Ben jij een zwijger op kantoor?
Ruim één werknemer op vijf liet tijdens de coronapandemie het achterste van zijn tong niet zien. Dat blijkt uit een onderzoek van AMS, Jobat en SD Worx.
Goed nieuws: wie graag discussieert, beschikt over een gegeerde vaardigheid op de arbeidsmarkt. Let wel: hierbij gaat het niet over eindeloos kibbelen, een monoloog afsteken zonder tegenspraak te dulden of iemand met een luide stem overdonderen.
Waar het wél over gaat, is constructief discussiëren waarbij je op een respectvolle en volwassen manier elkaars tegengestelde mening kunt analyseren en waarderen. In ideale omstandigheden kan zo’n discussie leiden tot een oplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden.
Lees ook: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Ben je helemaal overtuigd van je eigen gelijk? Probeer jezelf dan toch nog te overhalen om eens oprecht te luisteren naar de mening van de ander. In heel wat gevallen kun je er zelfs nog iets van leren.
Extra informatie of goede tegenargumenten zorgen vaak voor nieuwe inzichten en een betere beoordeling van de situatie. Bekijk de discussie dan ook niet als een verbale bokswedstrijd maar eerder als een debat met twee winnaars.
Extra: Leer luisteren in 5 simpele stappen
Wat je status binnen het bedrijf ook is, een goede discussie staat of valt met een respectvolle benadering door beide partijen. Zet dus je ego aan de kant en behandel de ander als een gelijke, ook wanneer die een hogere of lagere functie heeft. Focus je vooral op de inhoudelijke argumenten.
Ben je niet akkoord met de tegenargumenten? Wees dan professioneel en volwassen genoeg, en lach de ander zeker niet uit. Ben je net wel akkoord met de argumenten van de tegenpartij? Spreek het uit, zo laat je zien dat er - naast de verschillende argumenten - ook best wel raakvlakken zijn.
Beleefd zijn: 9 simpele tips
Vaak is het een goed idee om je voor een discussie al wat op voorhand voor te bereiden. Dit doe je door relevante informatie en bewezen feiten te verzamelen die jouw argumenten kunnen versterken. Verwacht van de ander dat die dat ook doet want met informatie uit de losse pols kun je nooit een discussie succesvol beëindigen.
Ergernis nummer één bij heel wat discussies is het feit dat er soms wel feiten bijgesleurd worden die helemaal niets ter zake doen. Het is niet alleen ergerlijk maar ook vermoeiend en frustrerend. Hou je focus op de argumenten die ertoe doen en laat je niet meeslepen door de issues of chaos van de ander.
Eenmaal het verbale vuur in de pan slaat, kunnen de emoties hoog oplaaien. Laat je niet meeslepen door het uptempo stemgeluid of de plotse stemverheffingen van de ander, maar blijf vooral rustig en hou het bij de inhoudelijke feiten. Voorkom ook zelf emotionele uitbarstingen en neem een korte pauze wanneer het jou even te veel wordt.
Ontdek: Hoe omgaan met emoties op het werk?
(fd)
29 juli 2024Ruim één werknemer op vijf liet tijdens de coronapandemie het achterste van zijn tong niet zien. Dat blijkt uit een onderzoek van AMS, Jobat en SD Worx.
Wie goed kan luisteren, bouwt betere professionele relaties op en heeft sneller door wat zijn gesprekspartner echt bedoelt. Handig aan de vergadertafel!
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Beleefd zijn lijkt soms niet meer van deze tijd, terwijl je er toch zoveel sympathieker door lijkt én er zoveel meer gedaan mee krijgt.
Luister jij altijd even aandachtig naar je collega's of baas? Deze 5 technieken maken van je baas, je collega's, maar ook van jezelf een goede luisteraar.
Hoe pak je een moeilijk gesprek met je werkgever of collega aan? En vooral, wat kan je beter vermijden? Ontdek hier 5 tips.
Wil je graag dat je collega’s, je klanten en zelfs je baas aan je lippen hangen en ze al de rest vergeten? Dat doe je zo!
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Pogingen om knopen door te hakken resulteren meestal in nieuwe discussies. Maar in feite hoeft een vergadering helemaal niet chaotisch te zijn.