Krijg jij positieve feedback?
Er bestaat positieve feedback, negatieve of een combi ervan. Deze laatste krijgen werkenden het meest, zo blijkt uit onderzoek van Jobat en de KU Leuven.
Isabel Van Hoedenaghe, loopbaancoach bij Passion for Work, haalt het voorbeeld aan van iemand die van haar nieuwe manager plots een negatieve evaluatie kreeg, na meer dan tien jaar hard werk en inzet.
Ze was er eerst kapot van, maar achteraf kon ze de feedback beter plaatsen. “De manager bevestigde dat ze een harde werker is, maar enkel oog heeft voor het resultaat. Terwijl ze door meer teamwerk een sterker resultaat zou kunnen neerzetten én ze ook anderen de kans zou geven om hun talenten in te zetten. Die zere plek bleek dus een blinde vlek”, oppert Van Hoedenaghe, die coaching verzorgt rond onder meer veerkracht, leren en impact met deze tips rond (negatieve) feedback.
Als je kritiek krijgt, heb je de neiging om meteen in de verdediging te gaan. Neem de tijd om even te verwerken wat gezegd is. Rustiger en minder emotioneel ben je beter in staat om met feedback om te gaan.
Luister actief en vat samen wat je hoort. “Vraag door zodat je tot de essentie van het probleem komt. Door goed te luisteren toon je de ander dat je openstaat voor feedback.”
Extra: Leer luisteren in 5 simpele stappen
Feedback ontvangen is een kwestie van je openstellen voor een andere mening. “Het feit dat de ander je feedback geeft, betekent dat die jullie relatie de moeite waard vindt”, stelt Van Hoedenaghe, die aanraadt om zich in de ander z'n schoenen te verplaatsen. “Laat merken dat je hem of haar probeert te begrijpen.”
Op zich wordt feedback pas negatief of positief door hoe je er mee omgaat. “Om je verder te ontwikkelen, moet je je bewust zijn van jezelf. En daar heb je nu eenmaal feedback voor nodig”, stelt ze. “Feedback laat zien dat je ergens nog niet zo goed in bent en verder kan groeien. Beschouw het niet als een aanval op je persoon of als een falen, maar eerder als een kans om iets te leren.”
Van Hoedenaghe raadt aan om de andere, los van de inhoud, sowieso te bedanken voor de feedback. “Toon waardering voor het feit dat de ander de moeite doet om jou feedback te geven. Voor hem of haar is het ook niet makkelijk om je deze boodschap te brengen.”
Maar vertel de ander ook eerlijk en respectvol hoe je de feedback ervaart: vind je de opmerking(en) bijvoorbeeld terecht of niet? Heb vertrouwen in de beslissingen die je zelf neemt of nam. En weet ook dat het vaak onvermijdelijk is dat anderen zaken anders zien dan jij.
TEST: Hoe reageer jij wanneer je het volledig oneens bent met iemand?
Feedback is pas nuttig als je er ook uit leert. “Vraag de ander wat hij of zij van jou verwacht en waarom. En kijk dan in welke mate je daaraan tegemoet kan komen. Laat bijvoorbeeld de ander weten wat je wel of niet kan of gaat veranderen en waarom. En geef aan wat je in de toekomst op een andere manier kan doen”, klinkt het.
“Vaak is het ook: hoe harder de kritiek je geraakt heeft, hoe meer je ervan kan leren.”
Lees ook: Krijg jij positieve feedback?
Laat het negatieve los. Velen onthouden na een feedbackgesprek vaak alleen de negatieve zaken, of richten zich op dat ene mindere punt. “Terwijl er misschien wel tien sterke elementen naar voren kwamen in je beoordeling. Focus dus zeker ook op de positieve zaken.”
CHECK: Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen
(William Visterin)
27 januari 2022Er bestaat positieve feedback, negatieve of een combi ervan. Deze laatste krijgen werkenden het meest, zo blijkt uit onderzoek van Jobat en de KU Leuven.
“Eigenlijk is kritiek altijd een cadeautje”, vertelt Passion for Work-loopbaancoach Karolien Embo. Ziehier 10 tips om beter om te gaan met kritiek!
Iedereen heeft af en toe nood aan bevestiging en op de werkvloer is dat niet anders. Hoe weet je of je goed bezig bent, ook al zegt je baas dat niet expliciet?
Of het nu een evaluatie-, functionering- of planningsgesprek is: ziehier enkele tips, voor beide kanten van de tafel...
Weinig werknemers kijken uit naar het evaluatiegesprek met hun baas. Maar hé, zelfs een negatieve evaluatie kan voor jou positief uitdraaien!
Ga je altijd vol goede moed naar een functioneringsgesprek, maar kom je telkens teleurgesteld thuis? 9 tips voor een vruchtbaar gesprek met je leidinggevende!
In deze rubriek laten we de jonge helden aan het woord. Deze keer staat de eerste feedback en evaluatie centraal.
Ruim één op de vijf werknemers krijgt minder complimenten over de werkprestaties in vergelijking met voor de coronacrisis. De oorzaak?
Een veeleisende baas, geen parkeerplaats, … Je kent ze wel: die klotedagen waarop niets lukt. Met de 10 tips van Jobat wordt het alsnog een topdag!