De kracht van een ultrakorte pauze
In plaats van gewoon te blijven doorgaan, raadt Slow Working trainer Heidi Does een korte pauze aan. Zelfs een paar seconden rust kan al wonderen doen.
In het boek “The 7 Habits of Higly Effective People” vertelt Stephen Covey het verhaal van een houthakker wiens zaag minder scherp wordt naarmate hij meer bomen velt. Als de houthakker regelmatig stopt om zijn zaag aan te scherpen, heeft hij minder tijd en energie nodig om zijn werk te doen.
De zaag aanscherpen betekent het behoud en de versterking van de grootste troef die je hebt: jezelf. Ons brein kan zich gemiddeld 90 minuten inspannen, daarna heeft het 20 minuten rust nodig. Pauzes nemen gedurende de dag helpt om je geest scherp te houden.
Heb je het druk en kan je niet zo gemakkelijk pauzes inlassen? Gebruik dan de pomodoro-techniek. Zet een timer op 25 minuten en werk aan een (deel van) een taak. Wanneer de timer afgaat, neem je een mini-pauze van 2 minuten. Strek je benen, ga iets drinken en ontspan je even.
Lees ook: 5 tips voor meer en betere pauzes op kantoor
Verschillende onderzoeken tonen aan dat dutjes leiden tot een verbetering van het cognitief en creatief denken. Dutjes hebben vooral een positieve impact op het leerproces. Zo kunnen we informatie beter opnemen en verwerken.
Wanneer moeten we dan met z’n allen een dutje doen? Als je je bewust bent van het ritme van je lichaam, zal je merken dat je in de vroege namiddag een dipje hebt. Dat is het ideale moment om even je ogen te sluiten of even te rusten. We zijn namelijk gemaakt om twee keer per dag te slapen: een lange periode ’s nachts en een kort dutje overdag.
Extra: De voor- en nadelen van een powernap op je werk
Gaan wandelen kan deugd doen, maar doe dit wel in de natuur. In een stedelijke omgeving heb je nog te veel afleiding en moet je steeds aandachtig zijn, zodat je brein zich niet kan ontspannen. Tijd in de natuur doorbrengen zorgt ervoor dat je brein zich volledig kan ontspannen.
Stress? Ga wandelen!
Verdeel je werk in kleine blokken. Wijs aan elk blok een locatie (je bureau, een lege vergaderzaal, de koffiehoek …) toe. Elke locatie staat dus voor een bepaalde taak, zodat je perfect weet wat je waar moet doen. Zelfs wanneer je op dezelfde locatie blijft werken, is het opdelen van je taken in kleine blokken en mijlpalen een goede manier om efficiënt te werken en om veel pauzes in je dag in te lassen.
Check: 10 tips om het overzicht op je werk te behouden
Check je e-mails wanneer je op het werk toekomt, en antwoord op de meest dringende zaken. Zo kan je je taken voor die dag afstemmen op wat er in je inbox zit. Check je e-mail niet constant. Drie keer per dag is meer dan voldoende. Zitten wachten op e-mail werkt contraproductief en is een teken dat je niet gefocust bent op je taken.
Tip: Zo belangrijk kan het tijdstip van je e-mail zijn
(sdc)
8 juli 2019In plaats van gewoon te blijven doorgaan, raadt Slow Working trainer Heidi Does een korte pauze aan. Zelfs een paar seconden rust kan al wonderen doen.
Geef toe, ook jij zit regelmatig stiekem op het werk te twitteren of facebooken. Toch? Maar is dat dan ten koste van jouw productiviteit?
Skip je je pauze wel eens? We hebben dat (half) uurtje pauze écht nodig om gefocust te blijven. Met deze tips blijf je scherp, de hele dag door.
Veel mensen werken zich kapot en hebben geen tijd om te zorgen dat hun werk zichtbaar wordt voor hun baas of hun netwerk. Maar hard werken heeft geen zin...
Een nieuwe studie wijst uit dat jonge Britse tieners minder materialistisch zijn dan de oudere generaties en meer bereid zijn om later hard te werken.
Volgens Britse onderzoekers zou je als werknemer elke 62 dagen een korte break moeten nemen, om je energie en concentratie op peil te houden.
Ben jij ondanks een degelijke planning toch niet helemaal tevreden over jouw werkprestaties? Misschien val je nog over volgende struikelblokken...
Heb je een job waar strategisch inzicht, logica en slim vooruitplannen vereist zijn? Dan zou je profiteren van regelmatig een potje te schaken...
Vriendschappen op het werk zijn een groot vraagstuk voor beginnende werknemers. Hoe ga je om met je collega’s en waar trek je de grens?