Bazen
Vorige

1 van 498

Volgende
Volgend artikel:

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

5 zaken die werknemers nooit (durven) zeggen tegen hun baas

Wat als we steeds alles wat we denken tegen onze baas zouden zeggen? Een goed idee, of toch maar beter niet?
#

5 gedachten die (meestal) nooit de oren van de baas bereiken ...

1. “Je zegt dat je me respecteert, waarom geef je me dan geen belangrijk werk?”

Bazen zijn niet altijd goed in delegeren, dus als je chef een controlefreak is of iemand die niets uit handen geeft, dan wil dit nog niet zeggen dat hij je niet respecteert of niet belangrijk genoeg vindt. Vroeger moest je baas misschien al die zaken zelf doen, zeker in snel groeiende bedrijven kan dit een verklaring zijn. Praat er gewoon over met je chef, misschien heeft hij het zelf niet door dat hij je blokkeert in je professionele ontwikkeling.

2. “Begin a.u.b. weer niet over je privéleven. Je hebt al 100 keer gezegd dat je kinderen geweldig zijn en je vrouw nog altijd fantastische borsten heeft.”

Je kent ze wel: bazen die geforceerde moeite doen om over niet-werkgerelateerde zaken te praten. Ze beginnen goed: “Hoe is het met je kinderen”, of “Hoe was je vakantie”. Maar uiteindelijk zijn zij het die het hele gesprek aan het woord zijn geweest, en weet jij alles over de kids en het verlof van je chef, maar zelf heb je niets kunnen vertellen. Zeker nieuwe werknemers hebben hier geen boodschap aan: zij willen erbij horen en het gevoel krijgen dat ze geapprecieerd worden door hun baas.

3. “Ik wil hier lang blijven werken”

Een job voor het leven bestaat niet meer. Twintigers zijn in hun eerste carrièrejaren nog volop op zoek naar wat ze professioneel willen, maar ook dertigers en veertigers veranderen tegenwoordig regelmatig van werk. Sommige doen het voor het geld of voor een dikkere bedrijfswagen, anderen doen het om dichter bij huis te werken, omdat ze de overuren kotsbeu zijn of omdat ze hun baas niet (meer) kunnen uitstaan. Maar werknemers starten enkel naar een nieuwe job te zoeken als er een grondige reden is. Een goede baas zal hier proactief op inspelen, en dan zeggen we tegen hem: “Please, ik wil hier blijven werken!”

4. “Die cadeaucheque is tof, maar een eenvoudige ‘dankjewel’ is eigenlijk alles wat ik nodig heb”

Paaseitjes op je bureau met Pasen, een kerstcadeautje … De meeste bedrijven zijn wel attent voor hun personeel. Maar het heeft ook iets makkelijk: een baas kan dit makkelijk elk jaar delegeren naar z’n secretaresse. Een chef die regelmatig op de werkvloer komt en een oprechte dankjewel uitspreekt, dat heeft zoveel meer waarde. Bedankt om je bezig te houden met die moeilijke klant. Bedankt dat je even bijgesprongen bent. Bedankt dat je me gewezen hebt op dat probleem. Kijk, zo moeilijk is dat toch niet, chief?

5. “Mijn vrouw heeft me bedrogen, daarom dat het werk me momenteel gaan bal kan schelen, klootzak!”

Niets moeilijker dan te praten over je privéleven met je baas. Meestal gaan de conversaties dan ook over het werk. Als je hem kruist in de gang en je chef vraagt je “Hoe gaat het?”, dan kan je toch moeilijk over je overspelige echtgenote beginnen? Maar als dit je werk in de weg zit, zou je het eigenlijk best wel doen. Voordat je het weet, krijg je anders een slechte evaluatie of meewarige blikken van collega’s over je slechte werkprestaties.

(mr) 

8 maart 2012

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook