5 dingen die managers écht verwachten van een presentatie
Wat zijn de succesfactoren voor een goede presentatie? Hoe maak je echt impact met je verhaal? En welke indruk maak je tijdens je presentaties op anderen?
Presentatiecoach Sylvie Verleye vroeg het aan topmanagers en CEO’s van verschillende bedrijven en deelt hun tips in dit artikel en onderstaande video.
1. Neem de tijd voor voorbereiding
De beste sprekers komen over alsof ze de presentatie zo maar uit hun mouw schudden. Wat we daarbij niet beseffen is dat ze hun presentatie urenlang hebben voorbereid. Net doordat ze het verhaal en rode draad door en door kennen, komen ze heel ontspannen over en kunnen ze hun verhaal vertellen zonder constant op hun papier of naar hun slides te kijken. Oefen dus je presentatie zo goed dat je op een natuurlijke manier kunt praten en doen alsof je het ter plekke bedenkt. Zo kom je ontspannen en zelfverzekerd over.
2. Maak contact
Zorg ervoor dat je contact maakt met de mensen waarvoor je presenteert. Ga je presentatie niet afratelen maar zoek interactie met je publiek. Dat is de beste manier om anderen iets bij te brengen en te inspireren. Kijk de mensen aan en durf ook vragen te stellen. Dit zorgt voor een wakker en betrokken publiek.
3. Blijf meester over je PowerPoint
Maak je gebruik van presentatiemateriaal? Mag, maar hoeft niet. Maak je er wel gebruik van, zorg dan dat het materiaal ondersteunend is aan je verhaal. Jij bent belangrijker dan je slides. Hier geldt vooral: less is more. Ellenlange teksten en voorlezen van slides is een absolute no go!
4. Hou je publiek scherp: zorg voor afwisseling in je verhaal
Geef niet alleen feiten maar zorg ook voor concrete voorbeelden en toepassingen. Vertel een verhaal en doe dat met leuke anekdotes, inspirerende quotes en duidelijke voorbeelden. Zorg er voor dat de opbouw van de presentatie helder is en blijf je publiek boeien door variatie.
5. Hou het kort en krachtig
Spreek niet gedurende een half uur als je de presentatie kan brengen op 15 minuten. De meeste sprekers weiden te veel uit en verliezen zo de aandacht van het publiek. Beperk jezelf tot de essentie. Op deze manier zal je veel krachtiger uit de hoek komen en meer impact hebben op je publiek.