5 levenslessen, geleerd bij McDonald's

Werknemers bij fastfoodketen McDonald's leren meer dan alleen hamburgers bakken en Happy Meals inpakken. Uit interviews van vicepresident Cody Teets bij 43 ex-werknemers blijkt namelijk dat zij allen na hun tijd bij McDonald's met vijf levenslessen naar huis gingen.
#

Voor haar boek 'Golden Opportunity: Remarkable Careers that Began at McDonald's' interviewde Cody Teets, vicepresident en verantwoordelijke voor 800 McDonald's restaurants, 43 oud-werknemers over hun tijd bij de beroemde fastfoodketen. Volgens Teets kwamen hieruit vijf grote levenslessen naar voren:

1. Geen enkele opdracht is te min

Teets: "In een goed gerund restaurant neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid voor zijn werk en helpen werknemers collega's uit de nood die het druk hebben, ook als dit betekent dat zij mee de toiletten moeten poetsen." Aangezien het hele team op je rekent, kun je het niet maken om je te goed te voelen voor bepaalde taken.

"Medeoprichter en businessman Ray Kroc stond ervoor bekend om in zijn Cadillac bij de fastfoodketen toe te komen, gekleed in kostuum en met gouden horloge, om dan te vragen waar hij de dweil kon vinden, zodat hij wat gemorste mosterd kon opruimen", voegt Teets hieraan toe.

2. Daag jezelf uit om nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen

Hoe simpel een taak ook is, wees steeds trots op wat je doet. Jeff Bezos, oprichter van Amazon, herinnert zich hoe trots hij was dat hij 300 eieren kon breken met één hand. Volgens Teets kan elke job je iets leren over jezelf, ook al is maar dat je zo te weten komt wat je zeker niet wilt doen.

3. Blijf steeds gefocust

Werken bij McDonald's, of gelijk welk bedrijf waar werknemers snel moeten werken, leert medewerkers om steeds gefocust te blijven onder druk. "In elk bedrijf is er altijd wel ergens een crisis, bij McDonald's leer je hoe je hiermee moet omgaan." Succesvolle leiders kunnen problemen oplossen zonder te panikeren en nieuwe problemen te creëren.

4. Leer van de successen van anderen

Teets interviewde een aantal immigranten en minderheden die na verloop van tijd hun eigen McDonald's restaurant openden. "Dit lukte doordat ze het voorbeeld van hun leidinggevenden, managers en restauranteigenaars hadden gevolgd."

5. Op een goede manier omgaan met mensen

Een goede leider zijn betekent ook dat je weet hoe elk individu van jouw team in elkaar zit. "Het betekent dat je iedereen zijn of haar sterktes en zwaktes kent en dat je ervoor zorgt dat anderen zoveel mogelijk hun sterke punten kunnen uitspelen", aldus Teets.

(nm) – Bron: Mnm.com 

9 november 2012
Anderen bekeken ook