Complimentjes geven aan collega’s: zo moet het NIET
Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimentjes te geven op kantoor!
Een goede baas geeft …
Veel werknemers zien en beschouwen hun manager enkel als hun baas, meer niet. Daarom is het belangrijk voor managers om hun kwetsbaarheid te tonen. Zo kunnen ze namelijk de kunstmatige barrière die er heerst tussen een baas en zijn medewerkers weghalen.
Een gemakkelijke manier om deze barrière af te breken, is door hulp te vragen. Bazen die iets vragen, niet uit hun machtspositie, maar op een oprechte manier, omdat ze iets niet kunnen, worden ontzettend geapprecieerd op de werkvloer. Een goede leidinggevende laat zijn kwetsbaarheid zien en vraagt zijn medewerkers oprecht om hulp. Hij (of zij) erkent zo impliciet de vaardigheden van een bepaalde medewerker en daarmee wordt ook het vertrouwen versterkt. Daarnaast stelt een goede baas hiermee een mooi voorbeeld: vragen om hulp is geen teken van zwakte, integendeel, het is een sterkte.
Vanuit werknemers hun oogpunt zijn de beste ideeën nooit de ideeën van hun baas. Wat je zelf bedacht hebt, vind je meestal genialer dan wanneer je manager hetzelfde heeft bedacht. Een goede baas lijst niet exact op wat hij wil, maar laat ruimte voor initiatief. Hij beschrijft wat er gedaan moet worden, maar hoe dat precies moet gebeuren, laat hij over aan zijn medewerkers. Door initiatieven te stimuleren, krijgen werknemers een gevoel van voldoening. En dat gevoel krijgen zij niet makkelijk van louter simpel te volgen instructies.
Iedereen houdt van aandacht. Helaas hebben de meeste leidinggevenden geen zeeën van tijd om aan iedere werknemer evenveel aandacht te besteden. Een goede baas haalt het beste uit de tijd die hij wel heeft en geeft onverwacht goede commentaar op kleine zaken. Hij (of zij) let op het kleinste detail en looft juist die kleine zaken in plaats van de voor de hand liggende prestaties. Zo weten werknemers dat hun baas 'meekijkt' (op een goede manier) en zullen ze niet alleen harder werken, maar krijgen ze ook een beter gevoel over zichzelf.
Als je iets verknoeid hebt, kan je er zeker van zijn dat je baas boos en teleurgesteld zal zijn. De meeste bazen grijpen zulke momenten aan als 'een leermoment'. Ze dwingen je om erover te praten en te zeggen wat je fout hebt gedaan. Maar een goede werknemer weet wanneer het fout loopt en leert tijdens dit proces zijn les al. Het is dus onnodig om nog eens preek erbovenop te krijgen. Een goede manager weet dat sommige zaken niet met opzet gebeuren en helpt zijn werknemers om het probleem op te lossen. Mensen blijven mensen.
Complimenten hoeven niet altijd verdiend te zijn. Soms kan een compliment enkel dienen als een soort van versterking. Wanneer een manager iets in zijn werknemers ziet dat zij (nog) niet zien, kan het handig van pas komen om ze eens een onverdiend compliment te geven. Hierdoor voelen werknemers zich namelijk direct een pak meer zelfverzekerd, krijgen ze meer zelfvertrouwen én blijven ze langer gemotiveerd.
Werknemers die iets nodig hebben, of het nu een vrije dag, een gunst of een kans is, gaan vaak met een bang hartje naar hun baas. Ze zijn kwetsbaar, omdat ze iets willen en weten niet of ze het gaan krijgen. Een goede baas stelt hen gerust en neemt hun zorgen weg. Ook al kan hij zijn werknemers misschien niet alles bieden wat ze willen, hij zoekt wel altijd naar de zo goed mogelijke oplossing.
(nm) – Bron: Inc.com
6 december 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimentjes te geven op kantoor!
Kan jij maar moeilijk de aandacht van je collega’s, klanten en/of baas trekken? Dan komen deze tips wellicht handig van pas!
Hoe beter de baas, hoe gelukkiger de werknemer. En hoe gelukkiger de werknemer, hoe beter zijn prestaties.
Samen met de juiste mensen kan je meer bereiken dan in je eentje. Deze zes collega’s zijn een absolute meerwaarde voor je team …
Ruim 1 op de 4 werknemers geeft aan zich niet altijd veilig te voelen bij hun leidinggevende. Hoe ziet de ideale baas eruit?
Werknemers klagen wel eens dat het te koud is om te werken. Bestaat er een wettelijke temperatuurslimiet waaronder niet meer moet gewerkt worden?
De stijging van het ziekteverzuim in ons land zet zich voort. In 2023 waren Belgische medewerkers bijna 10% van de werktijd afwezig door ziekte...
Van duizend leerlingen tot 64.000. De STEM-Olympiade is een groot succes. “Met STEM kan je de wereld redden.”
“Met de juiste beleefdheidsregels heb je - ongeacht je competenties - een streepje voor”, vindt etiquettespecialist Kevin Strubbe.