6 manieren om iemands aandacht te trekken
Om je job goed te kunnen uitvoeren, ben je vaak afhankelijk van anderen. Maar hoe trek je iemands aandacht zonder dat je er te veel moeite voor moet doen?
Relaties vormen de basis voor alles wat je wil bereiken. Wanneer je verantwoordelijkheden toenemen, worden je relaties met collega's, klanten, concurrenten etc. steeds belangrijker. In hun boek 'Leadership Conversations' sommen auteurs Alan Berson en Richard Stieglitz vier verschillende types relaties op die cruciaal zijn voor succes, zijnde:
Dit zijn de relaties met mensen die je niet kent, maar die wel in dezelfde branche zitten als jij. Dit kunnen collega's of concurrenten zijn. Het is zeker de moeite waard om met deze mensen connecties te hebben, zodat jullie kunnen 'profiteren' van elkaars mogelijkheden.
Gerichte relaties voelen niet reëel aan, omdat je deze personen niet persoonlijk kent. Je komt met hen in contact via LinkedIn of je deelt met hen visitekaartjes uit op een event. Op deze personen kan je nog niet rekenen, maar als je werkt aan de relatie, dan kunnen deze mensen van cruciaal belang worden voor je toekomst. Als je de juiste mensen kent, dan weet je namelijk exact tot wie je je moet wenden wanneer de industrie of markt ooit verandert.
Voordat je aan iemand kan vragen om iets te doen voor jou, moet je een soort van relatie met hem of haar hebben gevormd. Als je even hebt gesproken met iemand op een conferentie of ander evenement, dan kan je spreken van een voorzichtige relatie. Je kent deze personen nog niet helemaal, maar wel genoeg om hen een kleine gunst te vragen.
Voorzichtige relaties verschillen van gerichte relaties, omdat je deze mensen effectief semiregelmatig spreekt of ontmoet tijdens een koffiepauze of lunch. Je ziet je relatie met hen groeien, en je doet moeite om hen beter te leren kennen.
Deze relatie zijn minder persoonlijk en worden meestal gebruikt door managers om specifieke zakelijke doelstellingen te bereiken. Wat kunnen beide partijen voor elkaar betekenen? Relaties met klanten, collega's of leveranciers zijn vaak transactionele relaties. In dit soort relatie vertrouwen en respecteren beide partijen elkaar en gaan ze eerlijk met elkaar om.
Dit zijn de meest persoonlijke, waardevolle en vaak langstdurende relaties van allemaal. De gesprekken die je met deze personen hebt, zijn vaak gericht op langtermijnplannen. Deze mensen zijn je mentoren en dichte collega's op het werk.
Zakelijke deals werken het best via vertrouwde relaties. Om een vertrouwde relatie met iemand op te bouwen, moet je regelmatig met deze persoon op een goede manier omgaan. In het begin van deze relatie moet je hem of haar iets aanbieden, zonder iets terug te verwachten. Zo kan een vertrouwensband tussen jou en de andere persoon ontstaan. Vertrouwde relaties nemen het meeste tijd en werk in beslag, maar ze zijn het waard, aangezien ze kunnen leiden tot enorme kansen.
(nm) – Bron: Businessinsider.com
4 april 2013Om je job goed te kunnen uitvoeren, ben je vaak afhankelijk van anderen. Maar hoe trek je iemands aandacht zonder dat je er te veel moeite voor moet doen?
Veel mensen vinden netwerken een 'vies' woord. Nochtans kan netwerken ook leuk zijn. Carrièrecoach Katrin Van de Water getuigt ...
7 op de 10 Belgen vinden dat liefdesrelaties op het werk geen invloed hebben op de productiviteit van de (verliefde) werknemers.
Carrière maken doe je niet door stil achter je bureau te blijven zitten. Om te slagen in je job moet je makkelijk contact kunnen leggen met mensen die je voor het eerst ontmoet.
Iedereen zit op Facebook of LinkedIn, en ook Twitter vergaart steeds meer gebruikers. De vraag is: hoe maak je best gebruik van deze social media?
Wat doet een external auditor precies? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Welk salaris kan je in deze functie verwachten?
Voor heel wat klusjes kan het inschakelen van een wijk-werker een goede oplossing zijn. Toch is nog niet iedereen vertrouwd met wijk-werken.
Er leven heel wat clichés over de jongste generatie op de werkvloer. Wij toetsen deze stereotypes graag af bij wie daar het beste zicht op heeft: Gen Z zelf.
We slijten veel tijd op het werk en dus is het belangrijk dat we er ons goed voelen. Nochtans zitten heel wat mensen vastgeroest in hun job...