De creatieve generalist: Wat als je alles graag doet?
Onze maatschappij richt zich heel erg op specialisten. Maar wat als je veel kunt en vooral veel dingen graag doet?
“Een van de beste optredens aller tijden”, zo titelde De Volkskrant in de zomer vorig jaar over de toen 17-jarige Billie Eilish op het Lowlands Festival. Enkele dagen ervoor moest Eilish op Pukkelpop van de Dance Hall naar de Main Stage verhuizen omdat de vraag zo groot was.
Het gaat dus hard voor Eilish, die begin dit jaar No Time to Die uitgebracht, het titelnummer van de gelijknamige James Bondfilm. Meteen de jongste artiest ooit die een themalied van James Bond schrijft en opneemt.
Dat allemaal voor iemand die op jonge leeftijd de diagnose van het syndroom van Gilles de la Tourette krijgt, wat zich soms nog uit in bepaalde bewegingstics. Tijdens haar jeugd kampt ze met depressies. Haar friends-bus met beste vrienden, die tijdens haar tournees vaak meerijdt, is volgens haar moeder erg belangrijk voor haar mentale gezondheid.
Eilish ervaart ook synesthesie, waardoor ze zintuigen vermengt. “Iedere persoon die ik ken, is in mijn hoofd geassocieerd met een kleur, een vorm en een getal, maar dat vind ik normaal”, vertelde ze daarover aan het muziekblad Rolling Stone.
Billie Eilish is in zowat alle opzichten het tegenbeeld van de naar schoonheid strevende celebrities of typische bubblegum-pop die je van een tienersterretje verwacht. Miljoenen tieners imiteren haar fluohaar en ruime kledij.
Ze is innemend, gevoelig en toch mysterieus en heeft een eigen elektronische sound. Haar debuutalbum was eerder donker, met zware teksten. Tegelijk heeft ze een revolterende uitstraling die haar tot een inspirerend rolmodel maakt met thema’s die de jongere generatie beroeren, zoals het klimaat en haar struggle als tiener.
TikTok en Instagram zijn Eilish’ favorieten. Met bijna 68 miljoen volgers op Instagram behoort ze er tot de veertig populairste accounts – meer nog dan Justin Timberlake en Dua Lipa – en bovendien een van de snelst groeiende.
Partners genoeg. Gitaarbouwer Fender ging met haar een samenwerking aan om een ukelele op de markt te brengen. Maar bovenal is Eilish een modemerk. De Zweedse modeketen H&M bracht een kledinglijn rond haar uit. En ze ging al in zee met Freak City, Bershka en Urban Outfitters. Via een aparte kledinglijn wil ze ook de doelgroep aanspreken van kinderen onder de tien. Ze brengt intussen ook haar eigen poppen uit. Niet slecht allemaal voor een tiener met een rugzakje.
(William Visterin) – Bron: MARK Magazine
Onze maatschappij richt zich heel erg op specialisten. Maar wat als je veel kunt en vooral veel dingen graag doet?
Ed Sheeran is een van de succesvolste muziekartiesten van dit moment. Allemaal goed en wel, maar wat kun jij leren van deze roodharige superster van 1,73 meter?
Zijn er echt zoveel verschillen tussen generaties X, Y en whatever? Eigenlijk is er alvast één verschil. En ja, it’s all about the money.
Heb je je allereerste job beet? Gelukkig kun je met een aantal tips en trucs een vliegende start maken, zodat je zeker niet onopgemerkt blijft.
Volgens werknemers moeten bedrijven kandidaten met meer verschillende etnische achtergronden aantrekken.
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vier verschillende generaties op de werkvloer...
Pas afgestudeerd en op zoek naar een eerste werkervaring? Start je carrière met glans dankzij onze praktische tips voor young graduates...
Een kleine groep domineert de muziekwereld. Een clubje supersterren zoals Beyoncé en Taylor Swift eist een steeds groter deel van de concertinkomsten op.
Coldplay is de grootste muziekgroep van zijn generatie of de U2 van de 21ste eeuw. Maar wat kun jij voor jouw carrière leren van deze Britse rockband?