12 manieren om efficiënt te e-mailen
Niet meteen op het envelopje klikken wanneer een nieuwe e-mail binnenkomt, het is weinigen gegeven. Bedrijfstrainer Gunnar Michielsen geeft enkele tips om efficiënter te mailen.
IT-bedrijf Atos haalde in 2011 het wereldnieuws door aan te kondigen dat het binnen de drie jaar het interne mailverkeer op de werkvloer zou verbannen. Deze Zero E-mail Policy zou ervoor zorgen dat werknemers beter kunnen samenwerken door meer bij elkaar langs te lopen en te gaan werken met sociale media.
De bestuursvoorzitter van Atos Rob Pols gaf onlangs toe dat hij nog vaak zijn e-mail controleert. Maar als je weet dat een gemiddelde Atos werknemer drie jaar geleden zo’n 6 uur per dag aan het mailen was dan wordt er vandaag zeker tijdswinst geboekt. De vraag is wel hoeveel extra storingen per dag worden uitgelokt door het gebruik van chat, telefoon en/of fysiek contact.
3 manieren om minder te e-mailen in je bedrijf
Bij Time Management Company is het aantal interne mails effectief met 95 procent gedaald dankzij een softwareprogramma dat toelaat medewerkers taken te geven. De ontvanger kan dan beslissen of hij de taak al dan niet kan uitvoeren binnen de gestelde deadline. Klinkt interessant? Dan kunnen onderstaande drie tips je wellicht helpen.
Zowat elk e-mailsysteem biedt de mogelijkheid om met taken te werken. Zo kan je in MS Outlook en Lotus Notes jouw collega’s taken toewijzen in plaats van hen met e-mails te bestoken. Bovendien heb je zelf een overzicht van de door jou toegewezen taken. Daarnaast kan je binnenkomende e-mails eenvoudigweg omzetten in taken, al dan niet gekoppeld aan een herinnering op een later moment.
Daarnaast zijn er tientallen softwarepakketten die het mogelijk maken om de interne communicatie te optimaliseren. Uitschieters zijn Insightly en Basecamp.com, beide SaaSoplossingen (Software as a Service), dus je hoeft de software niet aan te kopen, maar je sluit een contract per gebruiker en voor een bepaalde periode af. Sommige van onze klanten vinden dit geen optie omdat er getwijfeld wordt aan de beveiliging van hun data in de cloud, anderen hebben de stap al jaren geleden gezet.
Zelfs al werken bepaalde softwareoplossingen prima, toch is de creatie van een draagvlak van cruciaal belang. Niet iedereen vindt het even prettig om plots taken in plaats van e-mails te ontvangen, dus het vereist inspanningen om iedereen mee te krijgen in dit verhaal. Benadruk hierbij de voordelen voor de gebruikers (minder e-mails, meer overzicht) en geef jouw teamleden de kans om aan het idee te wennen.
“Als de baas het niet doet, dan doen wij het ook niet” is vaak de reactie van het team als het management niet meewerkt. Leidinggevenden moeten dus het goede voorbeeld geven om er zo voor te zorgen dat de medewerkers willen meestappen in dit verhaal.
(tc)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Lezers van Jobat ontvangen een korting van 10% voor de open opleiding.
Niet meteen op het envelopje klikken wanneer een nieuwe e-mail binnenkomt, het is weinigen gegeven. Bedrijfstrainer Gunnar Michielsen geeft enkele tips om efficiënter te mailen.
Het gemiddeld aantal verstuurde e-mails per dag wordt geschat op 294 miljard. Het is dus geen wonder dat er heel wat e-mailverslaafden rondlopen ...
In e-mails wordt veel makkelijker gelogen. Aan de hand van deze 6 signalen ontmasker je de waarheid!
Sta jij ook zo vaak in ‘cc’ ? Altijd ter informatie, maar ondertussen vullen deze berichten wel je mailbox. Wat kan je ertegen beginnen?
In Brazilië is een nieuwe wet goedgekeurd: werknemers die hun professionele e-mails checken buiten de werkuren, mogen dit aanrekenen als overuren.
Eén op de zeven professionele e-mails bevat serieuze roddelpraat over collega's. Toch kan je kwaad spreken over collega’s in mails best vermijden ...
Een foutje tijdens het mailen is snel gebeurd. Voor je het weet stuur je een mail door naar de verkeerde persoon. De grootste blunders op een rij.
Hebben werknemers het recht om onbereikbaar te zijn? In Frankrijk wel. Daar is het verboden om na 18 uur nog werkmails te versturen naar medewerkers.
Heb je het zo hard gehad met je job dat je met slaande deuren bent vertrokken? Je gedrag hoeft niet per se een negatieve impact te hebben op je carrière...