Hoe stel ik een goede e-mail op?
Iedereen heeft zo zijn eigen manier van communiceren op de elektronische snelweg: zonder of met aanspreking, in goed Nederlands of een chattaaltje, lang of kort, met of zonder bijlage.
Nochtans kunnen deze blunders dramatische gevolgen hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand naast een promotie grijpt of zelfs zijn job verliest door een fatale misser tijdens het e-mailen.
Hieronder de 16 vaakst voorkomende blunders op een rijtje. Aan jou om ervoor te zorgen dat je ze niet begaat.
De beste manier om deze fout te voorkomen, is eigenlijk erg eenvoudig. Voeg het e-mailadres van de ontvanger pas toe wanneer je klaar bent met schrijven.
Deze fout wordt bijzonder vaak gemaakt. Begin met het uploaden van de nodige documenten voor je een bijhorend bericht schrijft. Zo voorkom je dat je nog een tweede e-mail moet sturen met het beloofde materiaal en je excuses.
Loop een halve minuut na het versturen van een e-mail niet naar het bureau van de ontvanger om te vragen of je bericht al is aangekomen. Natuurlijk is dat bericht aangekomen, en de ontvanger zal je antwoorden wanneer hem dat past. Zo werkt e-mail nu eenmaal.
Het werk is niet de juiste plek om mopjes te forwarden. Gebruik je account van het werk enkel voor professionele doeleinden.
Wanneer je na een weekje vakantie weer op het werk aankomt, lees dan eerst al je e-mailberichten. Het is best mogelijk dat sommige problemen ondertussen al door een collega zijn opgelost, en dat er dus geen reactie meer vereist is. Vermijd dubbel werk en overbodige communicatie.
Gooi geen mensen van de ontvangerslijst wanneer ze het originele bericht wel ontvangen hebben. Andere ontvangers zullen dat immers ongetwijfeld opmerken.
Je collega’s weten ondertussen heus wel wie je bent. Maakt je e-mailprogramma automatisch een digitale handtekening aan, neem dan even een tiende van een seconde de tijd om die te verwijderen wanneer je naar mensen mailt die je goed kent. Een telefoonnummer meegeven kan nooit kwaad, maar die hele brief met je titel, functie en adres is nergens voor nodig.
Wees niet te nonchalant. Schrijf iedere e-mail alsof hij zal voorgelezen worden op het Sint-Pietersplein tijdens de inzegening van een nieuwe paus.
Hou je aan de huisregels wanneer je e-mails verstuurt.
Een vriendelijke aanspreking, een groet aan het einde: veel is er niet nodig om beleefd te zijn. Gebruik indien mogelijk de naam van de ontvanger. Wees vriendelijk, maar slijm niet.
Doe dit NOOIT. Een mail – zeker een zakelijke mail – die doorspekt is met emoties kan catastrofale gevolgen hebben. Het klinkt misschien oubollig, maar slaap er een nachtje over. Bewaar je bericht en kijk de volgende ochtend na of je dat nog steeds wil verzenden.
Geef je e-mail een interessant onderwerp mee, zodat de ontvanger zeker geneigd zal zijn je bericht te lezen. Gebruik een veelzeggende en beschrijvende titel.
Kijk na of je het juiste document hebt toegevoegd. Wanneer je een bijlage nog even naleest voor je je e-mail verstuurt, vergeet dan niet om eventuele wijzigingen ook in het originele document door te voeren. Als je enkel de versie aanpast die aan je mail vastzit, kan dat tot problemen leiden.
Ook al hing je een uur geleden nog met de bestemmeling aan de telefoon, laat hem of haar in je e-mail opnieuw even weten waarom je eigenlijk mailt.
Het gebeurt niet zelden dat de zender van het originele bericht de e-mail opnieuw in handen krijgt en ziet dat zijn vertrouwelijke brief werd doorgestuurd. Je geloofwaardigheid zal een flinke knauw krijgen.
Dit is een klassieke misser. Niet alleen kan het behoorlijk gênant zijn, afhankelijk van wat je schreef kan het de relatie met je baas en/of collega’s zware schade toebrengen.
(mo)
22 juli 2019Iedereen heeft zo zijn eigen manier van communiceren op de elektronische snelweg: zonder of met aanspreking, in goed Nederlands of een chattaaltje, lang of kort, met of zonder bijlage.
In e-mails wordt veel makkelijker gelogen. Aan de hand van deze 6 signalen ontmasker je de waarheid!
E-mail is niet meer weg te denken, hoewel het je serieus op de heupen kan werken. Zeven gewoontes zijn ronduit ergerlijk.
Mensen lezen tegenwoordig nog slechts een derde van hun e-mails. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Stephanie Miller uit 2007 en wordt bevestigd door gegevens van de Belgische beroepsvereniging Interactive Advertising Bureau.
Hoewel veel werkgevers nog altijd de klassieke sollicitatiebrief en cv in een omslag met postzegel verkiezen, rukt online solliciteren steeds verder op.
Je baas die in je professionele mailbox neust: mag dat zomaar? Het is een complex vraagstuk met een dubbele bodem...
De wens naar een hybride werkritme is soms zó groot dat het een breekpunt is voor werknemers als ze het niet krijgen. Gevolg? Quiet quitting. Maar wat is dat nu precies?
In steeds meer bedrijven heb je als medewerker de kans om in te stappen in een cafetariaplan. Wat zijn de voordelen van zo'n plan?
We vroegen aan een 30-jarige eventmanager uit West-Vlaanderen hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...