Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

5 carrièrelessen van Billie Eilish

Billie Eilish
Billie Eilish is zonder twijfel het invloedrijkste stijlicoon jonger dan twintig. Ze is een popfenomeen en tegelijk een volwaardig modemerk. Allemaal goed en wel, maar wat kun jij leren van Billie Eilish?

1. Age is just a number

“Een van de beste optredens aller tijden”, zo titelde De Volkskrant in de zomer vorig jaar over de toen 17-jarige Billie Eilish op het Lowlands Festival. Enkele dagen ervoor moest Eilish op Pukkelpop van de Dance Hall naar de Main Stage verhuizen omdat de vraag zo groot was.

Het gaat dus hard voor Eilish, die begin dit jaar No Time to Die uitgebracht, het titelnummer van de gelijknamige James Bondfilm. Meteen de jongste artiest ooit die een themalied van James Bond schrijft en opneemt.

2. Vergeet je rugzakje

Dat allemaal voor iemand die op jonge leeftijd de diagnose van het syndroom van Gilles de la Tourette krijgt, wat zich soms nog uit in bepaalde bewegingstics. Tijdens haar jeugd kampt ze met depressies. Haar friends-bus met beste vrienden, die tijdens haar tournees vaak meerijdt, is volgens haar moeder erg belangrijk voor haar mentale gezondheid.

Eilish ervaart ook synesthesie, waardoor ze zintuigen vermengt. “Iedere persoon die ik ken, is in mijn hoofd geassocieerd met een kleur, een vorm en een getal, maar dat vind ik normaal”, vertelde ze daarover aan het muziekblad Rolling Stone.

3. Wees authentiek

Billie Eilish is in zowat alle opzichten het tegenbeeld van de naar schoonheid strevende celebrities of typische bubblegum-pop die je van een tienersterretje verwacht. Miljoenen tieners imiteren haar fluohaar en ruime kledij.

Ze is innemend, gevoelig en toch mysterieus en heeft een eigen elektronische sound. Haar debuutalbum was eerder donker, met zware teksten. Tegelijk heeft ze een revolterende uitstraling die haar tot een inspirerend rolmodel maakt met thema’s die de jongere generatie beroeren, zoals het klimaat en haar struggle als tiener.

4. Kies je kanalen

TikTok en Instagram zijn Eilish’ favorieten. Met bijna 68 miljoen volgers op Instagram behoort ze er tot de veertig populairste accounts – meer nog dan Justin Timberlake en Dua Lipa – en bovendien een van de snelst groeiende.

5. Kies partners (en doelgroep)

Partners genoeg. Gitaarbouwer Fender ging met haar een samenwerking aan om een ukelele op de markt te brengen. Maar bovenal is Eilish een modemerk. De Zweedse modeketen H&M bracht een kledinglijn rond haar uit. En ze ging al in zee met Freak City, Bershka en Urban Outfitters. Via een aparte kledinglijn wil ze ook de doelgroep aanspreken van kinderen onder de tien. Ze brengt intussen ook haar eigen poppen uit. Niet slecht allemaal voor een tiener met een rugzakje.


(William Visterin) – Bron: MARK Magazine

4 november 2020
Anderen bekeken ook