Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

6 dingen die je beter nooit zegt tegen je collega's

Het is niet altijd verstandig om alles toe te vertrouwen aan je collega's. Hoe goed je ook met hen overeenkomt, sommige zaken hou je gewoon beter voor jezelf …
#

Dit zeg je beter niet …

1. 'Ik heb een kater, gisteren veel te veel gedronken."

Tegen je collega's 'uitpakken' met je kater is niet zo'n goed idee. Zo kom je immers onprofessioneel over. Door tijdens de werkweek stevig de bloemetjes buiten te zetten kan je de indruk wekken dat jij je job niet serieus neemt. Bovendien toont het ook van weinig respect naar je collega's toe als je maar moeilijk kan presteren doordat je nog alcohol in je bloed hebt. En drie keer raden wie de schuld krijgt als er die dag iets misloopt? Kortom, hou je doordeweekse wilde escapades voor jezelf en verwijder bewijsmateriaal op Facebook en co.

2. "Je hebt het niet van mij …"

Roddels die de ronde doen en toevallig jouw oren bereiken, hou je beter voor jezelf. Als je bekend staat als iemand die nogal graag achter andermans rug praat, dan krijg je al snel de labels "indiscreet" en "onbetrouwbaar" opgeplakt. Ga dat sappig nieuwtje niet rondbazuinen, hoe moeilijk het ook is. Moet je het echt aan iemand vertellen? Vertrouw het dan toe aan je partner of een vriend(in) die werkelijk niets met het bedrijf te maken heeft.

3. "Ik stik in het werk!"

Uiteraard is het niet plezierig wanneer je baas je met te veel werk opzadelt. Maar erover klagen tegen je collega's heeft weinig zin en is niet bijzonder verstandig. Er zijn nu eenmaal drukke en minder drukke periodes, en dat geldt niet enkel voor jou. Ervan uitgaan dat je collega's het veel rustiger hebben dan jij – ook al is dat het geval – mag je denken, maar zeg je liever niet luidop. Vaak hebben zij het immers op andere momenten te druk en dan kan jij het ook niet appreciëren dat zij voortdurend lopen te zeuren over het werk. Krijg je regelmatig meer werk dan je eigenlijk aankan? Kaart dit dan rechtstreeks aan bij je baas in plaats van je collega's ermee lastig te vallen.

4. 'Hoe oud ben jij?!"

Leeftijd is voor sommige collega's een gevoelig onderwerp. Buiten de jongere collega's van je afdeling zijn er maar weinig mensen die deze vraag kunnen appreciëren. Voor sommigen is het zelfs een teken van een gebrek aan respect. Begin er dus beter niet zelf over en probeer in te schatten wanneer zulke conversaties passen en wanneer niet.

5. 'Onze baas is er nooit als je hem nodig hebt.'

Kritiek uiten op je baas in het bijzijn van je collega's kan zeer verleidelijk zijn. Toch kan je dit beter vermijden. Je kan er namelijk nooit 100 procent zeker van zijn dat die ene collega - waar je minder goed mee overeenkomt - zijn mond niet voorbijpraat tijdens een privégesprek met de baas. Bovendien kan het best zijn dat niet iedereen jouw mening deelt. En dan zorg je (ongewild) voor een bepaalde verdeeldheid op de werkvloer en zullen anderen minder snel hun gedachten met jou willen delen.

Ben je echt niet akkoord met de werkwijze van je baas? Spreek hem of haar er dan persoonlijk over aan in plaats van achter zijn/haar rug te roddelen. Of ga hogerop te rade, als het gedrag van je manager volledig de spuigaten uitloopt.

6. "Ik weet van niets."

Zeg nooit "Aan mij moet je het niet vragen, ik wist van niks". Klaag niet wanneer je bepaalde informatie niet gekregen heb, en gebruik het zeker niet als een excuus omdat je niet kan helpen. Neem de controle over de situatie en zoek uit wat je wel/niet moet weten, zodat je team en jij zo goed mogelijk kunnen presteren. Dit toont je ambitie en integriteit.

(nm) 

18 februari 2014
Anderen bekeken ook