Trek nooit met een hebzuchtige baas naar de oorlog
Organisaties die vóór de wereldwijde financiële crisis in 2008 geleid werden door meer hebzuchtige CEO's kregen daarna te maken met ernstigere gevolgen...
Er wordt weleens gezegd dat mensen geen bedrijven verlaten, maar hun terreurbazen. Daar zit zeker een grond van waarheid in. Maar nu het coronavirus ook op de arbeidsmarkt lelijk heeft huisgehouden, is het misschien niet het ideale moment om je ontslag te geven. En dat hoeft ook niet, want als je weet hoe je je baas moet aanpakken, kan het alleen maar beter worden.
Hieronder de 6 types van bazen mét hun handleiding...
Als jij je baas nooit ziet of nooit een reactie krijgt op een bericht of een vraag, dan is het logisch dat je je afvraagt of je er überhaupt wel één hebt. Je voelt je verloren als je verzuipt in het werk, of juist nutteloos als je niets om handen hebt.
Plaats jezelf eens in de schoenen van je baas. In een team van veertig medewerkers is het moeilijk om elke dag met iedereen afzonderlijk een praatje te slaan. Denk zeker niet dat het aan jezelf ligt, of dat je niet belangrijk genoeg bent. Het is simpelweg een kwestie van tijdsgebrek. En bekijk het positief: hoe minder je baas over je schouder meekijkt, hoe meer autonomie je hebt. Een drukbezette baas vindt het hoogstwaarschijnlijk positief dat je je plan trekt. Toch nood aan advies? Check eens bij je collega’s, daar zijn ze voor.
Je hebt van die mensen die ondanks hun gebrek aan kennis, of juist daardoor, per se alle beslissingen zelf willen nemen. Keuzes waar je het zelden mee eens bent, maar die er eigenlijk helemaal niet toe doen.
Een baas is geen superheld. Misschien is het niet slecht om je verwachtingen wat bij te stellen, en je vooral te focussen op wat je baas wél kan. Maar als je leidinggevende niet wil toegeven dat die minder weet dan zijn werknemers, is het natuurlijk een stuk lastiger. Dan kun je je baas gewoon in de waan laten dat die het allemaal beter weet. De truc: praten in ‘wij’-termen of deels toegeven. Stel voor om eerst wat extra informatie over zijn plan te zoeken om het nadien echt goed te kunnen uitvoeren. Om dan subtiel met een héél ander plan te komen aanzetten.
Typisch voor de micromanager: controledrang. Als je baas altijd in cc wilt staan, je na een half uur vraagt of je al terug bent van je lunchpauze en je tot in detail uitlegt hoe je een opdracht moet uitvoeren dan heb je zonder twijfel een micromanager in huis. In tijden van corona komt het slechtste in zo’n bazen naar boven, omdat die niet meer kan zien of je wel effectief aan je bureau zit...
Als je baas continu in je nek zit te hijgen, heb je twee keuzes: negeren, of het probleem aanpakken. Het eerste is effectief op korte termijn, tot de frustraties zich blijven opstapelen en de bom uiteindelijk barst. Het probleem aanpakken, is dus de boodschap. Vertel je baas subtiel dat zijn stijl van managen juist het omgekeerde effect heeft. Frustratie, stress en woede zijn namelijk nefast voor de productiviteit. Durf je het gesprek niet aan te gaan? Moedig het controlegedrag dan zeker niet aan. Dop je eigen boontjes, maar hou je baas regelmatig op de hoogte om te laten zien dat je te vertrouwen bent.
Als je baas niet echt luistert naar ideeën van anderen, liever zelf het woord neemt en gefrustreerd raakt als niemand volgt in zijn of haar redenering, dan is de kans groot dat je een manager hebt die zichzelf gewoonweg briljant vindt.
Werk je lange lijst van onbeantwoorde mailtjes af als je manager weer een monoloog opvoert, of lucht je hart achteraf bij je collega’s. ‘Roddelen’ over je baas is soms niet slecht. Als je weet dat je niet de enige bent, is het makkelijker om een situatie te accepteren zoals die is. Of bundel de krachten en kaart het probleem aan tijdens een teamevaluatie of op een teambuilding. Samen sta je sterker dan alleen.
Enkele maanden geleden vroeg je om opslag, die je ook zou krijgen op het einde van het jaar. Maar nu het zover is, doet je baas alsof het gesprek nooit gevoerd is. Herkenbaar? Dan heb je te maken met een heuse draaikont!
Als je baas terugkomt op een besluit, is de teleurstelling vaak groot. Het vertrouwen is ver zoek. Logisch. Maar misschien is je manager gewoon een beetje vergeetachtig? Als je tien gesprekken op een dag voert, is het moeilijk om alles te onthouden. Zet na je gesprek alles op mail, zodat je het later nog even kunt laten lezen. En kijk misschien ook eens bij jezelf. Werknemers hebben net als hun baas ook weleens last van een selectief geheugen.
Een baas die er alles aan doet om te scoren, gaat meestal met de pluimen lopen als het goed gaat, en schuift de schuld op een ander wanneer het misloopt. Herkenbaar? Dan heb je te maken met een echte showman of -vrouw.
Het is misschien wel de moeilijkste baas om aan te pakken. In de minst extreme gevallen is het een kwestie van je eigen successen te durven delen. Je baas ziet niet alles, en zal je ongetwijfeld complimenteren als je iets goed gedaan hebt. Maar met een echte narcist valt zelden te praten, dus is je enige kans het gedrag van je manager aan te kaarten op een hoger niveau. Verzamel genoeg bewijsmateriaal zodat je goed gewapend de strijd kunt aangaan. Als je dat niet durft, is het misschien wel beter om op te stappen.
(dt/em) - Bron: Intermediair
19 november 2020Organisaties die vóór de wereldwijde financiële crisis in 2008 geleid werden door meer hebzuchtige CEO's kregen daarna te maken met ernstigere gevolgen...
Wil je je goed voelen in je job? Dan speelt je manager of chef daar een belangrijke rol in.
Weinig medewerkers zijn blij met hun manager, klinkt het in 'Het is grijs en het schijt op je kop' van Bart Groothuis. Welke zijn de ergste? Een overzicht!
Hoe ga je om met een baas of manager die wel van een andere planeet lijkt te komen? Is jouw baas: rood, blauw, geel of groen?
Zie jij je baas als een leider of eerder als een lijder? Doe de test met onze checklist en ontdek of jouw baas écht een goede baas is!
In een ideale wereld heb je een werkgever die jou een niveau hoger tilt. Maar wat als je leidinggevende net het tegenovergestelde doet?
Geen nee durven zeggen. Of om de haverklap je mails checken. Iedereen heeft wel een slechte gewoonte. Zelfs je baas. Maakt jouw werkgever zich schuldig aan een van deze slechte gewoontes?
Een goede manager, leidinggevende, chef of baas – hoe je het ook wilt noemen – is cruciaal op de werkvloer. Zijn medewerkers tevreden over hun manager?
Heb je het gevoel dat je nooit voldoet aan álle eisen die je leest in een jobomschrijving? Geen zorgen, elke werkgever zoekt verder dan dat.