Werk en management in tijden van corona: "Ik zie veel leidinggevenden door de mand vallen"
Is deze coronacrisis niet erg gevaarlijk voor sommigen die vandaag in volle drukte aan de slag zijn? Kweken we nu niet de burn-outs van morgen?
“Thuiswerken is vanwege de COVID 19-crisis voor veel bedrijven onvermijdelijk”, weet Ryne Sherman, chief science officer bij HR-consultant Hogan Assessments. “Maar de overgang verloopt zo soepel mogelijk wanneer er een effectieve virtuele leidinggevende aan het roer staat”, weet Sherman, die hiervoor deze vijf kenmerken aanhaalt.
Wanneer er plotseling vanuit huis gewerkt moet worden, kunnen medewerkers onzeker worden en zich zorgen maken over hun toekomst. Leidinggevenden met aanpassingsvermogen blijven kalm en houden het hoofd koel tijdens stressvolle tijden.
De zogenaamde aanpassingsschaal meet hoe stressbestendig en optimistisch iemand is en hoe men op veranderingen reageert. “Deze leidinggevenden motiveren hun team om te blijven werken, niet in paniek te raken en zich aan te passen aan de nieuwe veranderingen in hun omgeving”, klinkt het bij Hogan Assessments.
Op afstand werken kan eenzaam zijn, met name voor mensen die de steun van en interactie met collega's nodig hebben, zoals nieuwe medewerkers. Hier is zogenaamde interpersoonlijke sensitiviteit van tel, met vaardigheden als discretie, communicatiestijl en het onderhouden van relaties.
Leidinggevenden die hierbij hoog scoren, zijn diplomatiek, hartelijk en vriendelijk en willen conflicten met medewerkers vermijden. “Om een team te leiden dat op afstand werkt, is het van belang om goed te communiceren en waar nodig ondersteuning en adviezen te bieden.”
Een virtuele werkplek kan demotiverend zijn voor medewerkers die sturing in hun dagelijkse activiteiten missen. Een manager moet dan tijd en energie vrijmaken om onzekere medewerkers te begeleiden en activiteiten, doelen en deadlines opnieuw te definiëren. Leidinggevenden moeten de productiviteit van hun team tijdens een crisis te handhaven. Zogenaamde ambitie meet de competitieve ‘drive’ en doelgerichtheid van een individu en tevens hoe energiek ze overkomen.
Om van huis uit te kunnen werken, moeten dagelijkse activiteiten en processen anders worden ingericht. Teambijeenkomsten worden videogesprekken, korte vragen worden tekstberichten. De kwestie is hier hoe onderzoekend leidinggevenden zijn en of ze openstaan voor nieuwe ideeën, zoals nieuwe hulpmiddelen en technologieën.
“Leidinggevenden die in dit domein hoog scoren, zijn vindingrijk, geïnteresseerd in nieuwe technologieën en nieuwsgierig naar nieuwe en inventieve manieren om problemen op te lossen.”
Een pandemie is, los van het werk, een beangstigend fenomeen en veel thuiswerkend personeel maakt zich zorgen en is ongerust over wat er gebeurt in de wereld. “Een effectieve virtuele leidinggevende stelt zich empathisch op, ook als persoonlijk contact niet mogelijk is, en houdt rekening met het welzijn en het vermogen van medewerkers om op afstand te werken”, klinkt het.
Leidinggevenden die in dit domein hoog scoren, stellen het welzijn van hun team centraal, ondersteunen hulpbehoevende medewerkers en fungeren als verbindende kracht tijdens moeilijke tijden.
(William Visterin)
17 april 2020Is deze coronacrisis niet erg gevaarlijk voor sommigen die vandaag in volle drukte aan de slag zijn? Kweken we nu niet de burn-outs van morgen?
De werknemers van het bedrijf Jonckers moeten zich geen zorgen maken over hun verlofdagen, want zij mogen zoveel betaald verlof nemen als ze willen.
In coronatijden wordt geroepen om zoveel mogelijk ‘in uw kot te blijven’, en dat is precies wat Karolien (40), managing director bij LVTPR, doet.
Veel verkopers doen vandaag hun job vanaf hun thuisbureau of keukentafel. Daarom: 5 tips om te verkopen zonder je klant de hand te (kunnen) drukken.
Van voetballers tot bedienden en arbeiders... Wie komt er in aanmerking voor tijdelijke werkloosheid? En wie niet?
Gelukkig zijn er een reeks handige tools waarmee samenwerken met collega’s vanop afstand net iets makkelijker verloopt.
De coronacrisis hakt er wereldwijd hard in maar het opent ook onverwachte mogelijkheden. Je werkervaring in quarantaine kan zorgen voor nieuwe inzichten...
‘Het enige waar je spijt van mag hebben, is wat je nooit gedaan hebt’. We zetten 25 opvallende ongeschreven management- en kantoorregels op een rijtje.
We merken allemaal dat het leven duurder geworden is. Een voorschot op je loon om kosten te betalen, zou handig zijn. Maar kun je dat vragen aan je baas?