Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

5 eigenschappen die elke werknemer zou moet bezitten

Iedereen heeft wel een eigenschap waarvan hij of zij kan zeggen: ‘dáárom moet je mij aannemen!’. Sommige dingen komen vanzelf, andere heb je jezelf aangeleerd, maar één ding is zeker: deze 5 eigenschappen moét je als werknemer bezitten.

1. Met jou is het leuk samenwerken

Een vraag die je zeker op je bord krijgt bij elk sollicitatiegesprek is of je al dan niet in teamverband kan werken. Je toekomstige werkgever wil weten hoe jij in elkaar zit. Niet alleen of je vriendelijk bent en of je in hun team past, maar ze willen vaak ook weten hoe jij in het verleden hebt samengewerkt. Daarom is het ook slim om op voorhand enkele voorbeelden te bedenken om dit te illustreren.

Bij het kiezen van een voorbeeld let je best op de volgende zaken:

  • Laat zien dat je empathisch bent en openstaat voor de mening van anderen.
  • Toon hoe je in het verleden een conflictsituatie kon afhandelen.
  • Een rustige houding in moeilijke situaties is van groot belang om aan te tonen dat je niet op een agressieve manier communiceert.
  • Bewijs dat jij geschikt bent voor samenwerking met verschillende collega’s.

2. Je kan helder en duidelijk communiceren

Op de werkvloer is er altijd wel iets te vertellen, maar jij moet kunnen aanvoelen of wat je wil zeggen gepast is of niet. Is het niet te persoonlijk of informeel? En als het met professionele zaken te maken heeft, zeg je het dan best tegen je leidinggevende of in een vergadering waar je collega’s bij zijn?

“Goed kunnen luisteren en aanvoelen, is in elke organisatie van levensbelang. Alleen door goed te luisteren en de ander uit te laten praten, kan je echt horen wat de ander zegt en hier actie op ondernemen”, vertelt loopbaancoach Annelies Quaegebeur. Let dus goed op wanneer iemand iets vertelt, maar zorg ook dat jij boodschappen duidelijk aan je collega’s overbrengt.

Werk jij in een organisatie met verschillende afdelingen? Vergeet dan niet dat het cruciaal is om altijd met elkaar in gesprek te blijven. Je wil immers niet langs elkaar beginnen werken of dubbel werk gaan doen.

3. Op jou kan men bouwen

Zowel op persoonlijk vlak, maar zeker op professioneel vlak wil je graag weten wat je aan een ander hebt. Dat is ook zo voor jouw collega’s en leidinggevenden. Kom afspraken met jouw werkgever, klanten en leveranciers na en kom op tijd. Laat ook zien dat je je werk leuk vindt en praat er niet negatief over met je collega’s. Een vervelende sfeer valt immers ten allen tijde te vermijden, toch?

4. Efficiënt en doelgericht

Als je met targets werkt, ken je het vast wel: het moet vaak snel, maar nog steeds goed gebeuren. Ook naast deadlines en targets wil je dat je werk zo efficiënt mogelijk gebeurt. Samen met je team moet je je doelstellingen behalen, dus bespreek op voorhand het plan van aanpak voor de taak die jullie te wachten staat. Hou daarnaast bij het plannen rekening met ieders talenten en vaardigheden, om de job zo aangenaam en snel mogelijk te laten verlopen.

“Het gaat er niet per se om dat je keihard werkt en aan het eind van de dag eigenlijk nog niet bent waar je had willen zijn, maar dat je stap voor stap met zijn allen gefocust aan de slag gaat om de klus goed en snel te klaren”, aldus Annelies Quaegebeur.

5. Je bent flexibel en meegaand

Wil jij ook een streepje voor krijgen bij je werkgever? Dat is vaak vrij simpel: doe af en toe eens meer dan wat er in jouw functieomschrijving vermeld staat. Of help je collega’s de volgende keer uit de nood als jij je werk sneller klaar hebt.

Er zullen dankzij jouw flexibele houding minder snel conflicten ontstaan op het werk, waardoor de samenwerking veel vlotter verloopt. Daarbovenop waarderen werkgevers het erg als je meedenkt met de organisatie en wanneer je zelf inzet toont.

Maar: meegaand zijn, is niet hetzelfde als over jou laten lopen. Er is niks mis met je grenzen aan te geven.

Als jij flexibel bent, is jouw werkgever dat meestal ook. Resultaat? Binnenkort mag je misschien wel je eigen werktijden indelen. Maar let op: flexibiliteit betekent ook verantwoordelijkheid. Je werk moet nog steeds klaar zijn en je moet nog steeds dezelfde discipline tonen.

(mr)

Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips. Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan. Heb jij ook loopbaan gerelateerde vragen? Meer informatie kan je vinden op haar website en volgen kan via Facebook.
Wil je graag zelf aan de slag? Download dan het gratis e-book ‘Geef Vleugels Aan Je (Loop)Baan - (Terug) Werken met Goesting en Energie’ (vol met handige oefeningen en inzichten).

5 september 2019
Anderen bekeken ook