1 op de 10 bedrijfswagens niet gebruikt voor woon-werkverkeer
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
“Files zijn voor een stuk te wijten aan een vastgeroeste visie op werken, waarbij iedereen zijn 9 to 5 op de werkplek doorbrengt”, vindt Yves Labeeu, tax en legal consultant bij Attentia. “Door op een andere manier over mobiliteit na te denken, kunnen bedrijven het fileleed voor hun medewerkers aanzienlijk verminderen”, stelt Labeeu. Hij haalt drie tijdbesparende remedies aan.
Een evident alternatief voor koning auto is een bedrijfsfiets, als onderdeel van het loonpakket. “In principe kun je een leasefiets vergelijken met een leasewagen. Alleen wordt er geen ‘voordeel van alle aard’ aangerekend, op voorwaarde dat medewerkers de fiets regelmatig voor (een deel van) het woon-werkverkeer gebruiken”, stelt Labeeu. “Daarnaast bespaart een bedrijf flink op brandstofkosten en parkeerruimte.”
Naast het interessante kostenplaatje biedt een bedrijfsfiets nog heel wat andere voordelen. “Wie veel fietst, is gezonder, stipter, minder afwezig op het werk en kan zich beter concentreren”, oppert hij. “Elektrische leasefietsen kunnen er dan weer voor zorgen dat medewerkers niet bezweet op het werk arriveren.”
In plaats van zich elke dag te verplaatsen naar het werk, kunnen medewerkers van thuis werken, bijvoorbeeld om een privéafspraak eenvoudiger in hun agenda te passen of om grote files te vermijden wanneer de spits in het honderd loopt. “Waarom altijd meetings in real-life bijwonen, als er voldoende tools voor tele- en videoconferencing voorhanden zijn?”
Bedrijfsfiets of telewerk lukt niet voor iedere werknemer. Wie toch de baan op moet, heeft baat bij flexibele werktijden. “Hoewel het weinig verandert aan het aantal voertuigen op de baan, kan het voor personeel een groot verschil uitmaken”, stelt de consultant. “Een glijdend uurrooster kan dan helpen, waarbij de medewerkers dan bijvoorbeeld kunnen beginnen tussen 8 en 10 uur, en stoppen tussen 16 en 18 uur.”
Yves Labeeu raadt wel aan om dit vast te leggen in de arbeidsovereenkomst. “Zodat collega’s zich niet langer schuldig hoeven te voelen als ze vroeger vertrekken of later toekomen, maar bovenal zodat dit ingeburgerd geraakt in de cultuur van de onderneming.”
(William Visterin) - Bron: MARK Magazine
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
Een degelijk loon, aangevuld met een mooie bedrijfswagen? Dat is voor één op drie bedienden het geval in België.
Niet iedereen staat in de file, en lang niet iedereen ervaart stress bij zijn of haar verplaatsing naar het werk. Er zijn met andere woorden grote verschillen inzake mobiliteit.
Je bedrijfswagen inwisselen tegen een bedrag in cash? Dergelijke nieuwe initiatieven worden voorlopig niet erg enthousiast onthaald.
Thuiswerk, de ideale manier om je reistijd in te korten en meer quality time te geven aan je gezin. Hierbij de modaliteiten op een rij ...
Sta je elke ochtend in de file? Dan heb je ongetwijfeld al gezocht naar een andere route. Maar daarmee riskeer je voortaan een GAS-boete van 55 euro!
Te laat komen kan voorvallen, maar als het een gewoonte of zelfs een persoonlijkheidstrek wordt, dan is het tijd om je aanpak onder de loep te nemen.
Op de werkvloer zijn diversiteit en inclusie belangrijke thema’s. Maar hoe zie jij dat zelf?
De meeste werknemers zijn niet langer gebonden aan een werkplek, en dus werken steeds meer mensen van thuis uit.