De 10 geboden van mobiele etiquette op het werk
Mag je sms'jes versturen tijdens een meeting? En wat met het gebruik van een iPad tijdens de lunch? Jobat vroeg het etiquettespecialist Kevin Strubbe.
Door een rinkelende telefoon ben je afgeleid van wat je aan het doen bent, of van plan was te doen. Zelfs al is het professioneel gebonden. Mailen is zoveel handiger. Over je mailbox ben je zelf de baas: je antwoordt je mails wanneer het jou past. Al moet gezegd dat ook veel mensen hun mailbox hun werkritme laten bepalen, maar met een beetje discipline kan je met mailen tijd besparen. Een telefoontje stoort altijd. Eén uitzondering: voor heel dringende zaken bel je best, want je kan er niet van uitgaan dat mails onmiddellijk worden beantwoord.
Telefoongesprekken kan je later heel moeilijk nog als bewijs gebruiken. Is een collega een afspraak of deadline niet nagekomen die je afgesproken had aan de telefoon? Wel, dan zit je met de gebakken peren. Je hebt nergens een bewijs dat er iets was overeengekomen.
Mails kan je bewaren, en later terug bovenhalen moest dat nodig zijn. Of je moet belangrijke telefoongesprekken nadien bevestigen via mail, maar probeer maar eens een telefoongesprek nadien letterlijk op papier te zetten ... En dan ben je helemaal je tijd aan het verprutsen, want mailen was makkelijker geweest. Met één e-mail kan je ook verschillende mensen tegelijk op de hoogte brengen. Via telefoon ben je dan al snel een uur kwijt.
“Stoor ik niet?” Zo beginnen veel mensen hun telefoongesprek. Ja dus! Telefoons duren altijd langer dan voorzien. Sommige mensen komen in een telefoongesprek maar niet tot hun punt. Het duurt en het duurt vooraleer je te weten komt waarom je gebeld wordt. In dat opzicht zijn mails veel handiger: mensen moeten op voorhand nadenken over hun boodschap en je kan zelf snel de essentie bekijken.
Bedrijven kunnen veel besparen door de telefoon te bannen. Meteen ook een goede manier om komaf te maken met de vele privégesprekken op kosten van de zaak. Het internetabonnement is er toch, dus in plaats van te bellen kan je mailen.
Niets zo hatelijk als een collega die zijn telefoon altijd op luidspreker zet. De hele afdeling kan het gesprek volgen en is afgeleid. Om nog maar te zwijgen van het bellen naar gsm’s: dan wordt er geroepen alsof het kilometers verder nog moet gehoord worden. Maar eerlijk is eerlijk: zet dan ook dat geluid af telkens je een nieuwe mail binnenkrijgt. Ook ergerlijk!
Nu moet ik jullie laten, ‘k heb nog een telefoontje te doen …
(mr) – Bron: Techcrunch.com
19 september 2011Mag je sms'jes versturen tijdens een meeting? En wat met het gebruik van een iPad tijdens de lunch? Jobat vroeg het etiquettespecialist Kevin Strubbe.
De talrijke privégesprekken van mijn collega hangen me de keel uit. Kan het verboden worden om op het werk naar huis te bellen?
Smartphones moeten zo snel mogelijk uit vergaderingen worden gebannen. Hun voortdurende gebliep zorgt ervoor dat managers foute beslissingen nemen.
In de land- en tuinbouwsector zijn allerhande profielen actief. Dankzij het Jobat Salariskompas weten we hoeveel zij verdienen…
Het leven wordt alsmaar duurder, ook voor jongeren. Hoeveel jongeren hebben een extra inkomen? Wat is hun motivatie daarvoor? En wat zijn de voordelen?
Anno 2023 zijn bij het solliciteren een cv, en eigenlijk ook een motivatiebrief, nog altijd aangewezen. En aan dat cv besteed je best de nodige aandacht.
Volgens een Europees onderzoek van leasingbedrijf Arval zijn Belgische werkgevers best wel bekommerd om het mobiliteitsprobleem van hun personeel.
Moet je werken in de kerstvakantie? Geen paniek, want het is misschien wel de meest relaxte periode van het (werk)jaar.
Ben jij ook benieuwd wat het verschil is tussen een arbeider en een bediende? Kom het hier te weten.