Blackberry laat managers foute beslissing nemen
Smartphones moeten zo snel mogelijk uit vergaderingen worden gebannen. Hun voortdurende gebliep zorgt ervoor dat managers foute beslissingen nemen.
Door een rinkelende telefoon ben je afgeleid van wat je aan het doen bent, of van plan was te doen. Zelfs al is het professioneel gebonden. Mailen is zoveel handiger. Over je mailbox ben je zelf de baas: je antwoordt je mails wanneer het jou past. Al moet gezegd dat ook veel mensen hun mailbox hun werkritme laten bepalen, maar met een beetje discipline kan je met mailen tijd besparen. Een telefoontje stoort altijd. Eén uitzondering: voor heel dringende zaken bel je best, want je kan er niet van uitgaan dat mails onmiddellijk worden beantwoord.
Telefoongesprekken kan je later heel moeilijk nog als bewijs gebruiken. Is een collega een afspraak of deadline niet nagekomen die je afgesproken had aan de telefoon? Wel, dan zit je met de gebakken peren. Je hebt nergens een bewijs dat er iets was overeengekomen.
Mails kan je bewaren, en later terug bovenhalen moest dat nodig zijn. Of je moet belangrijke telefoongesprekken nadien bevestigen via mail, maar probeer maar eens een telefoongesprek nadien letterlijk op papier te zetten ... En dan ben je helemaal je tijd aan het verprutsen, want mailen was makkelijker geweest. Met één e-mail kan je ook verschillende mensen tegelijk op de hoogte brengen. Via telefoon ben je dan al snel een uur kwijt.
“Stoor ik niet?” Zo beginnen veel mensen hun telefoongesprek. Ja dus! Telefoons duren altijd langer dan voorzien. Sommige mensen komen in een telefoongesprek maar niet tot hun punt. Het duurt en het duurt vooraleer je te weten komt waarom je gebeld wordt. In dat opzicht zijn mails veel handiger: mensen moeten op voorhand nadenken over hun boodschap en je kan zelf snel de essentie bekijken.
Bedrijven kunnen veel besparen door de telefoon te bannen. Meteen ook een goede manier om komaf te maken met de vele privégesprekken op kosten van de zaak. Het internetabonnement is er toch, dus in plaats van te bellen kan je mailen.
Niets zo hatelijk als een collega die zijn telefoon altijd op luidspreker zet. De hele afdeling kan het gesprek volgen en is afgeleid. Om nog maar te zwijgen van het bellen naar gsm’s: dan wordt er geroepen alsof het kilometers verder nog moet gehoord worden. Maar eerlijk is eerlijk: zet dan ook dat geluid af telkens je een nieuwe mail binnenkrijgt. Ook ergerlijk!
Nu moet ik jullie laten, ‘k heb nog een telefoontje te doen …
(mr) – Bron: Techcrunch.com
19 september 2011Smartphones moeten zo snel mogelijk uit vergaderingen worden gebannen. Hun voortdurende gebliep zorgt ervoor dat managers foute beslissingen nemen.
Mag je sms'jes versturen tijdens een meeting? En wat met het gebruik van een iPad tijdens de lunch? Jobat vroeg het etiquettespecialist Kevin Strubbe.
De talrijke privégesprekken van mijn collega hangen me de keel uit. Kan het verboden worden om op het werk naar huis te bellen?
Amsterdam en New York zijn de populairste steden voor zakenreizigers.
Bijna 1 op de 2 Vlamingen maakt minstens wekelijks overuren en voor 10% zijn ze dagelijkse kost. Hoe zien de huidige regels rond overwerk er precies uit?
Ben je pas ontslagen? Of ben je van plan om ontslag te nemen? Bereken dan hier je opzegtermijn!
Geuren hebben een grote invloed op ons, zeker ook op het werk. Sommige geuren kunnen daarom best vermeden worden!
Lonen kunnen worden geïndexeerd en dat betekent in de meeste gevallen een hoger brutoloon. Ben jij bij de gelukkigen?
Er is een stijgende lijn te zien in het aantal Belgen met een tweede job. Maar waarom is dat nu zo populair? We nemen de cijfers onder de loep.