Ga de crisis te lijf in stijl
Nu de concurrentie op de jobmarkt groot is, wordt een goed uitgekiende look onbetaalbaar. “Mensen met de juiste look krijgen meer kansen, ook professioneel”, weet stijlconsulente Caroline Van Dieren.
Dan hebben we het niet noodzakelijk over een flauwe mop of gevloek, maar over dingen die jezelf of je omgeving neerhalen, of die het product zijn van een negatieve mindset.
Enkele dingen die je beter uit je woordenschat schrapt:
Alle credit opstrijken voor een idee dat waarschijnlijk tot stand gekomen is door een samenwerking met verschillende mensen … daar ga je jezelf niet populair door maken. Een fantastisch idee is vaak het resultaat van verschillende invloeden en ervaringen. Misschien zijn het officieel niet jouw partners of hebben ze verder geen aandeel in de uitwerking van het idee, maar het is maar eerlijk om iedereen waar je mee samenwerkt de nodige erkenning te geven.
Je zelfbeeld is vaak de sleutel tot je succes. Zorg er daarom voor dat je op positieve voet staat met jezelf. Als je jezelf steeds onderuit haalt, ga je nooit in staat zijn om te klimmen op persoonlijk en professioneel vlak.
Blijf daarom jezelf in elke situatie, want daar zal je je het comfortabelst bij voelen. Doe wat je graag doet en volg je passies. Zo blijf je gemotiveerd.
Het is belangrijk om in jezelf te geloven. Als jij het niet doet, waarom zouden anderen het dan doen? Overtuig hen door te weten wat je waard bent en overtuigd te zijn van jezelf.
Op voorhand al zeggen dat iets niet gaat lukken, is slecht voor je zelfbeeld, je reputatie én je carrière. Wat zegt het over jou? Dat je problemen liever uit de weg gaat en dat je geen uitdagingen aangaat.
Wat maakt bedrijven succesvol? Als klanten naar hun bedrijf komen in plaats van naar de concurrentie. Hoe krijg je die klanten zover? Door hen iets aan te bieden dat de concurrentie niet kan. Zeg jij vooraf al tegen je klant dat hun vraag te moeilijk is of te lastig, dan zullen ze misschien wel naar de concurrentie gaan.
Geloof in jezelf en vertrouw erop dat je een oplossing kunt vinden voor elk probleem.
Het is normaal dat je niet overal meteen een antwoord op hebt en dat je niet weet hoe alles werkt. Wat je moet doen als ambitieuze zakenman of zakenvrouw is uitzoeken hoe het wél moet. Wees nieuwsgierig en geef niet op. Vraag desnoods om hulp als je het niet meteen zelf weet uit te vogelen, daar moet je je zeker niet om schamen.
Moet je bijvoorbeeld veel naar hetzelfde land voor zaken, maar versta je de taal niet? Volg dan een spoedcursus, zodat je de basis al wat onder de knie hebt en je je plan kan trekken. Kan je niet met een bepaald computerprogramma werken? Zoek dan een cursus of een handleiding die je kan helpen.
“Ik weet niet hoe” is dus geen reden om ergens van weg te lopen. Geloof dat je het kan!
In dezelfde categorie heb je dus ook “Ik weet niet wat dat is”. Weet je echt niet wat het probleem inhoudt, dan is het goed om daar eerlijk over te zijn, maar zet daarna wel alles op alles om erachter te komen wat het zou kunnen zijn. Anders kom je waarschijnlijk lui en afwimpelend over. Probeer om het alsnog uit te zoeken, je kan er alleen maar van bijleren.
Zeg je het gewoon omdat je geen zin hebt om er veel energie in te steken en doe je eigenlijk maar alsof je neus bloedt om van onder een vervelend probleem uit te komen? Dan haal je jezelf onderuit en doe je jezelf én je klant of bedrijf tekort.
Hoewel het misschien positief klinkt, hebben deze woorden een negatieve naklank. Het is een tweewoordige schermzin van mensen die achter de feiten aanlopen. Ze weten niet goed waar ze mee bezig zijn of gaan bijna tegen een deadline aan knallen.
Hoor je jezelf deze woorden opperen, dan is dat waarschijnlijk een goed alarmsignaal om zowel je doelen als je aanpak te herzien. Besef waar je verkeerd bent gegaan en trek hier je conclusies uit. Wees ook eerlijk naar je klanten of partners toe. Geef toe dat je iets onderschat hebt of dat je je aanpak hebt moeten wijzigen. Zeg niet “Komt wel goed” als dat niet het geval is.
Zeer concreet. Niet dus. Dit is zowel privé als zakelijk een dooddoener. Het betekent al te vaak dat je eigenlijk geen tijd hebt, je je belofte niet gaat nakomen en dat je jezelf er met een schijnbeleefde vriendelijkheid vanaf wilt maken.
Wil je effectief een meeting vastleggen, een lunch of netwerkactiviteit afspreken, haal er dan meteen je agenda bij en kijk welke data zouden werken, of spreek op voorhand een moment af waarop je elkaar zult bellen om een afspraak te maken. Wees zo concreet mogelijk.
De meest productieve omgeving bestaat uit mensen die je motiveren, stimuleren en steunen. Creatieve, intelligente, toegewijde collega’s, partners en vrienden zijn een meerwaarde voor je persoonlijke en professionele netwerk. Samenwerken met deze mensen zal je inspireren en je werk én jezelf naar een hoger niveau tillen.
Alleen bereik je niet zoveel als met twee. Durf hulp vragen en vertrouwen op anderen. De sociale ‘dienst voor een wederdienst’ economie zal je waarschijnlijk verder brengen dan je denkt.
Op tijd in je bed liggen of juist langer blijven liggen, kan aangenaam zijn, maar voor sommige dingen zal je wel eens een uitzondering moeten maken. Een netwerkevenement dat doorgaat tot in de late uurtjes, een project launch nog voor je normaal gezien ontbeten hebt, allemaal dingen die belangrijk zijn voor je carrière. Je gezicht laten zien op deze evenement kan je de juiste contacten opleveren om een project binnen te halen, of kan ervoor zorgen dat partners of potentiële klanten zien dat je je carrière serieus neemt.
Op het juiste moment op de juiste plaats zijn, is vaak even belangrijk als al de rest van je werk gecombineerd. Zie het niet als een last, maar als een opportuniteit.
Jij denkt misschien dat je hierdoor cool lijkt of dat je hiermee aantoont dat je een druk, succesvol persoon bent die geen tijd heeft voor uren lezen. Onderzoek heeft echter aangetoond dat rijke en succesvolle mensen juist veel lezen. 63% van de rijkere Amerikaanse bevolking leest veel of luistert naar luisterboeken op weg naar het werk.
Lezen zorgt er bovendien voor dat je minder stress hebt én dat je creativiteit en geheugen worden gestimuleerd.
Succesvol zijn draait niet om het nabootsen van je succesvolle concurrenten. Het draait om innovatie, de markt voorblijven, een unieke invalshoek en je eigen diensten aanbieden. Wat onderscheidt jou van de rest? Merk je dat je concurrenten het niet hebben, dan is het misschien wel interessant om daar net wél in te investeren als het een meerwaarde kan betekenen voor je bedrijf. Misschien beantwoordt het wel aan een behoefte die je klanten nog nergens anders kunnen invullen.
Niet iedereen kan dezelfde werkopgaves aan. Terwijl de ene gemakkelijk een jaar lang elke dag tot in de late uurtje kan doorwerken, heeft de ander na een week al behoefte aan pauze. Misschien is het zelfs nodig voor iemand om parttime te werken? Succes hebben kan ook betekenen dat je tijd met je vrienden en familie kunt doorbrengen en dat je genoeg tijd hebt voor jezelf.
Vakantie kan je ook beter maken in je job. Van tijd tot tijd eventjes je werk-knop afzetten, kan leiden tot nieuwe perspectieven, hernieuwde energie en een boost voor je motivatie.
Sla je een mooie kans af omdat je het te druk hebt? Het is nooit goed om jezelf te hard te pushen, maar als je een kans uit de miljoenen krijgt, dan zullen succesvolle mensen er alles aan doen om deze kans te grijpen en tot een goed einde te brengen, of deze ten volle te benutten. Het kan zijn dat je een keer buiten je uren moet werken, maar als dat het waard is dan is dat een kleine moeite. Toch?
Iemand gevonden waar het op professioneel vlak mee klikt? Het gebeurt niet elke dag dat je iemand ontmoet die op hetzelfde niveau denkt als jij en die dezelfde ideeën deelt. Vind je dus iemand waar je goed genoeg mee kan communiceren dat je eraan denkt om er mee in zee te stappen, sluit dan de mogelijkheid om met deze persoon samen te werken niet uit. Een nieuw bedrijf, een start-up, een uitdagend project … Mensen vinden met dezelfde ideeën en passies zijn zeldzaam, maar wel goede partners op je weg naar succes.
(sjv) – Manners.nl / Entrepreneur.com
22 januari 2015Nu de concurrentie op de jobmarkt groot is, wordt een goed uitgekiende look onbetaalbaar. “Mensen met de juiste look krijgen meer kansen, ook professioneel”, weet stijlconsulente Caroline Van Dieren.
Je sollicitatiebrief is vaak het eerste wat een werkgever van je te zien krijgt. Zorg er dan ook voor dat je een goede indruk maakt.
Uit onderzoek blijkt dat overuren doen om je werk te perfectioneren, niet uithaalt. Speel het slim en kom toch op een goed blaadje bij je baas te staan!
De gentleman is terug van weggeweest en met zijn kostuum mikt hij op succes. Enkele tips om je net zo'n succesoutfit aan te meten!
Twee gemeenten hebben een wel heel origineel plan bedacht om de uitkeringen te drukken. Ze geven vrouwen een makeover cadeau in de hoop dat ze zo een man of een baan vinden om hen te onderhouden.
Vijf nieuwslezeressen van de Arabische nieuwszender Al Jazeera hebben ontslag genomen nadat ze de kritiek kregen zich niet conservatief genoeg te kleden.
Doe de test in je vriendenkring: vaak kan je aan de professionele kleding van je vrienden meteen zien voor welk bedrijf ze werken. Kleding bepaalt immers mee het imago van een bedrijf en geeft expliciet vorm aan de identiteit ervan.
Van alle 'rage applyers' geeft bijna de helft (47%) aan dat een toxische werkcultuur hun voornaamste beweegreden is. Hoe ga je daarmee om?
Binnenkort moeten je belastingen binnen. Sommige beroepskosten kun je aftrekken van je belastingen. Welke dat zijn, lees je hier.