Vergaderen
Vorige

1 van 145

Volgende
Volgend artikel:

De 10 grootste afleidingen op je werk en hoe ze de baas te kunnen

5 verrassende presentatietips

Sylvie Verleye vroeg aan dertig Belgische topvrouwen hoe belangrijk presentaties zijn om aan de top te komen. Het antwoord kan je lezen in haar boek Stilte, ik Spreek!, waaruit we volgende 5 essentiële tips hebben gehaald.
#

  1. Meer dan slides alleen
    Maak een onderscheid tussen de slides die je presenteert en de documentatie die je de deelnemers meegeeft of verspreidt via e-mail of intranet. Voeg hiervoor extra informatie toe in de notities onderaan de slide, die je zo kan afdrukken.
  2. Gebruik de B-toets
    B staat voor Black (op Nederlandse computers kan dit Z zijn voor Zwart, op Franse N voor Noir). Hiermee maak je het scherm donker terwijl je een inleiding geeft, zodat het publiek zich focust op jou als spreker in plaats van op het scherm.
  3. Drie is troef
    Structureer je presentatie rond drie kernboodschappen. Vertrek vanuit de gedachte: ‘wat wil ik dat het publiek onthoudt’. Vat dit samen in drie gedachten die je één voor één duidelijk maakt. Die drie punten zijn meteen een goede geheugensteun voor jezelf.
  4. Gebruik een elevator pitch
    Moet je een presentatie houden voor een directiecomité, beperk je dan tot een elevator talk van drie tot vijf minuten. Gebruik zo weinig mogelijk of liefst geen slides, werk een duidelijke rode draad uit en beperk je tot de kernboodschappen.
  5. Meer dan humor
    Humor kan werken, maar het is niet je eerste opdracht. Start niet met een grap maar zoek naar voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Lacht de zaal niet, dan is dat geen ramp, want het gaat in de eerste plaats om het voorbeeld op zich.
  16 oktober 2009

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook