Mobiliteitsbudget blijkt geen succes
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Op vijf jaar tijd heeft diesel zijn monopolie op de markt van bedrijfsauto’s verloren. Almaar meer particulieren en ondernemingen ruilen dieselauto’s in voor een andere verbrandingsmotor.
Intussen rijdt ongeveer 19,2% van de werknemers met een benzinewagen, oftewel 1 op de 5 bedrijfswagens. Als je weet dat benzinewagens zo’n vijf jaar geleden amper 3,5% van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, kunnen we vaststellen dat benzine aan een steile opmars bezig is.
Ondanks de toenemende afkeer voor diesel, zijn werknemers nog lang niet klaar om de klassieke verbrandingsmotor af te zweren. Elektrische wagens blijven voorlopig een zeldzaamheid op de Belgische autowegen. Hoewel de meeste automerken vandaag over een of meer modellen met een elektrische motor in hun gamma beschikken, is dit aanbod slecht gespreid over de verschillende segmenten.
Vooral het middensegment kan een boost gebruiken. “Om het beperkte aandeel elektrische bedrijfswagen te begrijpen, hoeven we wellicht niet veel verder te kijken dan naar de prijs. Bedrijfswagens zijn meestal middelgroot en die categorie van elektrische auto’s zit nog altijd in het dure segment. Daarom zijn ze niet voor iedereen een optie. De doorbraak van de elektrische bedrijfswagen zal er pas komen als het aangekondigde middensegment effectief op de markt is”, verklaart Kathelijne Verboomen, Director van het Kenniscentrum van Acerta.
Bedrijfsleiders lijken wel langzaamaan de weg te vinden naar het elektrische alternatief: 3% heeft een e-bedrijfswagen.
In 2020 wijzigt de autofiscaliteit voor bedrijfswagens grondig. Ook voor elektrische auto’s zijn er veranderingen op til. Want onze nieuwe liefde voor benzinemotoren, en de voor velen nog weinig aantrekkelijke elektrische alternatieven, vormt een ander probleem: de CO2-emissies. De nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens koppelt de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost aan de CO2-uitstoot. Zo kan de aftrekbaarheid voor zeer vervuilende bedrijfswagens tot wel 40% zakken.
Met als ultieme doel de bedrijven en hun medewerkers warm te maken voor een groener wagenpark. Maar werkelijk alle bedrijfswagens elektrisch laten rijden, vergt heel wat bijkomende inspanningen. Denk maar aan infrastructuur, het installeren van laadpalen en een duidelijke omkadering die voorlopig nog ontbreekt.
Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers en bedrijfsleiders van meer dan 45.000 kmo’s en grote ondernemingen uit de privésector.
(mr)
10 februari 2020Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
De meerderheid van de Belgen is vandaag de dag niet uit z’n auto te krijgen, maar kent ook de alternatieven onvoldoende.
Sinds vorig jaar kun je een bedrijfswagen inruilen voor geld. En binnenkort kan je zelfs kiezen voor een duurzamer alternatief. Maar wat levert nu het meeste op?
Volgend jaar treedt het nieuw mobiliteitsbudget in werking. Werknemers zullen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een fiscaal voordelige vergoeding. ‘Car for cash’ heet het principe. Maar kiezen is niet simpel.
Rij jij met een dieselbedrijfswagen? Hou er dan rekening mee dat dat vanaf dit jaar iets duurder wordt. Een woordje uitleg ...
Welke bedrijfswagen is het voordeligst en hoe kies je de beste bedrijfswagen? Een woordje uitleg...
Een haard- of standplaatstoelage: wat is dat precies en voor wie is de vergoeding bedoeld?
Annemie, Pieter, Laura en Kenny zetten zich elke dag in voor de patiënten van de twee forensisch psychiatrische centra van ons land: FPC Gent en FPC Antwerpen.