Bevriend met een collega? Nee, bedankt!
Werknemers houden werk en privé liefst gescheiden. Afspreken met collega’s na de werkuren? Liever niet. Dat blijkt uit een onderzoek van intermediair.nl.
Je start met volle moed aan een nieuw professioneel avontuur. Maar je neemt ook dan maar beter het zekere voor het onzekere, want het gras is er niet altijd groener aan de overkant. Waarom er niet voor zorgen dat je ex-werkgever je zal smeken om terug te komen? Er is immers niets mis met een vangnet te hebben voor het geval dat ...
Een eenzaat zal niet snel teruggevraagd worden, ook al deed je je werk prima. Hoe beter je relatie met je collega’s, hoe meer kans je hebt om terug te mogen komen bij je vroegere werkgever als het op je nieuwe job niet goed uitdraait.
Ga daarom regelmatig eens lunchen met je collega’s, zorg dat het middenkader weet wie je bent en wat je gerealiseerd hebt, praat niet alleen over het werk met je collega’s,...
Tot slot: zorg dat je aardig blijft, ook al zit je in je opzegperiode.
Om de opzegtermijn of –vergoeding te bepalen, bestaan er regels zoals de Formule Claeys, maar in de praktijk blijft het meestal een onderhandeling met geven en nemen. Sta je te hard op strepen, dan kan je je reputatie vergoed om zeep helpen. Dan zal je gecatalogeerd worden als “poenschepper”.
Probeer te zoeken naar een win-win. Kijk ook naar je collega’s: als je van de ene dag op de andere verdwijnt, zonder dat ze op voorhand van je ontslag weet hebben, zullen ze serieus verschieten. Je hebt jarenlang met je collega’s samengewerkt. Je hebt er een persoonlijke band mee, en die blaas je best niet onverwacht op. Echt loyaal is dat immers niet, misschien moeten zij wel extra overuren gaan kloppen zolang er geen vervanger is gevonden.
Blijf je job doen, ook nadat je je opzeg hebt gegeven. Je bent maar zo goed als je laatste werkdag. Als je het uithangt, zullen mensen geen positief beeld van je onthouden, ook al heb je je werk ervoor wel goed gedaan. De deur van je ex-werkgever zal pas open blijven als je tot de laatste minuut loyaal bent gebleven.
Of dat is toch wat je je ex-werkgever vertelt. Als je weggaat voor iets dat je huidige werkgever niet kan geven, zal je werkgever je stap beter begrijpen.
Een grote salarisverhoging, een job met veel meer verantwoordelijkheid, of een verhuis naar de stad van je dromen of dichter bij huis gaan werken, ...
Het is duidelijk waarom je je job verlaat. Een ander voordeel: als ze je terug willen, weten ze wat hen te doen staat: je een aanbod doen dat je niet kan weigeren.
Natuurlijk zal je je persoonlijk mailadres geven aan je ex-collega’s en ze toevoegen op LinkedIn. Maar je moet verder gaan als je écht contact wil houden. Onderhou echt contact met je ex-collega’s eenmaal je vertrokken bent.
Hoe doe je dat? Mail of bel af en toe eens. Probeer op de hoogte te blijven van de nieuwtjes op je ex-werk en update je ex-collega’s ook over hoe het met jou gaat. Of ga om de paar maanden samen iets eten. Laat op de sociale media weten waar je mee bezig bent, zodat je top of mind blijft. Stuur een vakantiekaartje. Als je een vakantiekaartje terugkrijgt of uitgenodigd wordt voor feestjes, weet je dat je goed bezig bent.
(mr) - Bron: blog.brazencareerist.com
21 november 2018Werknemers houden werk en privé liefst gescheiden. Afspreken met collega’s na de werkuren? Liever niet. Dat blijkt uit een onderzoek van intermediair.nl.
Het kantoor is eigenlijk een groot café. Met toffe mensen, een flauwe plezante en ronduit onuitstaanbare types. Welke van deze 5 onuitstaanbare collega’s hangen er bij jou rond?
Een goede relatie met je baas opbouwen is belangrijk voor je carrière. Maar hoe vorm je die afstandelijke relatie om in een degelijke 'werkvriendschap'?
Als je hogerop wil komen en liefst nog een promotie wil krijgen, dan kan je maar beter goed bevriend zijn met je baas. Zo blijkt ...
Scheiden doet lijden, ook op het werk. Hoe pijnlijk het is, heb je grotendeels zelf in handen. Er is immers een manier om stijlvol je exit te nemen.
Aan de hand van deze vijf tips zorg jij ervoor dat je noodzakelijk bent voor het goed functioneren van de organisatie ...
Niet graag naar het toilet gaan: misschien komt het door vuile wc’s of omdat er camera’s hangen? Niet alles mag op toilet. Lees daarom nog even de spelregels.
Door samen de waarden van de FOD op punt te stellen, versterken de medewerkers hun verbinding met de organisatie, hun team, hun functie en zichzelf.
Merk je dat je door de warmte lui en sloom wordt, waardoor alles veel meer tijd in beslag neemt? Hierbij alvast 5 nuttige en verfrissende tips...