3 technieken om geloofwaardig te liegen

Wil je een bepaald idee verkocht krijgen aan je baas of collega's, en ben je hiervoor genoodzaakt een leugen (om bestwil) te vertellen? Dan kunnen de volgende technieken je misschien wel helpen.
#

1. Gebruik woorden zoals 'omdat', 'aangezien' en 'daarom'

Een bewering is uiteraard een pak geloofwaardiger wanneer deze onderbouwd wordt met een aantal duidelijke redenen. Onderzoekers van Harvard vroegen aan een rij wachtende mensen voor een kopieermachine of ze mochten voorbijsteken. Ofwel werd de reden "ik heb haast" gegeven, ofwel werd er geen enkele reden gegeven. Slechts 60 procent gaf toe aan de voorbijstekende onderzoeker die geen reden opgaf. Wanneer de onderzoeker echter duidelijk vermeldde dat hij gehaast was, dan liet 94 procent van de wachtenden hem voor. Het woord 'omdat' (ik gehaast ben), herinnerde mensen eraan dat het verzoek ondersteund werd met een goede reden.

Maar het woord 'omdat' bleek zelfs effectief te zijn wanneer het niet gevolgd werd door een goede reden. Zo liet 93 procent van de deelnemers de onderzoeker voorbijsteken wanneer hij vroeg of hij voor mocht 'omdat' hij een aantal kopietjes moet maken. De boodschap? Gebruik woorden als 'omdat', 'bovendien' en andere woorden die redenen impliceren, ook al worden ze niet gevolgd door een duidelijk argument.

2. Vertel een verhaal

Onderzoek van psychologen Daniel Kahneman en Amos Tversky heeft aangetoond dat mensen sterk reageren op irrelevante bewijzen wanneer deze overeenkomen met hun verwachtingen. Wanneer een advocaat aan de jury van een moordzaak vertelt dat de persoon die terechtstaat vroeger al een pestkop was bijvoorbeeld, zal de jury sneller deze persoon veroordelen dan wanneer er geen verhaal wordt opgehangen over het verleden van deze persoon.

Een verhaal werkt overtuigend. En hoewel niet alle criminelen vroeger pestkopen waren en ingenieurs allemaal nerds zijn, hechten we te veel geloof aan datgene dat met onze verwachtingen overeenkomt.

3. Spreek met beelden of grafieken

In een recente psychologische studie moesten participanten beoordelen of een aantal stellingen zoals 'beroemdheid X is dood/levend' juist of fout waren. De aanwezigheid van een foto of korte beschrijving verhoogde het aantal mensen dat geloofde dat de stelling waar was. Zelfs wanneer de foto, grafiek of beschrijving geen relevante informatie verschafte.

Het lijkt er bijgevolg op dat informatie die wordt aangevuld met foto's of andere details overtuigender is. Extra op je hoede zijn dus wanneer die collega 'uitpakt' met schijnbaar geloofwaardige grafieken!

(nm) – Bron: Priceonomics.com 

6 september 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook