Empathie op de werkvloer: de voor- en nadelen
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Een belangrijk deel van de werknemers in Belgische bedrijven vertrekt binnen het jaar. Het gaat om een kwart van alle beëindigde arbeidscontracten in 2021, zo blijkt uit cijfers van HR-specialist Acerta.
Wie binnen het jaar vertrekt bij een bedrijf, doet dat vooral tussen de zevende en twaalfde maand. Dat is opmerkelijk, want volgens experten beginnen werknemers net na zes maanden te renderen bij een onderneming. Zo’n vertrek is er meestal niet zomaar. Sommige signalen kondigen het aan.
Sommige kandidaten praten zich vlot door de sollicitatieprocedure, maar voldoen uiteindelijk niet aan de verwachtingen zodra ze de job hebben. “Uiteraard is het belangrijk dat de nieuwe medewerker een grondige opleiding krijgt. Of een peter of meter waarbij hij of zij terechtkan voor raad en advies”, raadt Maarten Van Hal, loopbaancoach bij Sterk op je Werk, aan.
“Maar wanneer de nieuwe medewerker heel sterk voelt dat hij niet in staat is om het werk te doen, bestaat de kans dat hij zal stoppen”, stelt Van Hal, die aanraadt om nieuwe medewerkers alle nodige tijd en aandacht te geven. En indien nodig te bekijken of zijn of haar takenpakket kan worden aangepast, als dat mogelijk is tenminste.
Lees ook: Is die nieuwe collega wel zo bekwaam?
Het is logisch dat je als nieuwe medewerker eerst een beetje afwachtend bent. Je moet namelijk eerst een vertrouwensband opbouwen met je teamleden. “Maar wanneer dit na een half jaar nog steeds niet het geval is, en wanneer je dan nog steeds een onzeker, klein bang vogeltje ziet dat geen gesprek durft aan te gaan met de andere teamleden, is dit geen goed signaal”, aldus Van Hal, die suggereert om in zulke gevallen zeker te bekijken hoe je hem of haar kunt ondersteunen in het winnen van meer zelfvertrouwen.
Is jouw collega te vertrouwen? Checklist: 9 signalen
Dat is het andere uiterste: een nieuwe collega’s die na een week beweert dat hij of zij alles begrijpt en voor mekaar krijgt. Ook dat is een duidelijk signaal. “De eerste weken en zelfs maanden bij een nieuwe werkgever dienen om het bedrijf en het team te leren kennen. Het is belangrijk om tijdens die eerste weken een vertrouwensband te creëren met de nieuwe collega’s.”
Maar soms is zo’n vertrouwensband ver te zoeken. Bij collega’s die al meteen en herhaaldelijk voor heibel zorgen, moeten de alarmbellen afgaan. En dat uit zich op diverse vlakken: van gebrek aan teamgeest tot ronduit negatief gedrag. “Een medewerker die zich bijvoorbeeld te goed voelt om te praten tegen mensen op een lager niveau binnen de hiërarchie, is zeker geen goed signaal.”
De 5 ergerlijkste collega’s: zo ga je ermee om
Sommige mensen liggen je beter dan andere, en sommige collega’s liggen ook gewoon beter in de groep. Maar wanneer de mensen in jouw team constant botsen met de nieuwe medewerker is er vaak iets mis. Nieuwkomers leren maar best omgaan met hun nieuwe collega’s, en omgekeerd, stelt de coach, al wil hij dat ook wel nuanceren.
Een andere mening hebben over iets kan, volgens hem, verrijkend zijn voor het bedrijf, de afdeling en de business. Maar dat is nog iets helemaal anders dan teveel onderlinge competitie of na-ijver. “Want dàt zijn duidelijke alarmsignalen dat er meer aan de hand is in jouw team.”
Extra: Hoe ga ik het best om met collega’s?
(William Visterin)
17 april 2022Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Met het verkeerde been uit bed stappen, het kan iedereen overkomen… Maar wat als je collega élke dag slechtgezind of zelfs brutaal is? Hoe ga je hiermee om?
Oké, je gaat je ontslag geven. Maar heb je al nagedacht over je ‘exit strategie’?
Jobhoppen kan een professionele levenswijze zijn, al hou je best wel rekening met de voor- en nadelen...
Teamwork makes the dream work en samen kun je bergen werk verzetten. Toch kun je jezelf of je collega’s overschatten, onderschatten en verkeerd inschatten…
Ze zeggen weleens dat jobhoppen de doodsteek voor je carrière kan betekenen, maar wat als je té lang in één job blijft? Is dat beter?
Een plaagstoot tijdens het werk maakt de sfeer alleen maar jovialer en aangenamer. Maar wat als de plaagstootjes evolueren naar regelrecht pestgedrag?
Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?
Het is niet de bedoeling om jezelf helemaal te veranderen. Maar wat je wel kan doen, is kijken op welke eigenschappen je heel hoog of laag scoort en je daar op z’n minst bewust van worden.