Fouten opbiechten op het werk: zo pak je het aan
Het is niet altijd makkelijk om een fout eerlijk toe te geven. Toch is het belangrijk om wel degelijk open kaart te spelen...
Een sorry rolt vaak snel van de tong. Maar een oprechte verontschuldiging vraagt wel wat meer dan een vijfletterwoord op een schoorvoetend toontje. Welke vijf fouten maken mensen regelmatig bij het verontschuldigen op het werk?
Soms staat een verontschuldiging niet in verhouding met de (kleine) blunder die je hebt begaan. Meerdere keren sorry zeggen voor iets waar je eigenlijk niet zoveel controle over hebt – zoals een leverancier die te laat geleverd heeft – heeft dan ook weinig zin. Het zorgt daarbij ook voor een heel ongemakkelijk gevoel bij veel mensen.
Waarom zeg je zo vaak sorry, terwijl je er niets aan kon doen? Hoe vaker je het zegt, hoe minder betekenis het nog heeft. En heel professioneel komt het natuurlijk ook niet over.
Stel, je komt te laat aan op je werk. Veel mensen voelen meteen de reflex om daar een ‘goede’ reden voor te geven en zich te verantwoorden. Je bent bijvoorbeeld te laat omdat er een monsterfile was op de autosnelweg. Omdat de hond van de buren opeens ontsnapt was en de buurvrouw je vroeg om die mee te helpen vangen. Of gewoon omdat je je alarm niet had gezet.
Wat de reden ook mag zijn, ze meegeven voegt meestal niet zoveel toe aan je verontschuldiging. Sterker nog: je verplaatst de focus van jouw laattijdige aankomst naar externe factoren. Zo van: ‘het was niet echt mijn schuld’. Zeg gewoon sorry en begin aan je werkdag. Dat komt veel oprechter over.
Extra: De 15 vaakst voorkomende excuses om niet te moeten gaan werken
Wie een deadline mist en zich daarvoor excuseert, toont aan dat het halen van deadlines belangrijk is binnen de werkcultuur. Maar het is minstens even belangrijk om na je verontschuldiging met een plan te komen om je fout recht te zetten.
Maak meteen een nieuwe deadline voor jezelf. Laat de klant weten dat hij of zij wat langer zal moeten wachten op een bepaald project. En werk proactief een manier uit om deadlines in de toekomst wél vlotter te halen. Door een actie aan je excuses te koppelen, leer je er zelf ook weer uit. Win-win.
Lees ook: Sorry, maar we zeggen te vaak sorry op de werkvloer
Sorry moet haast een van de meest gebruikte woorden op de werkvloer zijn. Het woord is dan ook van toepassing in heel wat situaties. Maar met enkel sorry of een algemene verontschuldiging, kom je niet oprecht over. “Het spijt me dat ik de opdracht verkeerd heb begrepen, ik zal in het vervolg beter luisteren en notities nemen tijdens de briefing.” Da’s pas een concrete verontschuldiging.
Door je sorry zo helder mogelijk te maken en toe te passen op een specifieke situatie, zorg je voor betrokkenheid en oprechtheid. Twee kwaliteiten die veel werkgevers en collega’s weten te appreciëren.
Je excuses aanbieden via e-mail: 7 tips
Soms laat een verontschuldiging véél te lang op zich wachten. Vaak is het niet nodig om meteen na een gebeurtenis spijt te betuigen, maar te lang wachten zorgt alleen maar voor frustraties. Hoe meer tijd je laat passeren, hoe groter een fout wordt in iemands hoofd. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de persoon die je onrecht hebt aangedaan.
En natuurlijk is het nooit echt te laat, maar het zorgt wel vaak voor een vertrouwensbreuk tussen collega’s. Potje yoghurt van iemand gestolen tijdens de lunchpauze? Of een taak vergeten uit te voeren? Wees meteen eerlijk. En laat de situatie niet ontploffen!
Fouten opbiechten op het werk: zo pak je het aan
(ZINNIG) – Bron: The Muse / Trainingsbureau Groningen
6 december 2024Het is niet altijd makkelijk om een fout eerlijk toe te geven. Toch is het belangrijk om wel degelijk open kaart te spelen...
Iedereen maakt wel eens een fout, waardoor het nodig is om zich te excuseren. De beste manier is om dat in persoon te doen, maar wat als dat geen optie is?
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!
Spijt heeft veel oorzaken zoals onze opleiding en loopbaan. Maar eigenlijk zijn er twee grote vormen van spijt: ‘als ik maar’ en ‘had ik maar niet’.
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?
De werketiquette is een breed begrip. En in elk bedrijf anders! Al zijn er wel enkele elementen die vaak terugkeren. Volg jij de werketiquette strikt op?
Honderd keer op een dag ‘sorry’ zeggen … het heeft écht geen zin. Sterker nog: het maakt de dingen alleen maar erger. Ontdek waarom.
Stond je al meermaals op met de gedachte hoe je vandaag aan je jobverplichtingen zou kunnen ontsnappen? Dan ben je zeker niet de enige. Lees maar ...
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?