Hoe ga je om met deze 10 types collega's?
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
Emoties zijn oké. Belangrijker is dat je die onder controle houdt. Spreek ook niet uit hoe je je voelt tegenover je collega of werkgever. Als je dat wel doet, geef je hem of haar onbewust de schuld. Het gevolg? Ze voelen zich aangevallen en verdedigen zichzelf meteen.
Zeg dus niet ‘je maakt me kwaad als je me onderbreekt’, maar wel ‘wil je mij laten uitspreken, alsjeblieft?’. Zo maak je je punt veel duidelijker. En vermijd je ruzie.
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Stel dat je collega zich onprofessioneel – en misschien zelfs een tikkeltje onethisch – gedraagt. Houd dat voor jezelf als je het gesprek opent. Doe je dat niet, zet je meteen de negatieve toon en wijk je af van de essentie van het gesprek dat je in de eerste plaats wilde voeren. Iedereen ziet zichzelf graag als beschaafd en zedelijk.
Natuurlijk wil je collega zich verdedigen in deze situatie. Verwoord het anders en professioneler. Zeg dus niet 'je komt elke dag te laat en dat is onprofessioneel’, maar gebruik liever ‘te laat komen doet afbreuk aan je ernst op werkvlak’. Probleem? Opgelost.
Lees ook: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Dik je argumenten niet aan, zo verlies je je geloofwaardigheid. Blijf in plaats daarvan net heel eerlijk. Je bekommernissen worden serieuzer genomen en er wordt écht naar je geluisterd. Overdrijf je toch, dan bestaat de kans dat je collega het gewoon keihard ontkent. En dat draait dan uit op een ongewilde discussie.
Een moeilijk gesprek? 3 tips voor meer zelfvertrouwen
Als je het gesprek opent met de gedachte dat je gelijk hebt, sta je onbewust niet open voor het verhaal van de andere. Vermijd woorden zoals ‘ongetwijfeld’, ‘logischerwijs’ en ‘vanzelfsprekend’. Die impliceren dat je overtuigd bent van je eigen gelijk.
Luister dus naar je gesprekspartner en maak duidelijk dat je hem of haar ook begrijpt. Zo kunnen jullie samen naar een oplossing toewerken!
Een gesprek met iemand die geen interesse toont, is allesbehalve leuk. Stel daarom vragen en luister actief. Je krijgt zo meer informatie, maar je gesprekspartner voelt zich ook meer gewaardeerd!
Extra: 6 tips om beter te luisteren
(sv/em) - Bron: MT.be
26 december 2022Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?
Een gesprek met je werkgever kan lastig zijn. Zeker wanneer je iets delicaats wil bespreken. Hoe pak je zo’n gesprek dan best aan? Lees hier 5 do’s-and-don’ts.
Of het nu gaat over een sollicitatie-, functionerings- of beoordelingsgesprek, of iets dat privé op je lever ligt: soms kijk je écht op tegen een gesprek.
Hoe kun je goed beoordeeld worden wanneer je “onzichtbaar” van thuis uit werkt? En hoe bereid je je voor op zo’n gesprek?
Je collega aanspreken over een onprofessionele houding of ongepast gedrag is lastig. Hoe breng je de onaangename boodschap zo aangenaam mogelijk over?
Hoe pak je een exitgesprek best aan als je je – wellicht negatieve – feedback wil geven?
Soms zegt één blik meer dan duizend woorden. Toch ben je maar beter genuanceerd wanneer je de lichaamstaal van je gesprekspartner probeert te lezen.
Ga je altijd vol goede moed naar een functioneringsgesprek, maar kom je telkens teleurgesteld thuis? 9 tips voor een vruchtbaar gesprek met je leidinggevende!