NIEUW: Solliciteren via Snapchat
Meer en meer sollicitanten gebruiken digitale platformen om zich voor te stellen aan een bedrijf. Wijs laat kandidaten via Snapchat solliciteren.
Het spreekt voor zich dat hoe beter en hoe breder je online netwerk is, hoe hoger je kansen zijn om gezien te worden of goed bevonden te worden. Rekruteerders schuimen de social media namelijk effectief af op zoek naar de witte raaf en analyseren daarbij online profielen.
Met wie connecteer je best? Met iedereen waarvan je denkt dat zij jou zouden kunnen helpen! Inspirerende experts, collega’s, bedrijven waarvoor je wil werken, medestudenten, familie, vrienden van nu, vrienden van vroeger, ... Ook als de persoon actief is in een totaal andere sector of branche dan jij. Je weet nooit hoe zaken kunnen evolueren en wat de toekomst brengt.
Voeg de personen direct toe nadat je contact met ze hebt gehad, zo is het contact nog vers en schrijven ze misschien zelfs een aanbeveling voor jou. En het valt minder op dan ineens tientallen nieuwe contacten aan te spreken op het moment dat je effectief nieuw werk zoekt. Twitter en zeker LinkedIn zijn uitermate geschikt om nieuw werk te vinden. Facebook kan ook nuttig zijn, maar louter professionele contacten voeg je best niet toe als vriend. Het kan voor hen vreemd overkomen om ineens alle details van je privéleven te zien verschijnen.
Toen je startte in je huidige job, heb je wel je sociale profielen aangepast met je nieuwe functietitel, maar waarschijnlijk niet veel aandacht geschonken aan de vindbaarheid van je profiel. Nu je op zoek bent naar een nieuwe job, is het vervolledigen van je sociale profielen een goed idee. Op deze manier zal jouw naam sneller verschijnen in industrie gerelateerde zoekopdrachten.
Vul de verschillende secties van je LinkedIn-profiel aan met omschrijvingen en buzzwords uit je sector die jou typeren. Ben je niet helemaal zeker over welke termen jou het best omschrijven? Kijk dan naar profielen van succesvolle mensen uit jouw sector en hoe zij zichzelf en hun werk benoemen. Vergeet verder je samenvatting niet en zorg voor een aantal aanbevelingen!
Je doelen op lange termijn vermelden in je professionele social media profielen is een goede manier om je volgende ideale carrièrestap te insinueren, zonder dat het te veel opvalt bij collega’s en bazen dat je elders werk zoekt. Wie je doelstellingen leest, zal niet automatisch denken dat je je job zo snel mogelijk wil verlaten, maar begrijpen dat je bewust met je carrière bezig bent. Dus voeg gerust een zinnetje of twee toe over hoe je je professionele carrière ziet evolueren, zo creëer je extra kansen.
Dat doe je bijvoorbeeld met een open zin als ‘Ik blijf graag op de hoogte van nieuwe opportuniteiten in mijn domein. Mailen kan naar [je e-mailadres].’ Op deze manier geef je andere werkgevers groen licht om je te contacteren met informatie over jobopportuniteiten zonder dat je weggeeft dat je weg wil bij je huidige werkgever.
Heel belangrijk als je wil opvallen. Sluit je op LinkedIn aan bij discussiegroepen die je interesseren en die bij je talenten passen, en reageer op vragen of gesprekken. Volg inspirerende boegbeelden, relevante nieuwsbronnen of droombedrijven op Twitter en ga de conversatie aan.
Op deze manier kan je in contact komen met gelijkgestemden en misschien contacteert je toekomstige werkgever je wel zelf. Bovendien ben je dankzij deze strategie snel op de hoogte van vacatures, want veel bedrijven zetten hun vacatures online via Twitter. Wist je trouwens dat bijna iedere sector tegenwoordig een Twitteraccount heeft die je op de hoogte houdt van de laatste vacatures?
De social media zijn het moderne visitekaartje geworden voor veel mensen, maar met een groter bereik dan de papieren variant. Dus ga voor een bewuste en weloverwogen aanpak. Zet jezelf digitaal in de markt, maar wees consistent en correct. Beter enkele strategieën elke week toepassen, dan te veel hooi op je vork nemen om na een tijd amper nog iets te doen. Doe het niet “van moetens”, het is gewoon plezant.
(mr)
13 januari 2016Meer en meer sollicitanten gebruiken digitale platformen om zich voor te stellen aan een bedrijf. Wijs laat kandidaten via Snapchat solliciteren.
Dacht je je social media-kanalen te verstoppen voor toekomstige werkgevers? Heroverweeg die zet toch nog maar eens ...
Bedrijven en sollicitanten vinden stilaan hun weg naar de nieuwe sociale netwerksite Pinterest. Jobat geeft enkele tips om op Pinterest je cv op te bouwen.
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Uit onderzoek van de vacaturesite Jobbird.com blijkt dat werkzoekenden zich tijdens het solliciteren zeer bewust zijn van hun gedrag op sociale media.
Wil jij je carrière een vliegende start geven? Dan kan je vanaf 1 september een premie ontvangen. Als je kiest voor een knelpuntberoep tenminste.
To jobhop or not to jobhop? We lijsten de pro’s en cons voor je op!
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Ik heb dit jaar niet al mijn vakantiedagen opgenomen... Wat nu? Wij vertellen je hoe de vork precies in de steel zit.