Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

4 generaties op de werkvloer: alle verschillen op een rij

Vandaag zijn er 4 generaties actief op de arbeidsmarkt. Die mix van ervaring en jonge, brute kracht heeft z’n voordelen, maar de samenwerking verloopt niet altijd even vlot.
#

Zo houden oudere werknemers niet van uitjes na het werk en vinden ze dat jongere werknemers te snel e-mail verkiezen boven een persoonlijk gesprek. Jongeren willen dan weer meer vakantiedagen en hechten meer belang aan hun carrière en persoonlijke ontwikkeling.

“We hoorden steeds meer van onze klanten dat de 4 generaties die we vandaag de dag aantreffen op onze werkvloer niet altijd even vlot matchen”, vertelt Astrid De Lathauwer, managing director van Acerta. “Klanten vertelden ons dat de waarden en normen verschillen, de verwachtingen en omgangsvormen ook. In 2014 verwachten we bovendien dat die generatieverschillen op onze arbeidsmarkt nog explicieter naar voor zullen komen, zeker wanneer Generatie Z (geboren vanaf 1993) nog meer zal aantreden.”

Daarom voerde Acerta een onderzoek uit bij 2.000 werknemers om de verschillen en overeenkomsten tussen de generaties in kaart te brengen en beter te begrijpen.

Momenteel 4 generaties op de werkvloer

De geboortejaren van de verschillende generaties:

Generaties

Hoe jonger, hoe …

… meer zin in nieuwe projecten en uitdagingen 

Hoe jonger de werknemers zijn, hoe meer wijzigingen in de job (jobrotatie), nieuwe projecten en/of nieuwe uitdagingen ze willen.

… meer gericht op persoonlijke ontwikkeling 

Generatie Y is het meest gericht op mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling (opleidingen, werken in het buitenland etc.) en groeimogelijkheden (carrière, loopbaan).

… centraler het werk staat 

Generatie Y hecht ook het meest belang aan werk in het algemeen (werk staat centraler) en hun carrière.

… liever een job van 9 tot 5 

Opvallend is wel dat hier tegenover staat dat generatie Y, in tegenstelling tot de andere twee generaties, minder geneigd is om hiervoor een stuk persoonlijke opofferingen te brengen. Zij hechten het meest belang aan een job van 9 tot 5, met daarbuiten voldoende tijd om andere dingen te kunnen doen.

… groepsgerichter  

Generatie Y is het meest groepsgericht. Zij gaan hierbij ook verder dan enkel samenwerken in een team. Voor hen is werken ook een manier om te socialiseren, nieuwe mensen te leren kennen en vrienden te maken.

… meer ze veranderen van werkgever 

Het idee lang bij de dezelfde organisatie te blijven, levert het meeste stress op voor generatie Y (25 procent versus 14 procent bij generatie X en 11 procent bij de babyboomers).

… liever ze duidelijke doelstellingen willen 

Naarmate men jonger is, wil men graag duidelijkere doelstellingen van de baas.

… meer stress ze krijgen als ze alleen een project moet beheren 

Een op de drie jongere zegt stress te hebben als hij een project alleen moet beheren, tegenover 22 procent van generatie X en 22 procent van de babyboomers.

Hoe ouder hoe …

… meer geëngageerd 

Babyboomers zijn het meest geëngageerd in hun job en betrokken bij het bedrijf waar ze werken en bij de klant waarvoor ze werken. Dit is lager bij de jongere generaties, generatie Y scoort het laagst. Dit ligt iets anders voor maatschappelijke betrokkenheid. Hier vormt met name generatie X de negatieve uitzondering.

… meer stress bij het gebruik van nieuwe informatietechnologie 

Babyboomers ondervinden de meeste stress bij het gebruik van nieuwe informatietechnologie (33 procent, versus 18 procent van generatie X en 16 procent van generatie Y).

… hoe minder stress tegenover hun baas 

45 procent van generatie Y heeft stress als ze zich tot hun baas moeten wenden, tegenover slechts 27 procent van de babyboomers en 26 procent van generatie X. Ook ondervindt 45 procent van generatie Y stress wanneer de baas het werk controleert, in tegenstelling tot 29 procent van de babyboomers en 30 procent van generatie X.

… eerlijker 

58 procent van babyboomers ergert zich enorm wanneer het bedrijf niet eerlijk is naar de eigen klanten, tegenover slechts 45 procent van generatie X en 43 procent van generatie Y.

… minder interesse in bedrijfswagen 

Babyboomers zijn het minst geïnteresseerd in extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen een maaktijdcheques. Van hen geeft 60 procent dit graag te willen, in tegenstelling tot 73 procent van generatie X en 77 procent van generatie Y.

Hoe kunnen bedrijven omgaan met de verschillen tussen de generaties?

“Nu krijgen alle werknemers nog dikwijls dezelfde behandeling. Die uniformiteit zal – en moet – evolueren naar hr-oplossingen op maat van de individuele werknemer, die inspelen op de verschillen in levensstijl en productiviteit”, aldus Astrid De Lathauwer van Acerta.

“De verschillende generaties hebben op dit vlak andere verwachtingen en moeten anders behandeld worden, anders zal hun engagement dalen. De manager van de toekomst zal dus niet enkel naar de winstcijfers moeten kijken, maar ook per generatie een andere hr-strategie moeten opzetten. In plaats van zelf perfect te willen zijn, zal hij zich moeten omringen met getalenteerde en geëngageerde werknemers.”

(mr) 

27 december 2013
Anderen bekeken ook