Meer bereiken dankzij je lichaamstaal: 5 tips
Met onze non-verbale communicatie zeggen we vaak nog meer dan met woorden. Vandaar: deze 5 manieren van lichaamstaal én hoe je overkomt bij anderen.
Een vlot gesprek is zoals een teamsport: een aangenaam tempo en positieve energie maken het praten gemakkelijk. In het boek 'The Art of Conversation: A Guided Tour of a Neglected Pleasure' geeft schrijfster Catherine Blyth een aantal goede tips voor een beleefd én vlot gesprek.
In welke situatie ook, of je iemand al kent of niet, bij small talk respecteer je volgens Blyth best de volgende vijf principes: breng anderen op hun gemak (1), breng jezelf op je gemak (2), betrek alle partijen (3), stel gemeenschappelijke interesses vast (4) en praat over je eigen interesses (5).
Wil je vlot met onbekenden kunnen praten, dan denk je best na over een goede voorstelling van jezelf. Een duidelijke introductie bestaat uit twee delen: je zegt wie je bent en wat je relatie is met een bepaald persoon, evenement, bedrijf etc. Identificeer raakpunten en voor je het weet ontdek je een zekere link tussen jou en je gesprekspartner. De wereld is toch klein, niet?
Onderzoek wijst uit dat het succes van een gesprek bepaald wordt door de mate waarin we geboeid worden door wat onze gesprekspartner zegt. Hoe minder goed we de andere persoon kennen, hoe trivialer het onderwerp en hoe minder geboeid we zijn. Hierdoor wordt je eigen bijdrage belangrijker voor het succes van de conversatie.
Discussies moeten zich langzaam kunnen ontwikkelen, wanneer men op zoek is naar een intiem gesprek dat vlot vooruitgaat. De vier stappen voor dit soort conversaties?
Let op de manier waarop je gesprekspartner reageert op bepaalde vragen en pas je eigen gespreksstijl hieraan aan.
Een goed gesprek bestaat vooral uit goede luisteraars. Elkaar laten uitspreken en inpikken op datgene wat je gesprekspartner net gezegd heeft - zonder naast elkaar te praten - is de beste basis voor een vlotte conversatie. Extra tip: luister naar wat mensen je écht willen vertellen in plaats van enkel naar datgene wat ze letterlijk tegen jou aan het zeggen zijn.
Er zijn een aantal zinnen waarmee je op een beleefde manier een gesprek kan beëindigen. 'Wanneer spreken we nog eens af?', 'Doe de groetjes aan je vrouw', 'Het was leuk om je te leren kennen', 'Sorry, ik moet gaan, de winkel gaat bijna sluiten' of 'Ik zal je niet langer ophouden' zijn enkele goede voorbeelden.
Bron: Bakadesuyo.com
22 november 2013Met onze non-verbale communicatie zeggen we vaak nog meer dan met woorden. Vandaar: deze 5 manieren van lichaamstaal én hoe je overkomt bij anderen.
Luister jij altijd even aandachtig naar je collega's of baas? Deze 5 technieken maken van je baas, je collega's, maar ook van jezelf een goede luisteraar.
Veel bedrijven plannen een kerst- of eindejaarsfeestje voor hun werknemers. Maar met sommige collega’s knoop je beter geen gesprek aan. Welke types zijn te vermijden?
Wat doe je best de avond voor een belangrijk sollicitatiegesprek zodat je volledig voorbereid én op tijd op het gesprek verschijnt?
Slaperigheid tijdens een vergadering: het is een vaak voorkomend kwaad. Gelukkig zijn er ook trucjes om te voorkomen dat je in slaap dommelt...
De meeste werknemers zijn niet langer gebonden aan een werkplek, en dus werken steeds meer mensen van thuis uit.
Gonnie Klein Rouweler is de directeur van de International Butler Academy. Met haar etiquettetips kun jij ook je voordeel doen.
Wat doet een Junior Accountant precies? Welke vaardigheden zijn belangrijk? En welk salaris mag hij/zij verwachten?
De tijd dat advocaten en politici strak in het pak naar kantoor gingen, lijkt verleden tijd. De pandemie heeft niet alleen onze kleerkast maar ook onze kijk op de dresscode gewijzigd.