Bedrijfswagen
Vorige

1 van 118

Volgende
Volgend artikel:

Veel interesse in mobiliteitsbudget

5 alternatieven voor een bedrijfswagen

De bedrijfswagen is fiscaal zeer interessant en is daarom enorm populair in ons land. Maar de files nemen toe, net als de aandacht voor het klimaat. Daarom een overzicht van 5 duurzame alternatieven die ook financieel interessant zijn voor werknemer én werkgever.
#

1. Het mobiliteitsbudget (vrij te besteden)

Het mobiliteitsbudget is een alternatief voor een bedrijfswagen, zonder die volledig uit te sluiten. Je krijgt als werknemer een budget dat je mag spenderen aan een waaier van vervoersoplossingen naar eigen keuze, met of zonder bedrijfswagen: een fiets, openbaar vervoer, een Cambio- of bedrijfswagen, ...

“Kies je voor een klassieke bedrijfswagen, dan telt de wagen als belastbaar voordeel alle aard. Maar hoe kleiner of milieuvriendelijker de wagen, hoe kleiner het voordeel alle aard, en dus hoe hoger je nettoloon dat je elke maand overhoudt”, vertelt Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx.

Een voorbeeld 

Een werknemer met een bedrijfswagen en een duur parkeerabonnement, kan ervoor kiezen om die in het mobiliteitsbudget te vervangen door een treinabonnement, een abonnement op autodelen en een leasefiets.

“Het mobiliteitsbudget is een van de arbeidsexperimenten die de federale minister van Werk, Kris Peeters (CD&V) nog in 2016 wil laten goedkeuren om zo tot meer werkbaar en wendbaar werk te komen. Peeters wil niet zozeer aan de bedrijfswagens raken, maar wil wel een aantrekkelijk sociaal en fiscaal statuut geven aan een mobiliteitsbudget.”

2. De fietsvergoeding (makkelijk 100 euro netto per maand)

“Zowat tachtig procent van de werknemers woont binnen de tien kilometer van het werk of dichtbij een station. De fiets is daarom vaak een perfect alternatief: groener, sneller en je vindt altijd een parkeerplaats”, zegt Veerle Michiels van SD Worx.

Via de fietsvergoeding krijgen werknemers een extraatje bovenop hun nettoloon, dus vrij van RSZ en belastingen. Dat kan oplopen tot maximaal 0,22 euro per kilometer. Als je op 10 kilometer van je werk woont, levert je dat dus maar liefst 100 euro netto per maand op!

3. Abonnement openbaar vervoer wordt terugbetaald

Een sociaal abonnement stimuleert de werknemers om met het openbaar vervoer naar het werk te komen. De werkgever is verplicht om tussen te komen in de prijs, maar het grote voordeel is dat hierop geen RSZ-bijdragen en belastingen betaald moeten worden. Voor wie met de trein naar het werk komt, bedraagt de tussenkomst gemiddeld 75%. Althans, op één voorwaarde: je mag als werknemer je werkelijke beroepskosten niet aftrekken in je personenbelasting.

“Extra interessant is het zogenoemde verhoogd sociaal abonnement: de werkgever trekt de vergoeding voor het openbaar vervoer verder omhoog. Zo krijgen de werknemers iets extra uitbetaald zonder zware loonlasten. Of de werkgever past het abonnement aan van tweede naar eerste klas”, vertelt Veerle Michiels van SD Worx.

“Tot slot kan de werkgever, via de zogenaamde derdebetalersregeling, ervoor zorgen dat de werknemer een gratis treinabonnement krijgt. De werkgever betaalt dan minstens 80% van de prijs van het abonnement, de overheid past maximaal 20% bij.”

4. Railease (bedrijfswagen + trein)

Een auto is dikwijls nodig om op het werk te geraken. Maar voor wie voor het werk in het stadscentrum moet zijn, is de trein interessanter. “Met een Railease-abonnement combineert een werknemer de vrijheid van een bedrijfswagen met het gemak van de trein of ander openbaar vervoer.”

“De werkgever gaat een Railease-overeenkomst aan met de NMBS. De werknemer kan kiezen voor twintig, veertig of zestig reisdagen. Die tickets zijn dan wel uitsluitend bestemd voor het woon-werkverkeer. De voordelen zijn legio: het abonnement is 100% fiscaal aftrekbaar, de bedrijfswagen legt minder kilometers af en is dus goedkoper.”

5. De bedrijfswagen 2.0

Zolang de bedrijfswagen fiscaal interessant is, valt hij niet weg te denken uit het loonpakket. Voor sommige werknemers die veel op klantenbezoek moeten, is een bedrijfswagen onontbeerlijk. Maar als je kiest voor een groener model, zoals trendy hybride of elektrische wagens, zal je nettoloon hoger zijn.

Er is genoeg keuze: lilliputters (Renault Twizy, smart fortwo, …), stadswagens (BMW i3, Renault Zoé, …), middenklassers (Nissan Leaf, Renault Fluence, …) en zelfs een luxueuze berline zoals de Tesla Model S. Ook de Volkswagen up! en Ford Focus rijden nu helemaal elektrisch. “Het is leuk om te zien dat er zo veel nieuwe elektrische voertuigen op de markt zijn gekomen in 2015. Deze voeren dan ook de top 20 van meest groene wagens aan”, vertelt Jelle De Keyser van Bond Beter Leefmilieu. “In Nederland rijden er meer dan 40.000 elektrische voertuigen rond. In België lopen we achter.”

In de toekomst zullen wagens zelfs nog meer belast worden in functie van de CO2-uitstoot en vervuiling. Een groenere wagen leidt nu al tot een verlaging van het voordeel alle aard voor de werknemer (en dus een hoger nettoloon) en minder kosten voor de werkgever (lagere CO2-solidariteitsbijdragen, hogere fiscale aftrekbaarheid...).

(mr) 

11 april 2016
Anderen bekeken ook