Je excuses aanbieden via e-mail: 7 tips
Iedereen maakt wel eens een fout, waardoor het nodig is om zich te excuseren. De beste manier is om dat in persoon te doen, maar wat als dat geen optie is?
Je werk te belangrijk vinden is vaak weinig constructief en gewoon ongezond. Let wel: minder gepassioneerd zijn over je werk betekent niet dat je je werk niet meer belangrijk mag vinden. Het betekent dat je jezelf belangrijker moet vinden. “En dat je dus tijd vrijmaakt voor de mensen van wie je houdt, voor lichaamsbeweging én voor vakanties zonder schuldgevoel”, suggereren de auteurs.
Op deze manier kun je je autonomie vergroten. “Door op deze manier aan jobcrafting te doen, zorg je ervoor dat je verantwoordelijkheden bestaan uit dingen die jij leuk vindt om te doen. Zo krijgt je werk meer betekenis”, klinkt het.
Zorg er wel voor dat conflicten over de aanpak van taken niet persoonlijk worden. En bij relatieconflicten, die dus wel persoonlijk zijn ("je neemt mijn suggesties nooit serieus"), luister je naar de ander en geef je rustig je eigen kijk op de situatie weer.
We overschatten het gemak waarmee anderen begrijpen wat je (digitaal) probeert over te brengen. “Emoji’s toevoegen – zij het met mate – is daarom vaak een goed idee. En redigeer altijd wat je in een emotionele toestand schrijft, voordat je op verzenden klikt.”
Door gewoon aardig te zijn, kunnen je daden positieve gevolgen hebben voor de emotionele cultuur van je hele organisatie.
Misschien wel het meest lucratieve advies uit het boek als je om meer geld vraagt als aanvangssalaris in een nieuwe baan of als loonsverhoging. Probeer dan deze magische woorden: ‘Ik wil niet dat ik in deze functie wordt afgeleid door mijn salaris’. “Zo toon je empathie bij de tegenpartij, want die wil ook niet dat je wordt afgeleid.”
(William Visterin) - Bron: MARK Magazine
Het is niet persoonlijk - De geheime kracht van emoties op het werk, Liz Fosslien & Mollie West Duffy, Uitgeverij Business Contact, 2019, 320 pagina’s, ISBN: 9789047013150
17 februari 2020Iedereen maakt wel eens een fout, waardoor het nodig is om zich te excuseren. De beste manier is om dat in persoon te doen, maar wat als dat geen optie is?
Werk je in een open kantoorruimte? Dan heb je vast een hekel aan collega’s die je om de 5 minuten komen storen. De oplossing: het niet-storen-lampje!
Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.
Assertief zijn betekent opkomen voor jezelf zonder de gevoelens en de belangen van een ander uit het oog te verliezen. En dat kan je leren.
U bent professioneel, getalenteerd en vrouw? Dan is de kans groot dat u, ondanks uw talenten, niets van mannen begrijpt. Klopt? Jobat legt uit hoe dat komt.
Enkele tips om tijdens stressmomenten het hoofd koel te houden.
Meer en meer werkgevers stimuleren hun personeel om mindfulness trainingen te volgen. Maar werkt het ook echt in een werkomgeving?
Bedrijven automatiseren hun routinematige werkzaamheden of besteden ze uit. Net daarom worden andere competenties belangrijker.
Misschien is ook jouw werkgever met je gezondheid en welzijn begaan, en wil hij je een bedrijfsfiets cadeau doen? Dat kan!