Hoe ga ik het best om met collega's?
Elke dag werk je samen met dezelfde mensen. Dankzij de volgende 10 tips verloopt de samenwerking met hen heel wat beter.
We kunnen niet controleren hoe mensen ons behandelen. Wat we wél kunnen kiezen, is hoe we anderen behandelen. Hoewel dat misschien eenzijdig lijkt, kan dat meer effect hebben op onderlinge relaties dan je denkt. Moet je vaak met moeilijke mensen of onvriendelijke collega’s samenwerken? Overloop dan zeker volgende tips eens.
Geef je er eigenlijk niet echt om, dan verspil je je energie en is het zinloos om naar de volgende stappen te gaan. Heb je daarentegen een reden, zoals een aangename werksfeer willen behouden of oprechte interesse in de persoon in kwestie, dan heb je een betere motivatie.
Doe je research. Leer wat je kan over het leven van je collega’s, misschien hebben jullie wel gemeenschappelijke interesses. Waar zijn hun talenten en passies, wat kunnen ze nog leren, waar worden ze echt enthousiast over? Leer wat meer over hun familie, hobby’s, dromen … wat je maar kan vinden.
Onderzoek toonde eerder al aan dat de meest getalenteerde onderhandelaars gemiddeld 400% meer tijd spenderen aan het zoeken naar gedeelde interesses en doelen voor ze naar een vergadering gaan. Vooronderzoek helpt dus wel degelijk.
Het vooronderzoek dat je hiervoor hebt gedaan, kan dit proces vergemakkelijken. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om gemeenschappelijke punten te vinden, zijn ze er vaak wel. Het hoeft zelfs geen erg diepgaande connectie te zijn, vaak is een gelijkaardig klinkende naam al voldoende, of het feit dat je ook een broer of zus hebt, of net niet. Deze gezamenlijke interesse zal het contact vergemakkelijken en de wil om aan de relatie te werken positief beïnvloeden.
En dat is nog maar het begin. Hoe dieper de verbondenheid, hoe meer gelijkaardigheden, hoe meer je elkaar aardig zult beginnen vinden.
Zoek vooral naar een gelijkaardige achtergrond of familiegeschiedenis, persoonlijke anekdotes en/of ervaringen. Misschien heeft de persoon in kwestie wel dezelfde prioriteiten in het leven, dezelfde waardes en principes, dezelfde levenshouding of dezelfde overtuigingen? Je weet maar nooit waar je een raakvlak vindt.
Begin klein, zeker als er echt kwaad bloed is tussen jullie. Zoek iets dat jullie verbindt of iets dat je bewondert, en focus daarop. Zoek een manier om het er positief met de persoon in kwestie over te hebben. Bedank hen bijvoorbeeld voor de toegevoegde waarde die het brengt in jullie werk of hoe het de organisatie of het team ten goede komt. Geef oprechte complimenten en gebruik voorbeelden om ze te staven.
Kleine sub-tip: Vraag om hulp
Een strategie die de bijnaam ‘Het Benjamin Franklin-effect’ kreeg, nadat Franklin had opgemerkt dat hij heel wat goede wil wist te creëren bij zijn vijanden, nadat hij hen om hulp vroeg in hun expertiseveld. Mensen voelen instinctief meer genegenheid voor mensen die ze helpen.
Om hulp vragen toont ook dat je niet alles weet en dus ‘tekortkomingen’ hebt, iets wat openheid impliceert en ervoor kan zorgen dat anderen ook opener zullen zijn naar jou toe. Wat jullie band weer zal versterken.
Hoewel het logischer lijkt om mensen complimentjes te geven in hun gezicht, is een omweg via een derde persoon ook heel erg effectief … zolang het oprecht is natuurlijk. Want op de een of andere manier zal deze positieve feedback toch weer terechtkomen bij de betreffende persoon, die deze ongevraagde goede reclame wel zal appreciëren.
Met een beetje geluk zijn de collega die je ‘inlicht’ over de kwaliteiten van de andere collega en de moeilijke medewerker wél goed bevriend met elkaar. Zo klim je ook op de ladder van de vrienden, want die horen natuurlijk ook graag positieve dingen over hun vriend(in), en zij kunnen dan weer een goede invloed hebben op de collega die jij wil bevrienden.
Een ander perspectief aannemen helpt ons om iemand menselijker te maken in plaats van iemand als de grootste frustrerende factor in de wereld te zien. Beeld je daarom in hoe het zou zijn om de wereld door hun ogen te zien. Als je van perspectief verandert, dan zal je de medewerker in kwestie met meer compassie en empathie benaderen. Vraag jezelf af wat jij zou doen, voelen of denken als je hen was ...
Onthoud ook dat mensen niet alleen maar zaken willen doen en meer zijn dan het professionele masker dat ze vaak opzetten. De meeste mensen willen nog altijd begrepen en geapprecieerd worden.
Als je erin slaagt om je frustraties om te zetten naar een positieve professionele relatie, dan heb je er misschien niet alleen een vriend bij, maar bouw je ook aan je eigen reputatie als conflictoplosser. Een win-win dus.
(sjv) – Bron : Brazencareerist.com
9 april 2015Elke dag werk je samen met dezelfde mensen. Dankzij de volgende 10 tips verloopt de samenwerking met hen heel wat beter.
Een nieuw jaar gaat gepaard met goede voornemens. Aardiger zijn tegen de medemens, bijvoorbeeld. Op de werkvloer zijn de Vlamingen alvast op de goede weg.
Start je met een nieuwe job? Dan ben je vast razend benieuwd naar je kersverse collega’s. Hoe je meteen goed met hen zal opschieten? Jobat geeft tips!
De manier waarop je met anderen omgaat, is ontzettend belangrijk voor je loopbaan. Te veel werknemers denken dat ze alles wel alleen aankunnen.
Iedereen wordt weleens geconfronteerd met achterbaks rattengedrag van collega's op de werkvloer. Maar wat doe je eraan? Vijf simpele tips.
Het klinkt stom, maar ik erger me aan de muziekkeuze van mijn collega’s...
Het is niet altijd verstandig om alles toe te vertrouwen aan je collega's. Hoe goed je ook met hen overeenkomt, sommige zaken hou je beter voor jezelf.
Arvesta introduceert jongeren stapsgewijs via het Young Graduate Program. Michelle Gerrits (24) startte in oktober met dat nieuwe traject.
Maar liefst 13.000 medewerkers van Familiehulp maken dagelijks het verschil om klanten de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden.