5 manieren waarop een creatief cv je carrière boycot
' Opvallen' vanaf het opsturen van je cv lijkt het sleutelwoord. Maar hoe onderscheid je je en kan dat in je nadeel spelen?
Je CV op een felgekleurd papiertje afdrukken of een opvallende outfit kiezen voor je gesprek? Je trekt ongetwijfeld de aandacht, maar of dat altijd even positief onthaald wordt, is nog maar de vraag. Wil je écht opvallen? Probeer dan één van deze zeven creatieve manieren.
Een sollicitatiegesprek in het vooruitzicht? Dan ben je ongetwijfeld druk bezig met het doornemen van de teksten op de bedrijfswebsite. Dat doet elke sollicitant. Pak het eens anders aan en benader een werknemer die je enkele vragen kunt stellen. Je krijgt meer inkijk in de werking en als je een goede indruk maakt, heb je al een stapje voor op andere kandidaten. Eén tip: dring je niet op en laat alles gewoon gebeuren, zonder te pushen.
Wees origineel en maak duidelijk dat je de geschikte kandidaat bent. Een voorbeeld: een vrouw solliciteerde voor een job als grafisch ontwerpster en styliste. In plaats van een saai A4’tje in te leveren als CV, knutselde ze een envelop in elkaar waar een kleurrijk puzzelstukje aanhing met de woorden: ‘I am the missing piece to your puzzle.’ Maar zorg er natuurlijk voor dat alles past binnen de context van een bedrijf. Met een knutselwerkje haal je echt je slag niet binnen in een traditioneel bedrijf.
Wil je voor een hip bedrijf werken waar originaliteit geapprecieerd wordt? Laat je talenten dan zien op een ongewone manier, zonder het in het belachelijke te trekken. Vergeet die ellenlange opsomming van al je vaardigheden. Waarom toon je ze bijvoorbeeld niet via een sketch. Dat zegt meer dan duizend woorden. Niet zeker of je potentiële werkgever een creatieve aanpak apprecieert? Stel jezelf dan deze vragen om het antwoord te vinden:
Sociale media zijn perfect om wat meer zicht te krijgen op de werking van bedrijven. Maar een stapje verder gaan, kan nooit kwaad. Heb je het profiel van de recruiter gevonden? Dien een vriendschapsverzoek in, like de berichten en deel ze volop. Zo is de kans groter dat ze je naam herkennen tijdens het sollicitatiegesprek. Let wel dat je geen bruggen opblaast met andere bedrijven.
Stuur je hetzelfde CV naar tientallen bedrijven? Niet doen! Ontwerp verschillende versies van je CV én je motivatiebrief. Als je die job echt wil krijgen, dan moet je vooral inspelen op de verwachtingen die de werkgever heeft.
Normaal doet het bedrijf een voorstel als je mag beginnen. Waarom gooi je zelf geen voorstel op tafel? Opgelet: zorg dat je voorstel niet overkomt als een smeekbede of haastige beslissing. Bedenk op voorhand wat je wil bieden tegen welke voorwaarden. Zo kreeg een pas afgestudeerde advocaat een job waar je jaren ervaring voor nodig had. Het enige wat ze vroeg, was haar twee à drie weken de kans geven om zich te bewijzen.
Soms kan een klein gebaar grote gevolgen hebben. Solliciteer je voor computerspecialist en ontdekte je per toeval een foutje op hun website? Zorg dan dat je op je sollicitatie een oplossing aanreikt. Wil je in de verkoop en is het heel warm op de dag van je gesprek? Neem dan flesjes water mee voor de mensen die je interviewen. Eén tip: stem je klein gebaar af op de functie en het bedrijf en zoek de juiste timing. Ze zullen jouw kandidatuur niet snel vergeten.
(dt/em) - Bron: GO Banking Rates
15 juni 2018' Opvallen' vanaf het opsturen van je cv lijkt het sleutelwoord. Maar hoe onderscheid je je en kan dat in je nadeel spelen?
Miguel Durão is goed met woorden. Toch had hij moeite met werk te vinden in Londen, waarna hij zijn vriendin inschakelde in zijn sollicitatievideo.
Met een interactief cv spring je er bij je werkgever sowieso uit. Deze designers dreven die interactiviteit wel heel ver...
Je bent niet zoals alle anderen, dus ook je (creatief) cv springt uit de band. Dat kan zeker geen kwaad, maar pas wel op met té creatieve vondsten.
Bang dat je sollicitatiebrief niet gelezen wordt? Zorg ervoor dat mensen niet kunnen weerstaan aan de verleiding om je omslag te openen...
Voor de werkgever blijft het mobiliteitsvraagstuk vaak complex en niet eenduidig. Linde (Redopapers) en Pieter (Pleegzorg Oost-Vlaanderen) tonen elk vanuit hun ervaring aan waarom autodelen in de lift zit.
Ook in de financiële sector zijn ze op zoek naar talent, en dat uit diverse hoeken. Onder de vele vacatures springen deze drie profielen eruit.
Het aantal werknemers in ons land met psychische klachten is de voorbije 5 jaar stevig toegenomen. Hoe kan je de signalen van een (mentaal) probleem opmerken?
Ambieer je een leidinggevende functie of leg je je liever toe op het inhoudelijke? Bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu kan je beide richtingen uit. Een duidelijke visie op talentontwikkeling stelt medewerkers in staat het heft in eigen handen te nemen. Leiderschapstrajecten op maat stelen daarbij de show.