Meer gewaardeerd worden: 5 tips
Voel jij je vaker niet dan wél gewaardeerd op je werk? Zelfvertrouwencoach Inge Ketels geeft enkele praktische tips …
Je mag er niet van uitgaan dat je baas vanzelf wel zal zien hoe goed je bent. Dat is een grote fout die hardwerkende werknemers vaak maken. Want je baas is namelijk niet helderziend, en bovendien is hij of zij vooral met zijn/haar eigen dagelijkse beslommeringen bezig. Wil je dat je baas je op je waarde beoordeelt, dan moet je er zelf voor zorgen dat je successen zichtbaar worden.
Het betekent vooral dat jij je bewust bent van je toegevoegde waarde en unieke kracht, en dat je dat laat zien, en dat kan op vele verschillende manieren.
Als je jezelf zichtbaar wil maken, moet je communiceren vanuit je successen en sterke kanten. Mannen zijn daar over het algemeen beter in.
Vrouwen hebben de neiging om hun successen te bagatelliseren. Als ze een compliment krijgen, zeggen ze: “Oh, maar zo bijzonder is dat toch niet, dat kan iedereen’. Of ze minimaliseren hun eigen aandeel: ‘Ja, maar we hebben het vooral als team gedaan’. Krijg je een compliment, zeg dan iets als: ‘Dankjewel. Ik ben ook blij met het resultaat.’
Zichtbaarheid en bescheidenheid gaan niet (helemaal) samen. Maar dit betekent ook weer niet dat je arrogant moet zijn of moet opscheppen.
Je kan zelf kiezen voor een mooie balans tussen onzichtbaarheid en bescheidenheid aan de ene kant, en zichtbaarheid en "opschepperij" aan de andere kant. Het veronderstelt wel dat je eerlijk bent tegenover jezelf over je talenten en sterke punten.
Wees niet alleen blij en trots als je zelf succes hebt behaald, maar ook als een van je collega’s het goed deed. Feliciteer hem. Als jij hem zijn succes gunt, is de kans groot dat hij later ook blij is in jouw plaats.
Ben je in je eentje dingen aan het doen waarvan je collega’s geen weet hebben? Dat is zonde: hierdoor weten ze niet dat je hard aan het werk bent en kunnen ze ook geen nuttige tips geven. Gebruik de teamvergadering om te vertellen waar je mee bezig bent.
Ook je leidinggevende moet weten waar je mee bezig bent. Hoe je hem hier best van op de hoogte brengt, hangt af van zijn karakter. Is het iemand die het fijn vindt als je binnenspringt en vertelt waar je mee bezig bent? Of is het een meer formeel type dat liever een mail krijgt met een stand van zaken? Of wie weet is het totaal geen people manager en vindt hij zo’n update tijdverlies. In dat geval volstaat het dat je hem in cc zet als je mails verstuurt waarvan hij op de hoogte moet zijn. Twijfel je over de beste aanpak, pols dan eens bij collega’s die hem goed kennen.
Heb je een project afgerond dat interessant is voor je baas of collega’s? Stuur hen een mail om hen te informeren over het resultaat. Hou het kort en informatief. Begin zeker niet te pochen. Daar hebben mensen een hekel aan. Is het project interessant voor de hele organisatie? Informeer bij de communicatie-afdeling of ze het op intranet kunnen plaatsen of kunnen opnemen in het personeelsblad.
Heb je een project afgerond? Vraag aan je baas en collega’s wat ze ervan vinden. Hierdoor leg je nog eens de nadruk op wat je gerealiseerd hebt zonder dat je als een slijmbal overkomt. En misschien krijg je nuttige feedback die je kan toepassen.
Sommige taken staan misschien niet op je functieomschrijving, maar je kan ze wel naar je toe trekken. Gaat er een project van start dat jou interesseert en waarvan je weet dat het management er veel waarde aan hecht? Stel je kandidaat om mee te werken.
Je moet je onderscheiden van de rest. Als je opgaat in de grijze massa kan je niet duidelijk maken waarom juist jij onmisbaar bent. Wees apart, wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf niet en blijf jezelf.
Mensen moeten op je kunnen bouwen. In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit.
Durf tijdens vergaderingen vragen stellen en je mening geven, ook als die afwijkt van de rest. Neem je het woord? Gebruik geen vakjargon, articuleer goed en praat traag. Als je zelf het gevoel hebt dat je te langzaam praat, zit je goed.
Ga bijvoorbeeld eens naast een collega zitten die je niet kent. Of naast de voorzitter of directeur. Zo kom je toegankelijker over en wie weet komt er een gesprek uit voort.
Natuurlijk weet je zelf best wat je goed staat. Je weet ook in wat voor kleren je je goed voelt. Toch kan een professioneel kleurenadvies je op nieuwe ideeën brengen. Je zichtbaarheid krijgt een boost als je kleuren draagt waarbij je de opmerking krijgt 'wat zie jij er goed uit'.
Heb je het gevoel dat je baas niet voldoende op de hoogte is van je prestaties? Stel een lijstje op van je belangrijkste successen en overloop het tijdens je functioneringsgesprek.
Het wereldwijde web is geduldig en alziend. Alles wat je op het internet achterlaat blijft heel lang bestaan. Dat rare commentaar in een gastenboek, dat artikeltje over drugs… het kan je blijven achtervolgen. Zorg dus dat ook je elektronische uitingen passen bij je persoonlijke merk. Overdreven? Zeker niet, vraag maar eens na hoeveel mensen de naam van een gesprekspartner of sollicitant in Google intypen om alvast een beeld te krijgen van die persoon.
Als je een project succesvol hebt afgerond, deel dat dan ook eens met collega's: trakteer of vier het met de afdeling. Het is leuk én levert je extra zichtbaarheid op.
(mr) – Bron: VDAB, www.intermediair.nl en www.carrieretijger.nl
6 augustus 2015Voel jij je vaker niet dan wél gewaardeerd op je werk? Zelfvertrouwencoach Inge Ketels geeft enkele praktische tips …
Iedereen is uniek, en toch glijden we zo dikwijls af naar middelmatigheid. Nochtans is opvallen en succesvol zijn niet zo moeilijk: wees gewoon jezelf.
De helft van de werknemers meent dat zijn talent onopgemerkt blijft. “Bedrijven hebben vooral oog voor high potentials. De buik van de onderneming voelt zich verwaarloosd”, meent Paul De Schepper van Acerta.
Wil je een goede verstandhouding met je baas? Geef hem/haar dan geen enkele reden om te denken dat jij je job niet graag doet of dat je je job te min vindt.
Je werkt je te pletter voor je job, maar aan het einde van de rit erkent geen van je collega’s, laat staan je baas, jouw verdienste. Herkenbaar?
Beleefd zijn lijkt soms niet meer van deze tijd, terwijl je er toch zoveel sympathieker door lijkt én er zoveel meer gedaan mee krijgt.
Sommige werknemers krijgen alles gedaan van hun collega's. Hoe kan je volgens Stanford-professor Jeffrey Pfeffer je gezag op het werk vergroten?
We vroegen aan Alice (42) uit Zwevezele hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt…
De overgrote meerderheid van de jongeren vertoont symptomen van een burn-out, en niet elke werkgever speelt hier even goed op in...