Sollicitatiegesprek
Vorige

1 van 281

Volgende
Volgend artikel:

Etiquette in het sollicitatiegesprek: 10 tips

5 must-haves voor een succesvol telefonisch sollicitatiegesprek

telefoongesprek
Een telefonisch sollicitatiegesprek kan lijken op slechts een kleine stap richting je nieuwe job, maar het is belangrijk deze stap goed te nemen om door te stromen naar de volgende ronde. Het is dus aangewezen om dit gesprek net zo serieus te nemen als een sollicitatiegesprek op kantoor.

Vaak is het eerste telefonische gesprek met iemand van de HR-afdeling en deze afdeling kan veel invloed uitoefenen op wie uiteindelijk aangenomen wordt. Een goede connectie met hen is met andere woorden uiterst belangrijk. Wanneer je dit onderschat, loop je het risico jezelf al uit te schakelen voor je goed en wel begonnen bent, en dat is natuurlijk zonde.

Rekruteringsspecialist Walters People geeft hieronder 5 must-haves om aan te denken tijdens een telefonisch sollicitatiegesprek.

1. Totale focus

Indien je op dit moment nog aan het werk bent, kan het lastig zijn om telefonische sollicitatiegesprekken in te plannen overdag. Zorg ervoor dat je in een omgeving zit waar je niet afgeleid kan worden. Niks is zo storend als buiten kantoor staan, bang dat één van je collega’s je kan horen, of rumoer op de achtergrond in een koffiebar.

Als je het gesprek toch in een openbare ruimte moet voeren, dan helpt het om met je rug naar het raam te zitten, en aantekeningen te maken tijdens het gesprek. Als je het sollicitatiegesprek via Skype voert, zorg dan dat je in een rustige omgeving zit met een geschikte achtergrond.

2. Zelfvertrouwen

Je gesprekspartner zal je communicatievaardigheden beoordelen op basis van wat je toont in het sollicitatiegesprek. Laat merken dat je gemotiveerd en competent bent. HR- en Hiring Managers nemen graag mensen aan waar ze een persoonlijke klik mee hebben, en waarmee ze denken dat het prettig samenwerken is. Laat zien dat je enthousiast bent en van aanpakken weet. Leg de nadruk op positieve dingen, zoals successen en kansen die je bij vorige werkgevers gehad hebt, en vermijd dingen te zeggen die negatief kunnen overkomen.

Draag je favoriete outfit. Zelfs tijdens een telefonisch gesprek zul je je daardoor extra zelfverzekerd voelen. Het gesprek staand voeren kan je meer energie geven, waardoor je sterker overkomt. Glimlach je bovendien tijdens het praten, dan zal je gesprekspartner dit onbewust merken.

3. Betrokkenheid en interesse

Stel specifieke vragen en laat merken dat je graag meer wil leren over de organisatie en de functie. Omlijst je vragen met de informatie die je al hebt over de organisatie, zodat je gesprekspartner ziet dat je je goed voorbereid hebt.

Zelfs al voelt het een beetje geforceerd, laat aan het eind van het gesprek merken dat je graag door wil gaan naar de volgende sollicitatieronde. Volg het gesprek op met een korte bedank e-mail en laat nogmaals merken dat je hoopt op een volgend gesprek.

4. Een duidelijk verhaal

Hou altijd je cv bij de hand tijdens het gesprek. Als het je gevraagd wordt, moet je direct een korte samenvatting van je carrière kunnen geven, met alle organisaties en de tijd dat je er gewerkt hebt. Bedenk vooraf een aantal voorbeelden van projecten waar je aan gewerkt hebt, processen die je hebt opgezet of problemen die je hebt opgelost.

Het voordeel van een telefonisch gesprek is dat niemand ziet welke papieren je allemaal om je heen verzameld hebt. Schrijf wat kernwoorden op zodat je direct op een voorbeeld kunt komen dat aansluit op de vraag en geen dingen vergeet. Het is de moeite waard om dit van te voren te oefenen, omdat dit tijdens elk sollicitatiegesprek van pas zal komen.

5. Doorzettingsvermogen

Solliciteren kan frustrerend zijn en soms zie je het misschien even niet meer zitten. Als het een paar keer niks geworden is, is het de kunst om dat snel van je af te zetten en vol motivatie een volgende solliciatie in te gaan. Wat kan helpen is om voor het gesprek naar je favoriete liedje te luisteren, of die vriend(in) waar je altijd energie van krijgt even te bellen.

En onthoud altijd dat een afwijzing niet persoonlijk is, het betekent gewoon dat een andere kandidaat net iets beter aansluit bij de functie of de bedrijfscultuur. Focus op jezelf. Zorg dat je na elk gesprek tegen jezelf kan zeggen dat je een goed beeld van jouw vaardigheden en persoonlijkheid gegeven hebt, en gebruik feedback om het in een volgend gesprek nog beter te doen.

(ss) - Bron: Walters People 

10 september 2018
Anderen bekeken ook