Solliciteren met een filmpje
In de Verenigde Staten is het al redelijk ingeburgerd, maar ook in ons land neemt het gebruik van video bij rekrutering toe.
Als je geen voorstander bent van een creatieve cv, moet je op een andere manier positief opvallen. Hier zijn zes invalshoeken voor een originele motivatiebrief. Zo trek je de aandacht van de rekruteerder vanaf de eerste regels.
Beknopte maar grote getallen zijn een goede manier om je prestaties aan te brengen in je motivatiebrief.
Bijvoorbeeld: 640 uur. 50 vrijwilligers. 8 weken. Dat is wat er nodig is voor de organisatie van de jaarlijkse tentoonstelling in Gent. Ik heb veel ervaring bij het organiseren van grote en succesvolle evenementen en respecteer dan ook altijd de deadlines. Daarom ben ik geschikt voor de functie van Special Event Manager.
Het kan een cliché lijken, maar wanneer je het correct gebruikt, springt een citaat meteen in het oog. Kies een citaat dat iets vertelt over je ervaring, je passie en de functie waarvoor je solliciteert. Het zorgt meteen voor een meer creatieve motivatiebrief.
Bijvoorbeeld: Stephen R. Covey zei “Verantwoordelijkheid creëert reactiesnelheid”. Als ervaren manager, denk ik dat verantwoordelijkheid de sleutel is tot succes in een professionele omgeving. In alle managementfuncties die ik uitvoerde, moedigde ik mijn medewerkers aan hun verantwoordelijkheid te nemen voor zowel hun successen als hun fouten en dat is waarom mijn manier van leidinggeven perfect past bij deze functie.
Door in je motivatiebrief een persoonlijk verhaal te vertellen, krijgt de rekruteerder de kans om een facet van je persoonlijkheid te leren kennen. Omdat de zoektocht naar de juiste kandidaat niet enkel betekent dat je het juiste profiel vindt, maar ook een collega die goed past binnen het bedrijf.
Bijvoorbeeld: Toen ik heel jong was, ben ik gepassioneerd geraakt door basketbal. Het is niet alleen omdat ik van de sport zelf houd, maar ook omdat ik gefascineerd ben door de cijfers achter de scores. Door mijn passie voor sport en cijfers, denk ik dat ik de ideale kandidaat ben voor de functie van Data Analyst bij BC Telenet Oostende.
Om te weten te komen waarom je gekwalificeerd bent voor de functie, moet de rekruteerder begrijpen waarom je voor deze carrière koos. Hij/zij zoekt gepassioneerde kandidaten, want die zijn het meest gemotiveerd. Laat dat dus zeker in je sollicitatiebrief blijken.
Bijvoorbeeld: Content marketing, sociale media en onderzoek zijn mijn gebieden van expertise, maar ook mijn passies. Dat zijn essentiële competenties voor elke professional in digitale marketing. Deze passies, gecombineerd met mijn enthousiaste, maken van mij de ideale kandidaat voor de functie Digitale Media Manager bij ABC Marketing.
Als je je motivatiebrief schrijft, beeld je dan in dat je de job al hebt, en vertel waarom je voor dit bedrijf gekozen hebt, zoals je het aan een collega zou vertellen tijdens de koffiepauze.
Bijvoorbeeld: Toen ik zag dat Account Solution aanwerft, wist ik dat ik moest solliciteren. Ik heb altijd deel willen uitmaken van een bedrijf waar je effectief een verschil kan maken als accountant. Niet alleen zijn de klanten interessant, maar ook de missie van het bedrijf sluit helemaal aan bij mijn waarden.
Vergeet niet dat de rekruteerders geen tijd hebben om alle kandidaturen te lezen. Een korte, maar krachtige en originele motivatiebrief kan doorslaggevend zijn en zal ervoor zorgen dat de rekruteerder jouw brief zeker leest.
(pm)
27 mei 2020In de Verenigde Staten is het al redelijk ingeburgerd, maar ook in ons land neemt het gebruik van video bij rekrutering toe.
Zelfs in de digitale sollicitatiewereld blijft de motivatiebrief overeind. Je moet immers nog altijd proberen opvallen. Hoe doe je dat best? Enkele tips!
Werk jij omdat je goesting hebt om te gaan werken, of omdat je niet anders kan? En wat zijn hiervan de gevolgen op lange termijn?
Hoe toon je dat je echt gemotiveerd bent? VDAB-sollicitatiecoaches Patrick Cornelissen & Saskia Vandeuren én acteur Gilles De Schryver geven raad ...
Werk zoeken én vinden gebeurt tegenwoordig steeds vaker online. Daarom deze praktische e-gids!
In de eerste zinnen van je motivatiebrief moet je meteen de aandacht trekken, en zo het verschil maken met de tientallen brieven van anderen.
Je bent niet te reduceren tot één interesse, passie of job. Boeiend! Tot je gaat solliciteren, dan lijkt dit eerder stokken in de wielen te steken. 4 tips!
Gewoon zo veel mogelijk brieven versturen, is geen goede sollicitatietactiek. Het draait daarentegen wel om jezelf te kunnen verkopen. 7 tips die je helpen!
Wie door vacatures scrollt, komt vaak dezelfde termen tegen. Op het eerste gezicht lijken ze perfect bij jouw profiel te passen… maar is dat ook zo?