5 leugens die je carrière geen goed doen
Op carrièrevlak durven we vaak niet toegeven dat de zaken niet lopen zoals we willen. De vijf dingen die werknemers zichzelf het meest wijsmaken?
Een bewering is uiteraard een pak geloofwaardiger wanneer deze onderbouwd wordt met een aantal duidelijke redenen. Onderzoekers van Harvard vroegen aan een rij wachtende mensen voor een kopieermachine of ze mochten voorbijsteken. Ofwel werd de reden "ik heb haast" gegeven, ofwel werd er geen enkele reden gegeven. Slechts 60 procent gaf toe aan de voorbijstekende onderzoeker die geen reden opgaf. Wanneer de onderzoeker echter duidelijk vermeldde dat hij gehaast was, dan liet 94 procent van de wachtenden hem voor. Het woord 'omdat' (ik gehaast ben), herinnerde mensen eraan dat het verzoek ondersteund werd met een goede reden.
Maar het woord 'omdat' bleek zelfs effectief te zijn wanneer het niet gevolgd werd door een goede reden. Zo liet 93 procent van de deelnemers de onderzoeker voorbijsteken wanneer hij vroeg of hij voor mocht 'omdat' hij een aantal kopietjes moet maken. De boodschap? Gebruik woorden als 'omdat', 'bovendien' en andere woorden die redenen impliceren, ook al worden ze niet gevolgd door een duidelijk argument.
Onderzoek van psychologen Daniel Kahneman en Amos Tversky heeft aangetoond dat mensen sterk reageren op irrelevante bewijzen wanneer deze overeenkomen met hun verwachtingen. Wanneer een advocaat aan de jury van een moordzaak vertelt dat de persoon die terechtstaat vroeger al een pestkop was bijvoorbeeld, zal de jury sneller deze persoon veroordelen dan wanneer er geen verhaal wordt opgehangen over het verleden van deze persoon.
Een verhaal werkt overtuigend. En hoewel niet alle criminelen vroeger pestkopen waren en ingenieurs allemaal nerds zijn, hechten we te veel geloof aan datgene dat met onze verwachtingen overeenkomt.
In een recente psychologische studie moesten participanten beoordelen of een aantal stellingen zoals 'beroemdheid X is dood/levend' juist of fout waren. De aanwezigheid van een foto of korte beschrijving verhoogde het aantal mensen dat geloofde dat de stelling waar was. Zelfs wanneer de foto, grafiek of beschrijving geen relevante informatie verschafte.
Het lijkt er bijgevolg op dat informatie die wordt aangevuld met foto's of andere details overtuigender is. Extra op je hoede zijn dus wanneer die collega 'uitpakt' met schijnbaar geloofwaardige grafieken!
(nm) – Bron: Priceonomics.com
6 september 2013Op carrièrevlak durven we vaak niet toegeven dat de zaken niet lopen zoals we willen. De vijf dingen die werknemers zichzelf het meest wijsmaken?
Tegen jezelf liegen – zelfdeceptie – kan volgens The Wall Street Journal voor een aantal voordelen zorgen. Je kan er bijvoorbeeld succesvoller door worden.
Ook al moedigen we liegen absoluut niet aan, soms kan een leugentje (om bestwil) niet kwaad. Maar hoe kom je tijdens het liegen toch geloofwaardig over?
Ook al heb je geleerd om altijd de waarheid te vertellen, soms kan het in je voordeel spelen – en zelfs in het voordeel van het bedrijf waarvoor je werkt – om te liegen.
Op de werkvloer zijn diversiteit en inclusie belangrijke thema’s. Maar hoe zie jij dat zelf?
De meeste werknemers zijn niet langer gebonden aan een werkplek, en dus werken steeds meer mensen van thuis uit.
Go for happy Magazine sprak met Jana Schevernels, HR-consultant bij Randstad. Zij vertelt hoe ze erin slaagt werk en privé in evenwicht te houden.
Er staan op de lijst van knelpuntberoepen enkele jobs uit de financiële sector. Het gaat onder meer over de beheerder verzekeringen en de verzekeringsadviseur.
De Oostenrijkse hoofdstad Wenen blijkt de stad waar de levenskwaliteit het hoogst is voor expats en hun gezinnen.