Het is HR-adviseur SD Worx die op basis van een analyse van meer dan 5.000 chauffeurs enkele inzichten op een rijtje zet.
Om te beginnen zijn er natuurlijk verschillende soorten vrachtwagenchauffeurs: van de vrachtwagenbestuurder vaste wagen en die met de aanhangwagen. Er is de bestuurder trekker-oplegger of de vrachtwagenbestuurder voor uitzonderlijk vervoer. En dan zijn er natuurlijk ook chauffeurs van autobussen, autocars, taxi’s en voor koerierdiensten, al hebben we het hier louter over vrachtwagenchauffeurs.
Het beeld dat de meesten voor ogen hebben als het om vrachtwagenchauffeurs gaat, is de internationale chauffeur die vele dagen van huis is. Maar eigenlijk zijn er minstens drie types, stelt Sofie De Keersmaecker, adviseur SD Worx.
Er is de internationale chauffeur die buitenshuis overnacht. “Hiervoor krijgen ze een extra vergoeding en ze kunnen die dagen dan gegroepeerd opnemen, waardoor ze soms twee weken veel werken en dan een week thuis zijn of minder intens werken”, aldus De Keersmaecker.
De chauffeur voor lokaal containertransport, de tweede categorie, rijdt niet in meerdere landen, maar interregionaal. “Hij of zij slaapt elke nacht thuis en hoeft niet te laden of te lossen.” En daarnaast is er nog de chauffeur met een vaste ronde, die wel gaat laden en lossen. “Deze job heeft wel een regelmatig patroon zonder lang wachten, met uitzondering van de Belgische files dan.”
Werken in transport? In deze 10 jobs kan je meteen beginnen
Chauffeurs zijn absoluut van de wereld. SD Worx telt in zijn analyse maar liefst meer dan 50 nationaliteiten bij de chauffeurs. De meest voorkomende nationaliteiten zijn Belgen, Roemenen, Bulgaren en Fransen. Nederlanders maken de top vijf uit bij Belgische werkgevers.
Toch kan het inzake diversiteit nog beter. “Er is voor deze job zeker vers bloed nodig, want bijna 90 procent van de chauffeurs is ouder dan 40. Wie een late roeping voelt, is dus ook welkom”, stelt Sofie De Keersmaecker. En dan is er nog het feit dat 98 procent van de chauffeurs mannen zijn. Er worden dus zeker ook vrouwen gezocht.
Interesse in een job als vrachtwagenchauffeur? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Begin volgend jaar stijgen de baremalonen in het toepasselijke paritair comité PC 140.03 (waartoe ook de koerierdiensten behoren) met 10,96 procent. Voor een chauffeur die rijdt met een oplegger van meer dan 15 ton stijgt het minimum uurloon dan bijvoorbeeld tot 14,34 euro per uur. Bovendien zal elke job in een nieuwe functieklasse ingedeeld worden, wat ook nog een stijging kan betekenen.
“Maar laat je niet afschrikken door de barema-uurlonen, die gelden als minimum”, merkt De Keersmaecker op. “Werkgevers doen er alles aan om nieuwe chauffeurs aan te trekken en te behouden. Sommigen betalen daarom soms boven barema.”
Rijdend personeel in de transportsector geniet ook van extra vergoedingen, zoals beschikbaarheidstijd als ze bijvoorbeeld moeten wachten in de haven óf voor nacht- en zondagswerk. “Door al die bijkomende vergoedingen kan een netto maandloon soms oplopen tot meer dan 3.000 euro.”
CHECK: Het loon van een vrachtwagenchauffeur?
95 procent van de chauffeurs werkt voltijds, en soms met onregelmatige uren. Al valt er vaak over je planning te praten. “Er zijn in de sector zeker werkgevers waar je zelf kan aangeven welke uren of hoe flexibel je graag wilt werken”, oppert De Keersmaecker.
“Sommige chauffeurs kiezen ervoor om vier lange dagen per week te werken en dan 1 dag te recupereren. De voltijdse vierdaagse werkweek bestaat al lang in de transportsector: ze zijn een voorloper qua flexibele arbeidstijd.”
Ontdek: Deze jobs in transport liggen (heel) goed in de markt
(William Visterin)
14 december 2022Op basis van gegevens van Jobat en arbeidsbemiddelaar VDAB selecteren we de grootste knelpunten in transport en logistiek...
Vooral de laatste twee jaar was logistiek best een hectische sector. Maar je bent er door de grote vraag wel behoorlijk zeker van je job én salaris!
Hoe ziet de taak van een rijlesgever eruit? “Goed dat je ons niet ‘instructeur’ noemt, want dat zijn we al lang niet meer”,
Welke functies in logistiek, transport en aankoop hebben het meeste aantal vacatures? Ontdek het hier...
Betonmixerchauffeurs zijn meer dan zomaar chauffeur. Zij gaan met hun stoere mastodonten niet alleen de baan op als transporteur, maar zijn tegelijk ook stuk voor stuk vakmannen met een gedegen productkennis.
België en zeker Vlaanderen profileren zich als logistieke draaischijf van Europa. Maar om dit te bewerkstelligen zijn handen nodig, en dat op diverse vlakken.
We vroegen aan Shanie Holderbeke (24) uit Sint-Lievens-Houtem wat ze doet en hoeveel ze verdient.
Steeds meer werknemers lijken een workation wel te zien zitten. Maar wat houdt dat precies in?
Volgens de OESO is de belasting op arbeid zelfs nergens zo hoog als in België. Toch blijkt dat we op Europees vlak nog relatief goed verdienen…