De vijf hoofdzonden van een manager
Leiderschap is een skill. Niet iedereen is een geboren leider en er komen best veel valkuilen kijken bij het leiden van een team. Wij lichten er enkele toe.
In hun recente boek ‘Je werk of je leven?!’ geven professor arbeidseconomie Stijn Baert en welzijnsexpert Ann De Bisschop tips om geluk te vinden in je job, en dus ook je leven. En daar hoort ook leidinggeven bij. Met deze vier aspecten of checks kan je beoordelen of jij het behoorlijk doet als leider, al kunnen de checks ook dienen om de skills van je eigen chef of manager in te schatten.
Goede leiders zijn per definitie goed in communicatie. “Als leider communiceer je beter te veel dan te weinig”, stelt Ann De Bisschop. Let wel: communiceren is niet enkel praten, maar ook (en vooral) luisteren. Want je krijgt alleen nieuwe informatie als je luistert. “De gouden regel luidt: hoe meer je te zeggen hebt, hoe meer je moet zwijgen”, vindt ze.
Al haalt De Bisschop ook een andere regel aan. Die van: als communicatie haar doel kan missen, dan zál dat ook gebeuren. “Communicatie kan dikwijls op verschillende manieren worden begrepen en vaak interpreteren mensen die op de minst gunstige manier.”
Lees ook: Wat zijn de essentiële vaardigheden voor een leider?
Je werkt in principe niet zozeer voor je overste maar samen met hem/haar. En samenwerken is belangrijker dan controleren, vindt De Bisschop. “Als leider controleer je niet wanneer en hoe iemand werkt, maar zorg je dat medewerkers vooral gemotiveerd blijven om hun doelen te bereiken en resultaten te behalen.”
De laatste jaren, tijdens of na corona, is dat aspect vertrouwen eigenlijk alleen nog maar belangrijker geworden. “Want in het hybride werken van vandaag is leidinggeven meer dan ooit gebaseerd op vertrouwen.” Ook in jouw organisatie geldt dat de meeste mensen deugen. “Sterke leiders stemmen hun beleid af op de overgrote meerderheid mensen die je wél kunt vertrouwen, niet op de 5 procent sloebers die er de kantjes vanaf lopen.”
Ontdek: Heb jij vertrouwen in jouw leidinggevende?
“Connectie wordt jammer genoeg vaak vergeten. Nochtans is het vandaag belangrijker dan ooit”, vindt de well-being coach, en ook hier speelt de recente evolutie. “Sinds de pandemie en het vele thuiswerken zijn we namelijk wat gaan vervreemden van elkaar.” Maar een gesprek van scherm tot scherm wekt, zo benadrukt ze, niet dezelfde connectie op als samen op dezelfde plaats zijn.
Al is connectie meer dan fysiek samenkomen. “Als leider kun je ook een ontzettend krachtig signaal uitsturen door te benadrukken hoezeer je je team waardeert”, voegt ze eraan toe. “Ik begrijp niet waar sommigen het vandaan halen om te geloven dat het motiverend en stimulerend werkt als je je gedraagt als een bullebak.”
CHECK: Deze 3 zaken bepalen de kracht van je team
Waarmee we naadloos overgaan naar de laatste check: als leider draag je zorg voor je team en mensen. “Van een leider mag je verwachten dat die begaan is met zijn team”, vindt ze. “Een leidinggevende die gelooft dat alles goed gaat zolang niemand expliciet zegt dat hij of zij het moeilijk heeft, heeft misschien niet de emotionele voelsprieten die een sterke leider nodig heeft.”
Kortom, wie leidinggeeft, moet bereikbaar én beschikbaar zijn. “Heb je het te druk om naar je mensen te luisteren? Dan ben je simpelweg geen leider.”
Extra: 5 manieren om juist om te gaan met (meer) macht
(William Visterin) - Je werk of je leven?! Tips & tricks om geluk te vinden in je job - Stijn Baert Ann de Bisschop, 9789463376983, oktober 2023, 320 pagina's.
2 januari 2024Leiderschap is een skill. Niet iedereen is een geboren leider en er komen best veel valkuilen kijken bij het leiden van een team. Wij lichten er enkele toe.
Je overste, manager, hoofd of chef: uiteindelijk willen (of moeten) ze allemaal een betere leider zijn.
Eerlijkheid en integriteit worden de belangrijkste eigenschap voor de leiders van morgen, die tegelijk aandacht moeten hebben voor duurzaamheid.
Bij een promotie hoort vaak een jobfunctie met de macht om beslissingen te nemen. Wat is de meest slimme manier om die macht effectief uit te oefenen?
Pas afgestudeerden hebben te weinig vaardigheden voor leiderschap. Slechts 9% heeft een leiderschapsprofiel, zo blijkt.
Karel De Meerleer staat bij Infrabel mee aan de basis van de aanpak rond corporate leadership. “Een manager moet zeker ook een coach zijn voor zijn team.”
Het fenomeen dat kleine mensen hun gestalte zouden compenseren met dominant gedrag, heeft ook een naam: het Napoleon-complex. Klopt dit verschijnsel?
Ook jongeren kunnen tegenwoordig een goede leider zijn. Meer nog: uit onderzoek blijkt dat de ideale leidinggevende jonger is dan 35 jaar…
Stille mensen voldoen niet aan het ideale plaatje van de uitgesproken, aanwezige werknemer. Toch kunnen ook zij stappen vooruit maken in hun carrière!