Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

5 redenen waarom jij geen ‘nee’ kan zeggen

Geen nee kunnen zeggen
Vind je het ook zo frustrerend als er te veel klussen op je bureau blijven liggen, terwijl je je toch de hele dag uit de naad werkt? Flutklussen, saaie projecten, ASAP-opdrachten … ze lijken allemaal feilloos hun weg naar jou te vinden, als water dat naar een afvoerputje stroomt. “En dat voelt vaak als dweilen met de kraan open”, aldus ‘Slow Working’-trainer Heidi Does.

Hoe je ook je best doet om je werk te plannen, anderen hebben daar blijkbaar geen boodschap aan. Die blijven rustig hun werk naar je af schuiven, zij zijn ervan af, jij zit er mooi mee. Na verloop van tijd zie je door de bomen het bos niet meer en heb je geen idee meer waarmee het eerst te beginnen.

Het liefst van al zou je heel hard “Nee, niet meer!” willen schreeuwen, want je wil op je werk serieus genomen worden. Je wil gezien worden voor waar je echt waarde toevoegt. “En dat is niet altijd bij ditjes en datjes of bij de prioriteiten van anderen”, vertelt Does.

Maar wie zal jouw werk serieus nemen als jij dat zelf niet doet? Als je niet opkomt voor jouw specifieke expertise of originele ideeën, zodat je je kunt focussen op het échte werk, op waar je goed in bent en waarmee je verschil kan maken?

Extra: De 10 efficiëntste manieren om nee te zeggen

Nee!

Vraag jezelf eens af: "waarom vind ik ‘nee’ zeggen eigenlijk zo moeilijk"? Daar zit namelijk de kern van het probleem: als jij zelf die kraan met nieuwe taken en opdrachten niet weet dicht te draaien, dan rest alleen nog dweilen... Zeker als delegeren geen optie (meer) is.

Zit een van de volgende overtuigingen je misschien in de weg, waardoor je rust en focus ontbeert in je werk?

  1. ‘Niemand doet het zo goed als ik’
    Je vindt het heel terecht dat je collega’s precies bij jou aankloppen, omdat alleen jij de expert bent in dat bepaalde werk en niemand anders. Hoe zou het zijn als je je expertise ging delen middels een korte workshop, training of blog? Gooi je dan je eigen ruiten in, of tilt het je expert-status juist naar een nóg hoger niveau?
     
  2. ‘Ik ben een perfectionist’
    Je houdt er niet van om half werk te leveren, dus ga je zonder zeuren door tot het gaatje, ook al werk je jezelf daarbij over de kop. Hoe zou het zijn als je werk gaat leveren op 80% van je eigen (hoge!) kwaliteitsstandaard? Zullen anderen überhaupt het verschil merken?
     
  3. ‘Het kost me minder tijd als ik het zelf doe’
    Je ziet je geest al dwalen als je aan anderen moet uitleggen hoe iets gaat. Maar daardoor komt die vraag wel telkens bij jou terecht. Hoe zou het zijn om voor je team, collega’s of opdrachtgevers een checklist en/of stappenplan te schrijven? Zou dat je over een poosje meer tijd gaan opleveren?
     
  4. ‘Vragen stellen is een teken van zwakte’
    Je wil niet dom overkomen. Blijkbaar is dit volgens de ander evident, dus hou je liever je mond en vraag je niet door, ook al begrijp je soms niet wat men van je verlangt of zie je het nut er niet direct van. Hoe zou het zijn als je je eigen aannames loslaat en gewoon doorvraagt? Over wat de deadline is, op wiens budget dit gaat draaien en/of er al eerder aan is gewerkt en er mogelijk al materiaal van een ander project of team beschikbaar is. Of over wat ook maar meer helderheid kan scheppen. Zou dat al meer lucht geven?
     
  5. 'Als ik ‘nee’ zeg, pis ik naast de pot’
    Je wil graag groeien in je vak, wellicht ook promotie maken. Je bent bang dat interessante klussen aan je neus voorbij gaan als je regelmatig een ‘nee’ begint te verkopen. Maar hoe zou het zijn als je met een ‘nee’ juist nieuwe deuren opent en groeikansen voor jezelf, je team of je eigen bedrijf creëert?

Als je niet langer wilt dat jij je eigen succes saboteert, onderzoek dan welke overtuiging jouw groei in de weg staat. Misschien ontdek je dan dat ‘nee’ zeggen niet zo moeilijk is als het lijkt. Puur omdat je dan een helder zicht hebt op de juiste prioriteiten en pal kan staan voor waar jij het verschil maakt.

Lees ook: Je krijgt meer 'ja' als je 'nee' kan zeggen

(hd) 

Na een lange carrière als communicatieadviseur bij internationaal opererende bedrijven helpt Heidi Does nu managers en ondernemers om beter met werkdruk om te gaan, zodat ze effectiever functioneren en hun expertise als vanzelf optimaal gaat renderen. Zij doet dit met ‘Slow Working’-trainingen op basis van mindfulness. Vraag haar gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan via www.doesmindful.nl. 

30 april 2013
Anderen bekeken ook