Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Te warm of te koud? Temperatuur op kantoor twistpunt onder collega’s

6 lessen rond emoties op het werk

In hun origineel managementboek 'Het is niet persoonlijk' geven consultants Liz Fosslien en Mollie West Duffy emoties op de werkvloer een plaats: van gezondheid en motivatie tot teamwork en communicatie. Deze zes aanbevelingen vonden we alvast het onthouden waard.

1. Wees minder gepassioneerd over je werk

Je werk te belangrijk vinden is vaak weinig constructief en gewoon ongezond. Let wel: minder gepassioneerd zijn over je werk betekent niet dat je je werk niet meer belangrijk mag vinden. Het betekent dat je jezelf belangrijker moet vinden. “En dat je dus tijd vrijmaakt voor de mensen van wie je houdt, voor lichaamsbeweging én voor vakanties zonder schuldgevoel”, suggereren de auteurs.

2. Breng kleine veranderingen aan in je planning

Op deze manier kun je je autonomie vergroten. “Door op deze manier aan jobcrafting te doen, zorg je ervoor dat je verantwoordelijkheden bestaan uit dingen die jij leuk vindt om te doen. Zo krijgt je werk meer betekenis”, klinkt het.

3. Ga conflicten niet uit de weg

Zorg er wel voor dat conflicten over de aanpak van taken niet persoonlijk worden. En bij relatieconflicten, die dus wel persoonlijk zijn ("je neemt mijn suggesties nooit serieus"), luister je naar de ander en geef je rustig je eigen kijk op de situatie weer.

4. Druk niet meteen op send

We overschatten het gemak waarmee anderen begrijpen wat je (digitaal) probeert over te brengen. “Emoji’s toevoegen – zij het met mate – is daarom vaak een goed idee. En redigeer altijd wat je in een emotionele toestand schrijft, voordat je op verzenden klikt.”

5. Emoties zijn besmettelijk

Door gewoon aardig te zijn, kunnen je daden positieve gevolgen hebben voor de emotionele cultuur van je hele organisatie.

6. Laat je niet afleiden door je salaris

Misschien wel het meest lucratieve advies uit het boek als je om meer geld vraagt als aanvangssalaris in een nieuwe baan of als loonsverhoging. Probeer dan deze magische woorden: ‘Ik wil niet dat ik in deze functie wordt afgeleid door mijn salaris’. “Zo toon je empathie bij de tegenpartij, want die wil ook niet dat je wordt afgeleid.”


(William Visterin) - Bron: MARK Magazine

Het is niet persoonlijk - De geheime kracht van emoties op het werk, Liz Fosslien & Mollie West Duffy, Uitgeverij Business Contact, 2019, 320 pagina’s, ISBN: 9789047013150

17 februari 2020
Anderen bekeken ook