Waarom privéproblemen bespreekbaar zouden moeten zijn op de werkvloer
Sommige bedrijven en collega’s houden werk en privé liever strikt gescheiden, maar dat is misschien niet de beste aanpak om ziekteverzuim tegen te gaan.
Urenlange gesprekken met vrienden, collega’s of familieleden zijn fijn. Maar de kans is groot dat er ook persoonlijke, maatschappelijk en politieke kwesties aan bod komen. Misschien komt er iemand wel iets te racistisch of seksistisch uit de hoek. Discussie gegarandeerd. Wil je dat voorkomen? Met deze drie tips blijf je makkelijk weg van ruzies en lastige gespreksonderwerpen.
De perfecte manier om een vervelend gespreksonderwerp als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen: afleiding! En het is niet eens zo moeilijk. Onderbreek het gesprek met een vraag zoals: ‘Welke wagen reed hier net voorbij?’ of ‘Welke artiest is dat op de radio?’
Je laat zien dat je weet wat er in je omgeving gebeurt, zonder je gesprekspartner het gevoel te geven dat je helemaal niet luistert. Let wel: wacht even tot het gesprek op gang is gekomen voor je deze truc gebruikt.
Iedereen heeft weleens een wingman nodig. Is het niet om iemand te versieren, dan wel om het gesprek een heel andere richting in te sturen. Heb je geen zin in een bepaald gesprek? Roep dan je vriend of je collega erbij om de druk van de ketel te halen. Zo sta je er niet langer alleen voor.
Opgelet: deze tactiek werkt enkel met mensen die je écht goed kent, want de relatie bepaalt de diepte van het gesprek. Als je redder in nood beseft dat je je ongemakkelijk voelt, dan weet hij of zij perfect wat ie moet doen.
Dit is een techniek voor de geoefende gespreksonderwerp-vermijder. Een conversatie heel zachtjes in een andere richting sturen doe je met subtiele opmerkingen, zoals ‘dat doet me denken aan’ of ‘trouwens’. Zorg wel dat je heel goed weet wat je daarna gaat zeggen.
Begint er iemand over het weer? Draai dan het gesprek en zeg: ‘Dat doet me denken aan die weerman van vroeger. Armand Pien? Of hoe heette hij ook alweer?’ Het resultaat? Een heel ander gesprek.
Een ongemakkelijk gesprek uit de weg gaan, is dus helemaal niet zo moeilijk. Maar wees voorzichtig en kies secuur welke onderwerpen je wegwuift. Scheidingen, stergevallen, ziektes of andere traumatische ervaringen zijn onderwerpen waarbij oprechte gevoelens worden geuit. Die kun je dus zeker niet zomaar van tafel vegen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de rol van een therapeut moet vertolken. Als een bepaald onderwerp echt moeilijk voor je is, zeg dat dan gewoon eerlijk. Sommigen zullen zich beledigd voelen, anderen zullen je eerlijkheid erg appreciëren.
(dt/em) - Bron: Business Insider
18 juli 2016Sommige bedrijven en collega’s houden werk en privé liever strikt gescheiden, maar dat is misschien niet de beste aanpak om ziekteverzuim tegen te gaan.
Niks zo vervelend als op een netwerkevent aanwezig zijn en stilzwijgend rond je heen kijken omdat je niemand kent. Daarom deze 10 vragen en openingszinnen!
Zat jij al eens klem in een ongemakkelijk gesprek? Had je geen inspiratie om beleefd af te ronden? Wees vanaf nu voorbereid!
Hoe doe je dat eigenlijk, een goed gesprek met (on)bekenden? Zelfvertrouwencoach Inge Ketels geeft enkele praktische tips ...
Belgische werknemers weten dat netwerken cruciaal is voor hun carrière. Maar slechts 1 op 4 doet het graag. Gelukkig is netwerken iets dat je kan leren.
Luister jij altijd even aandachtig naar je collega's of baas? Deze 5 technieken maken van je baas, je collega's, maar ook van jezelf een goede luisteraar.
Het geheim van een goed gesprek? Luisteren. Maar naast goed kunnen luisteren bestaan er nog enkele andere nuttige regels voor een vlotte conversatie.
Leiderschap is een skill. Niet iedereen is een geboren leider en er komen best veel valkuilen kijken bij het leiden van een team. Wij lichten er enkele toe.
Sporten is niet alleen gezond, het kan je met wat geluk ook stinkend rijk maken. Dit zijn volgens Forbes momenteel de 10 best betaalde sportvrouwen.