Het landschapskantoor is dood, leve de businessclub
Het landschapskantoor brengt nadelen met zich mee: constante prikkels en storende, luidruchtige telefoongesprekken. Toch verdwijnt het niet.
Het was de Universiteit van Luik die in het kader van een doctoraatsonderzoek de impact van het zogenaamde open kantoor onderzocht. Onderzoekster Sophie Dufresne deed diepte-interviews met Belgische werknemers, zowel bedienden, kaderleden als directieleden, over hun werkomgeving. Met onder andere deze bevindingen:
Van alle mogelijkheden die we hebben, als we onze plaats zelf mogen kiezen, zitten we het liefst aan een raam. Nog liever dat dan een vaste plaats of een stek bij de naaste collega’s. Opvallend: bijna niemand (slechts 7 procent van de werknemers) zegt dat het hem of haar totaal niet uitmaakt waar hij of zij terechtkomt in het open kantoor. We kiezen onze plaats dus liefst zelf.
Sommige bedrijven geven de mogelijkheid om rustig te werken in afgesloten ruimte, zoals een zogenaamde bubble. Maar toch prefereren we doorgaans de open ruimte. “Zo’n bubble is schaarser en niet altijd beschikbaar. Voorts bieden ze meestal weinig natuurlijk licht en zijn ze te klein om er met de collega’s te zitten”, somt Sophie Dufresne op.
Ook al kunnen medewerkers in theorie kiezen waar ze gaan zitten, in de praktijk stelt de meerderheid vast dat dit principe niet wordt gerespecteerd. Mensen nestelen zich vaak op dezelfde werkplek, ook al gaat het om een flexibele plek. Vaak willen medewerkers ook bij de collega’s zitten met wie ze vaak samenwerken. “We merken ook een bepaalde trend onder het middenkader: ze willen hun team dicht bij hen houden”, stelt Dufresne vast. Dat wijst op een tweedeling. Enerzijds kiest het bedrijf voor de vrijheid van keuze qua werkplek. Maar anderzijds is er een verzoek (of op zijn minst sociale druk) om telkens aan dezelfde plek te gaan zitten.” Dit duidt er volgens de onderzoekster op dat een open kantoor ook een managementkwestie is die veel verder gaat dan pure kantoorinrichting.
Twee derde van de medewerkers uit het onderzoek geeft aan dat de werkplek niet is aangepast aan de professionele taken die ze moeten uitvoeren. De voornaamste klacht blijkt het lawaai te zijn, en dit zowel van de telefoontjes van de collega’s, als van de gesprekken tussen medewerkers op het kantoor.
Nieuw is dit niet. “Het probleem van de geluidshinder in de open ruimte is de voorbije dertig jaar overvloedig in de vakliteratuur aan bod gekomen”, beseft Dufresne. Maar toch blijft het een bekommernis, terwijl er vandaag meer technische oplossingen zijn qua geluidsisolatie of -beheersing. Het grote probleem, zo blijkt uit het onderzoek, is dat medewerkers die veel moeten communiceren, zoals verkopers of rekruteerders, gemengd zitten met mensen die zich vooral stil aan een taak wijden en zich moeten concentreren.
Het zogenaamde papierloze kantoor, en hiermee dus ook een volledig proper en papierloos bureau, blijkt in de praktijk niet realistisch. 75 procent van de ondervraagden stelt vast dat het clean desk-principe niet wordt gerespecteerd. “Dat is iets wat bij veel onderzoek en bedrijven naar voren komt”, weet Dufresne.
“Open kantooromgevingen leiden vaak naar het opnieuw personaliseren van de werkplek, en eigenlijk ook een beetje het afbakenen van je eigendom. Zelfs als er een clean desk policy geldt.”
(wv)
12 april 2016Het landschapskantoor brengt nadelen met zich mee: constante prikkels en storende, luidruchtige telefoongesprekken. Toch verdwijnt het niet.
Coworking spaces zijn enorm in opgang. Wat zijn de voordelen van coworken?
Het kan er op een open werkvloer soms behoorlijk lawaaierig aan toe gaan. En dat leidt bij werknemers vaak tot stress en een verminderde productiviteit.
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Een gedeelde kantoorvloer heeft zijn voordelen, maar het samenzetten van extraverte en introverte collega’s brengt vaak ook irritaties mee.
Veel bedrijven stappen over naar zogenaamde landschaps- of open kantoren. Zo’n onpersoonlijke werkplek is echter funest voor de tevredenheid en efficiëntie.
Wie door vacatures scrollt, komt vaak dezelfde termen tegen. Op het eerste gezicht lijken ze perfect bij jouw profiel te passen… maar is dat ook zo?
Dienstencheques zijn een populair en voordelig betaalmiddel. Maar hoeveel mag je er precies bestellen? En waar kan je ze bestellen?
Mijn collega maakt haar taken niet af. Stipt op tijd trekt ze haar jas aan om weg te gaan, terwijl anderen nog aan het opruimen zijn. Moet ik iets zeggen?