promotie te maken.
Niet doen, want: dan lijkt het alsof je het werk in kwestie te gemakkelijk (lees: weinig uitdagend of zelfs stom) vindt. Terwijl jij je collega's en baas er alleen maar van wilde overtuigen dat je zo goed bent in je werk dat het in één, twee, drie gepiept is. Maar dat bewijs je dus, zoals zo vaak het geval is, beter met daden.
Niet doen, want: deze woorden werken bij elke baas als een rode lap op een stier. Ook als een bepaalde opdracht een echte 'mission impossible' is, wil je toch niet dat je werkgever je ervan verdenkt dat je jouw job niet aankan? Zoek daarom eerst uit waarom je een bijna onmogelijke taak voorgeschoteld krijgt en schiet in actie om het vooropgestelde doel zo goed als mogelijk te behalen. Je inzet zal achteraf dubbel en dik beloond worden.
Extra 10 tips: Zo bouw je de beste relatie op met je baas
En tenslotte nog een gouden regel: bij elk ander twijfelgeval hou je best je mond. Zwijgen is écht goud waard!
(jn) - Bron: Finance.yahoo.com
Het laatste wat je wil is je overste tegen je in het harnas jagen. Maar toch. Af en toe loont het om op te komen voor je eigen overtuiging.
Wat is de belangrijkste vaardigheid die de meeste werknemers missen bij hun leidinggevenden?
Leidinggevenden schatten de oorzaak van mentale problemen bij medewerkers vaak niet goed in. Die laatsten kunnen ook dikwijls niet bij hun overste terecht.
Had je vroeger misschien een lastige baas, dan spreken we vandaag over toxisch leiderschap. Maar wat is dat eigenlijk, een ‘toxische baas’?
Vandaag de dag zit iedereen op social media. Alleen jouw bedrijf blijft achter. Hoog tijd om daar iets aan te doen, denk je. Maar hoe vertel je dat aan je baas?
Wanneer de gemoederen hoog oplopen, kunnen frustraties op de werkvloer escaleren. Je grijpt dus beter op tijd in, vóór de bom ontploft...
We zoomen in op drie karaktereigenschappen die op het eerste gezicht vrij positief lijken, maar in een leidersrol toch enkele alarmbellen doen afgaan...
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.
Een jaar na het ‘recht op deconnectie’ worden nog 6 op de 10 Vlamingen buiten de werkuren gecontacteerd door hun leidinggevende...