Het laatste waar klanten vandaag op zitten wachten, zijn opdringerige verkopers. “Gebruik als verkoper deze tijd om klanten te bellen vanuit de oprechte intentie enkel en alleen te weten te komen hoe het met hen gaat”, raadt Jochen Roef, zaakvoerder van Blinc Sales Institute, aan. Verkopers die erin slagen een luisterend oor te bieden in deze periode zullen, volgens Roef, in de postcorona periode eerder vertrouwd worden. “Maar verkopers die handelen vanuit opportunisme en druk, riskeren zich blijvend te verbranden.”
Dezelfde producten en diensten aanprijzen als pakweg een maand geleden heeft vandaag weinig kans op slagen. “Start gesprekken op vanuit de missie van je bedrijf en niet vanuit de producten”, raadt Roef aan, en hij verwijst naar de missie van sportmerk Nike om innovatie te brengen voor elke atleet. “Hun verkopers kunnen zich hierop inspireren om een eigen thuisgym in te richten, ook al zijn alle schoenenwinkels gesloten.”
Verkopen kan perfect via technologie als Zoom, Whereby en Skype of Teams van Microsoft. “Doordat je je helemaal niet hoeft te verplaatsen, kan je op een dag meer meetings doen”, oppert Stig Van Hauwermeiren van Salesup. Is zo’n online meeting niet wat onpersoonlijk? “Toch niet”, vindt Van Hauwermeiren, die vaststelt dat zowel potentiële klant als verkoper net meer met open vizier aan zo’n online gesprek beginnen. “De eigen vertrouwde omgeving zorgt ervoor dat zo’n meeting sneller verloopt. En dat de prospect sneller en vaak ook positiever beslist.”
Ga een stap verder dan de standaard setup door een kwalitatieve externe camera en microfoon op je laptop aan te sluiten, raadt Jochen Roef aan. “Dit maakt de beeld- en geluidkwaliteit opmerkelijk professioneler. Een kleine investering voor een onmiddellijk resultaat. Want ook online krijg je geen tweede kans om een schitterende eerste indruk te maken.”
Verkopen op afstand vraagt meer voorbereiding dan een face to face-gesprek. “Wil je de interactie met je klant optimaliseren, dan moet jij de dans leiden”, vindt Roef. Weet exact wat je wil bereiken met elke slide. “Zorg voor voldoende interactiviteit en dialoog. Jij loodst de klant als vakkundig stuurman door alle fasen van het verkoopgesprek. En ook afsluiten lukt prima via technologie als docusign om contracten digitaal te ondertekenen.”
(William Visterin)
9 april 2020De coronacrisis hakt er wereldwijd hard in maar het opent ook onverwachte mogelijkheden. Je werkervaring in quarantaine kan zorgen voor nieuwe inzichten...
‘Het enige waar je spijt van mag hebben, is wat je nooit gedaan hebt’. We zetten 25 opvallende ongeschreven management- en kantoorregels op een rijtje.
Van voetballers tot bedienden en arbeiders... Wie komt er in aanmerking voor tijdelijke werkloosheid? En wie niet?
De maatregelen rond verplicht thuiswerk zetten veel werknemers met hun rug tegen de muur. Al is het dan wel de muur van hun thuiskantoor...
Een salesmanager is energiek, gemotiveerd en denkt mee met de klant. Maar anno 2020 spring je daar niet ver meer mee.
Vergaderen op afstand (vanuit je thuiskantoor, bijvoorbeeld) kan heel handig zijn, maar dan moet wel alles goed verlopen. Daarom deze tips...
Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.
Ziehier enkele verlichtingstips en -tricks om jouw thuiskantoor tot een productieve werkomgeving te maken, met dank aan Studio De Schutter...
Werkomstandigheden: ze verschillen van plaats tot plaats, van cultuur tot cultuur. Volgens een onderzoek van William Russel staat België in de top 10.