Mannen verbergen onzekerheid beter dan vrouwen
Uit onderzoek blijkt dat mannen er doorgaans goed in slagen om zelfvertrouwen uit te stralen, ook wanneer ze te kampen hebben met twijfels of angsten.
6 negatieve dingen die je vaak denkt en wat je eraan kan veranderen …
Veel mensen kampen met de angst dat ‘ze’ – je collega’s, teamchef, CEO, leverancier, … - ooit zullen ontdekken dat je niet zo getalenteerd bent dan ze dachten. En dan verlies je je job.
Maar waarom denk je zo negatief over jezelf? Je bent geschikt voor de job. Je bent aangeworven omdat ze in je geloven. Je hebt tientallen andere sollicitanten geklopt, ze pikten je er voor een welbepaalde reden uit. En als je ergens al jaren werkt, is dat heus niet enkel voor je mooie ogen. Je werkervaring en verwezenlijkingen spreken voor zich. Als je niet voldeed, zou je allang signalen hebben opgevangen. Is het niet van je baas, dan wel van collega’s of leveranciers.
Als je blijft twijfelen, is een mentor misschien iets voor jou: iemand bij wie je echt jezelf kan zijn en die je goede raad geeft. Als je met je twijfels bij iemand terechtkan, kan je die loslaten en hoef je ze niet dagelijks mee te nemen op het werk. Dat is niet iets voor zwakkelingen, je baas heeft ongetwijfeld ook zo’n klankbord.
Vrienden maken op kantoor is moeilijk, maar onzekerheid maakt banden smeden op het werk nog moeilijker. Vaak is wat je doet gewoon prima. Daarom werk je er ook. Leer je angsten, het piekeren, je zorgen, … te stoppen. Want je piekeren kost je energie en maakt je ook minder productief.
Wacht dus niet tot een ander je waardeert. Neem zelf stappen om anders tegen jezelf aan te kijken en beter overeen te komen met je collega’s.
Enkele tips:
Natuurlijk, je zal altijd fouten maken. Dat is nu eenmaal zo. Ook je baas maakt fouten of heeft een situatie al eens verkeerd ingeschat.
Af en toe mislukken is niet erg. Wie leert uit zijn fouten zal steeds sterker in zijn schoenen gaan staan, en dat is de basis voor toekomstig succes.
Je moet niet bang zijn om fouten te maken, want dan straal je onzekerheid uit en dat heeft een negatief effect op je output en reputatie. Als je ervoor gaat en je aanvaardt dat je fouten zal maken, zal je een veel waardevollere werknemer zijn. Ooit zal er een project komen dat helemaal je ding is, en waardoor je reputatie niet meer stuk kan.
Elk jaar komen er nieuwe en gemotiveerde werknemers op de markt of collega’s worden beter en groeien door. Uitzonderlijk goed zijn in je job, betekent hard werken en een beetje strategie. Een paar keer per jaar moet je stilstaan bij wat je doet. 'Wat maakt me goed in mijn job en waarin verschil ik met mijn collega’s?' Als je dat weet, moet je die verschillen af en toe duidelijk in de verf zetten tegenover je collega’s en bazen.
Vergelijk jezelf ook enkel en alleen met de vroegere versie van jezelf. Jezelf vergelijken met anderen is doorgaans destructief en maakt dat je je minderwaardig voelt. Er is altijd wel iemand beter dan jij.
Interessanter is je te vergelijken met je vroegere zelf. Waarin ben je gegroeid? Wat kan je nu beter? Waarin ben je sterker geworden? Wat gaat nu makkelijker?
Zorg dat je precies weet wat er van je verwacht wordt. Vraag hoe je leidinggevende die taak graag ingevuld zou zien. Verhelder je takenpakket.
Gaat je werkgever te ver in jouw ogen, laat dan assertief weten wat wel kan en wat niet. Een nee of een grens aangeven, maakt je voor de ander vaak waardevoller. Je grens aangeven en jezelf respecteren, maakt dus dat je de ander de kans geeft jezelf meer te waarderen.
Ga eens na of je jezelf steunt of naar beneden haalt. Hoe kan je dat te weten komen? Je voelt je slecht over jezelf als je kritisch bent voor jezelf, je voelt je goed als je jezelf steunt. Oefen jezelf in achter je keuzes staan: ‘Ik heb dit besloten en het is oké.’
Geef jezelf gewoon vaker een compliment. ‘Ik voel me niet gewaardeerd’ is een veelgehoorde opmerking. Belangrijk is dan alvast jezelf te leren waarderen. Waardeer de kleine dingen die je doet, de energie die je ergens in stopt, de intentie waarmee je iets startte. Of het nu het resultaat heeft dat je wil - of niet – je hebt het gedaan. Waardeer jezelf daarvoor en complimenteer jezelf daarmee. Als je dit een dagje volhoudt, voel je je op het einde van de dag een ander (en beter) mens.
Streven naar groei is prima, maar doe het vanuit tevredenheid met jezelf. Vanuit jezelf willen verrijken, en niet vanuit jezelf niet accepteren en niet waarderen waar je nu staat. Dat laatste werkt eerder ondermijnend.
Iemand die zichzelf naar waarde kan schatten, kan ook ten volle stralen. Zo heb je ook de meeste impact op en waarde voor je omgeving.
(mr)
29 oktober 2013Uit onderzoek blijkt dat mannen er doorgaans goed in slagen om zelfvertrouwen uit te stralen, ook wanneer ze te kampen hebben met twijfels of angsten.
Aan welke eigenschappen moet een goede baas voldoen? Volgens psychologen bezitten goede leiders de volgende kenmerken …
U bent overspoeld met droevig nieuws en uitgebreide commentaren over de sluiting van Ford Genk. Waarover men niet kan zwijgen, daarover moet men praten.
Herken de foute signalen die je met je lichaam kan geven, zodat je in de toekomst wél de juiste (lichaams)indruk geeft.
De Nationale Bank van België omarmt activity-based working: elke medewerker kiest de concrete werkplek in functie van de taak. Het gebouw, de digitale uitrusting en het HR-beleid maken die aanpak mogelijk.
We vroegen aan Jonathan (41) hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Wie in het buitenland wil werken, moet met heel wat rekening houden. Alles kan er anders zijn: het sollicitatieproces, je loon en ... je relatie.
We vroegen aan Stephanie (31) hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Vakantie is hét moment om je hoofd vrij te maken en nieuwe inspiratie op te doen. Een reis weg vanuit je vertrouwde omgeving brengt heel wat voordelen met zich mee.