5 misvattingen over de banksector

Bankdirecteur
“Zeker sinds de verdere digitalisering, worden er bij banken wel degelijk opnieuw pas afgestudeerden aangeworven.” (Jens Spittael, Walters People)
Waar bankbedienden tot voor kort de opvolgers waren van schoolmeesters en notarissen in het rijtje van beroepen met hoog aanzien, is de liefde van kandidaat-werknemers sinds de bankencrisis sterk bekoeld. “Het gevolg van een aantal misvattingen die de ronde doen over werken in deze sector”, zegt Jens Spittael van rekruteringskantoor Walters People. “Zo zijn er in tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, ook in de lokale bankfilialen nog talrijke interessante vacatures.”

Na de val van de Amerikaanse bank Lehman Brothers, nu 10 jaar geleden, brak wereldwijd een financiële crisis uit die het vertrouwen in de banksector een fameuze oplawaai verkocht. Een aantal instellingen moesten de deuren sluiten en overal ter wereld werd op grote schaal met C4’s gestrooid. Plots was werken voor een bank niet meer aantrekkelijk.

Tot vandaag worstelt de sector met deze vertrouwensbreuk en staan de kandidaten niet te drummen om een arbeidscontract te mogen ondertekenen. Door de geleidelijke heropstanding van de financiële dienstverlening, is er echter nood aan nieuwe, gemotiveerde professionals.

“Daarom zou het goed zijn dat een aantal misvattingen over werken in de banksector uit de wereld worden geholpen”, vindt Jens Spittael van Walters People. “Het zijn een aantal hardnekkige vooroordelen die de instroom belemmeren.” Hij weerlegt er 5:

1. Jobs in de banksector situeren zich allemaal in Brussel

“Het is niet omdat de hoofdzetels van grote Belgische banken en de hoofdkantoren van internationale financiële instellingen zich voornamelijk in en rond onze hoofdstad bevinden, dat alleen daar vacatures zijn”, stelt Jens Spittael. “Ook in de lokale kantoren zijn nog tal van openstaande jobs. Bovendien heeft bijna iedere bank een aantal ‘flex desks’ in iedere regio, zodat werknemers op regelmatige basis kort bij huis kunnen werken en hun werk-privébalans optimaliseren.”

2. Er zijn geen jobs meer bij lokale bankkantoren

“Met de sluiting van talrijke lokale filialen, en de digitaliseringsgolf van thuisbankieren, lijkt het alsof er geen kantoorbedienden meer nodig zijn. Maar niets is minder waar. Als klanten toch een bezoekje brengen aan een lokaal bankkantoor, verwachten ze persoonlijk advies. Die raad op maat krijgen ze van de lokale expert in bijvoorbeeld verzekeringen, beleggingen of hypothecaire kredieten. Er is dus nog veel behoefte aan specialisten op lokaal niveau.”

3. Banken willen geen pas afgestudeerden meer aanwerven

“Onjuist’, weet Jens Spittael. “Hoewel de banksector het grootste aandeel 50-plussers tewerkstelt in ons land, worden de pas afgestudeerden met open armen ontvangen. Daar heeft onder andere de digitalisatie voor gezorgd. Meer nog: ook wie geen financiële opleiding genoten heeft, maar over een bachelor of masterdiploma beschikt, en een sterke interesse heeft in de bankwereld, kan hier aan de slag.”

4. Er zit weinig innovatie in de banksector

“Klopt niet”, vindt de rekruteerder. “Denk maar aan de betaal- en beheermogelijkheden via je computer of smartphone. Of aan de oplossingen voor meer cyber security. De banksector zette de laatste jaren juist zeer zwaar in op digitalisatie en innovatie. Ook in de back office worden heel wat zaken geautomatiseerd. Van deze medewerkers wordt, ongeacht hun aantal jaren dienst, verwacht dat ze die evolutie en veranderingen omarmen, wat een hele nieuwe dimensie geeft aan hun job.”

5. Je geraakt snel vastgeroest in de bankwereld

“Om talent aan te trekken en aan boord te houden, hebben financiële instellingen hun opleidings- en trainingsaanbod de laatste jaren flink uitgebreid. Dit biedt werknemers de mogelijkheid om makkelijk door te schuiven naar een ander team, kantoor of departement. Daarnaast heeft de digitale evolutie gezorgd voor een verschuiving in de vraag naar talent binnen de banksector. De wetgeving rond cyber security bijvoorbeeld wordt alsmaar strenger, waardoor er nood is aan IT, risk en compliance-profielen. Dit schept overduidelijk nieuwe carrièrekansen.”

De conclusie van Walters People is dat er in tegenstelling tot wat wordt gedacht, wel nog heel wat opportuniteiten zijn voor mensen die graag in de banksector aan de slag willen gaan. Niet alleen in de hoofdkantoren, maar ook in de kleine, lokale Limburgse filialen is gespecialiseerde kennis om klanten te adviseren nodig. De profielen die worden gezocht zijn wel minder generalistisch dan vroeger en vragen iets meer flexibiliteit. Al kan dat de pret zeker niet bederven…

(km) 

Jens Spittael 12 november 2018
Anderen bekeken ook