De optimale to-do lijst: 5 tips
Een to-do lijst is cruciaal in elke kantooromgeving. Al die beloftes, spontane ideeën, kattebelletjes, afspraken... Schrijf ze neer voor je ze vergeet!
Op je bureau, op de frigo en in je telefoon. Overal vind je wel to-dolijstjes terug. Neem ze allemaal bij elkaar en maak één grote lijst. “Het samenbrengen van al je to-dolijstjes zal al voor efficiëntie en minder tijdverlies zorgen”, zegt loopbaancoach Annelies Quaegebeur. Zo moet je al niet meer nadenken over de dingen die je misschien vergeten bent. Je kan wel verschillende categorieën maken tussen wat je bijvoorbeeld voor het werk moet doen, voor je kinderen en natuurlijk voor jezelf.
Bekijk alle taken op je to-dolijst en duid aan wat je niet leuk vindt. Als je wel zin hebt om ergens aan te beginnen, dan duid je deze niet aan.
Denk je dat je sommige taken toch niet gaat doen. Schrap ze. Dit heeft geen zin. Alle taken waarvan je weet dat je er toch niet aan gaat beginnen mogen eruit. Ook alle taken waar geen consequenties aan verbonden zijn als je ze niet uitvoert, mogen weg. Opgelucht? Goed.
Voel je je schuldig? Dat is ook oké. Denk even na, erken het gevoel en laat het daarna los. Dat brengt niet onmiddellijk rust, maar na een tijdje komt er gegarandeerd een gevoel van opluchting in de plaats.
Wat blijft er dan nog over? Alle taken die je niet wil doen maar wel moet doen, kun je misschien wel aan iemand anders doorgeven. Moet de stoep geschuurd worden? Kijk eens of je partner of je oudste zoon dit niet wil doen. Ook kan je de rollen omdraaien. Als er iets is wat jij wel leuk vindt en een collega niet, kunnen jullie misschien wel wisselen. Dit is vooral op langere termijn efficiënt. Dat bevestigt Annelies Quaegebeur: “In het begin is het mogelijks wat inefficiënter om alles geregeld te krijgen, maar eens het draait heb je én een korte to-dolijst én staat er op dat lijstje enkel nog wat je leuk vindt.”
Alle taken die je niet wil doen, niet kan laten liggen en niet kan doorgeven kan je naar iets leuks vertalen. Wees creatief en koppel taken die je niet wil doen naar iets dat je leuk vindt. Zo kan je bijvoorbeeld al je mails versturen terwijl je luistert naar je favoriete Beyoncé-album.
Wat ook helpt is de meerwaarde van een taak inzien. Als je 15 mails moet versturen om een project te realiseren, is dat project uiteindelijk een mooie beloning. Dromen van het eindresultaat maakt een lastige to do verteerbaarder. Moet je een vervelend telefoontje naar een leverancier plegen? Denk dan aan de klant die uiteindelijk wel gelukkig gaat zijn wanneer zijn langverwacht pakketje voor de deur staat.
Zo met deze 4 stappen staan binnenkort alleen nog leuke taakjes op je to-dolijstje. Dan zit er niks anders meer op dan er gewoon aan te beginnen. Vergeet niet te genieten van het afstrepen van elke taak!
(mr)
Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips. Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan. Heb jij ook loopbaan gerelateerde vragen? Meer informatie kan je vinden op haar website en volgen kan via Facebook.
Wil je graag zelf aan de slag? Download dan het gratis e-book ‘Geef Vleugels Aan Je (Loop)Baan - (Terug) Werken met Goesting en Energie’ (vol met handige oefeningen en inzichten).
28 juni 2018Een to-do lijst is cruciaal in elke kantooromgeving. Al die beloftes, spontane ideeën, kattebelletjes, afspraken... Schrijf ze neer voor je ze vergeet!
Volgens de Nederlandse website mt.nl hebben sommige werknemers er baat bij om lijstjes anders aan te pakken en op te lijsten wat ze zeker níet gaan doen.
De meest succesvolle mensen ter wereld hebben allen één ding gemeenschappelijk: hun ochtendrituelen. Wil jij succesvol worden in alles wat je doet?
Het valt niet te ontkennen: Facebook is een belangrijk tijdverdrijf in ons leven. Met Todobook is dat verleden tijd.
Heb jij de gewoonte om e-mails die je later nog moet beantwoorden of waarin een taak verscholen zit in je inbox te laten staan? Je bent niet alleen.
Hoe meer mogelijkheden, hoe moeilijker om te kiezen voor de echte prioriteiten. Met deze 9 tips lukt dit wel.
Dokter Prandy Bernardo Feliz Feliz waagde de sprong naar Adviserend Arts bij de Christelijke Mutualiteit en heeft zich dat nog geen moment beklaagd.
Bij een psychiatrische crisis is een ziekenhuisopname niet altijd de beste oplossing voor de patiënt. Het Mobiel Crisisteam van het UPC KU Leuven maakt hier een verschil. Crisisconsulenten als Ingrid, Pieter en Mirte helpen mensen aan huis een crisis te boven komen
Het HR-team van Politiezone Antwerpen werd verkozen tot HR Ambassadeur 2023. Een eretitel die de organisatie een jaar lang mag dragen.