Heb je best een introverte of extraverte baas?
Er zijn managers in alle soorten. Heb jij liever een introverte of extraverte baas? Heel wat hangt af van het team waar hij/zij leiding aan geeft.
Maak altijd voldoende en goed oogcontact.
Zit stil terwijl je luistert. Wanneer je denkt je concentratie te verliezen, beweeg dan even in je stoel of met je voeten, maar blijf altijd gefocust op de spreker.
Knik met je hoofd en leun zachtjes naar de spreker toe: het geeft aan dat je naar hem of haar luistert en het helpt je zelf om beter bij de les te blijven.
Pas de techniek van het spiegelen toe, waarbij je op onschuldige manier je gesprekspartner gaat nabootsen. Als je gesprekspartner zachtjes naar links leunt, kan jij zachtjes naar rechts leunen. In sociaal verband doen mensen dat automatisch wanneer ze zich goed op hun gemak voelen.
Bij een telefoongesprek waarin veel informatie wordt gedeeld is het nuttig om af en toe te pauzeren en te herhalen wat de spreker heeft gezegd. Zo'n samenvatting geeft je ook de mogelijkheid om zaken die je niet goed hebt verstaan of waarvan je moeilijk het belang kan inschatten opnieuw onder de aandacht van de spreker te brengen opdat die alsnog extra informatie kan verschaffen.
Ten slotte de laatste, maar wellicht ook de belangrijkste tip: onderbreek nooit iemand die aan het spreken is. Indien je denkt dat wat je zelf wil zeggen daardoor verloren gaat, schrijf dan even een paar trefwoorden op een papiertje.
Iemand onderbreken is niet enkel onbeleefd; het kan alles wat je tracht te bereiken ondermijnen. En zelfs wanneer je echt aandachtig luistert, wekt een onderbreking de indruk dat dit niet het geval is.
(sjv)
11 augustus 2021Er zijn managers in alle soorten. Heb jij liever een introverte of extraverte baas? Heel wat hangt af van het team waar hij/zij leiding aan geeft.
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
Een vergadering leiden is niet altijd evident. Collega’s beginnen onderling te praten, de vergadering loopt uit en niemand neemt beslissingen. Daardoor gaat er veel kostbare tijd verloren. We geven je graag wat goede raad mee om efficiënt vergaderingen te leiden.
Door je contacten uit te breiden, open je deuren naar nieuwe opportuniteiten voor je persoonlijke én professionele ontwikkeling.
Wanneer je online presenteert, is de grote uitdaging om de aandacht van je publiek er bij te houden. Daarom: 6 tips!
Het begin van het jaar staat in veel bedrijven garant voor evaluatie- of functioneringsgesprekken. Soms komt daar ook kritiek bij kijken. Hoe ga je daar mee om?
Storytelling is een gave, maar als je dat talent niet hebt, kun je met enkele kleine tips en tricks alsnog een meesterverteller worden...
Tijdens vergaderingen heeft oogcontact een belangrijke functie. Wie is uitgesproken, zal de ander langer aankijken en daarbij knikken, de wenkbrauwen optrekken en het hoofd schuin houden.
Op de werkvloer durven de gemoederen soms hoog oplopen. Hoe reageer je best in een conflictsituatie met een collega?