Mobiliteit
Vorige

1 van 94

Volgende
Volgend artikel:

Mobiliteit woon-werkverkeer en thuiswerk anno 2024: de cijfers

3 remedies tegen files

Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Files zijn niet alleen vervelend, ze veroorzaken ook stress en verminderde productiviteit. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.

“Files zijn voor een stuk te wijten aan een vastgeroeste visie op werken, waarbij iedereen zijn 9 to 5 op de werkplek doorbrengt”, vindt Yves Labeeu, tax en legal consultant bij Attentia. “Door op een andere manier over mobiliteit na te denken, kunnen bedrijven het fileleed voor hun medewerkers aanzienlijk verminderen”, stelt Labeeu. Hij haalt drie tijdbesparende remedies aan.

1. Met de bedrijfsfiets naar het werk

Een evident alternatief voor koning auto is een bedrijfsfiets, als onderdeel van het loonpakket. “In principe kun je een leasefiets vergelijken met een leasewagen. Alleen wordt er geen ‘voordeel van alle aard’ aangerekend, op voorwaarde dat medewerkers de fiets regelmatig voor (een deel van) het woon-werkverkeer gebruiken”, stelt Labeeu. “Daarnaast bespaart een bedrijf flink op brandstofkosten en parkeerruimte.”

Naast het interessante kostenplaatje biedt een bedrijfsfiets nog heel wat andere voordelen. “Wie veel fietst, is gezonder, stipter, minder afwezig op het werk en kan zich beter concentreren”, oppert hij. “Elektrische leasefietsen kunnen er dan weer voor zorgen dat medewerkers niet bezweet op het werk arriveren.”

2. Werken vanop afstand

In plaats van zich elke dag te verplaatsen naar het werk, kunnen medewerkers van thuis werken, bijvoorbeeld om een privéafspraak eenvoudiger in hun agenda te passen of om grote files te vermijden wanneer de spits in het honderd loopt. “Waarom altijd meetings in real-life bijwonen, als er voldoende tools voor tele- en videoconferencing voorhanden zijn?”

3. Glijdende werkuren

Bedrijfsfiets of telewerk lukt niet voor iedere werknemer. Wie toch de baan op moet, heeft baat bij flexibele werktijden. “Hoewel het weinig verandert aan het aantal voertuigen op de baan, kan het voor personeel een groot verschil uitmaken”, stelt de consultant. “Een glijdend uurrooster kan dan helpen, waarbij de medewerkers dan bijvoorbeeld kunnen beginnen tussen 8 en 10 uur, en stoppen tussen 16 en 18 uur.”

Yves Labeeu raadt wel aan om dit vast te leggen in de arbeidsovereenkomst. “Zodat collega’s zich niet langer schuldig hoeven te voelen als ze vroeger vertrekken of later toekomen, maar bovenal zodat dit ingeburgerd geraakt in de cultuur van de onderneming.”


(William Visterin) - Bron: MARK Magazine

26 november 2019
Anderen bekeken ook