Effectief delegeren in 9 stappen
Delegeren is niet alleen de taak delen, ook de verantwoordelijkheid. Je start er mee in deze 9 stappen...
De volgende 13 tips kunnen je professionele leven een pak aangenamer maken. Bekijk ze echter niet als een stappenplan, maar zoek uit welke tips voor jou werken en combineer ze tot je persoonlijke 'minder-doen-om-toch-meer-te-bereiken'-strategie.
Afgezien van een mogelijk ochtendhumeur, heeft vroeg opstaan zo z'n voordelen. Je bent de files voor, je kan ongestoord doorwerken tot je collega's aankomen en de voorsprong op het werk geeft je zo'n boost dat je de hele dag extra productief blijft.
Lees ook: 9 voordelen aan vroeg opstaan
Steeds meer mensen kiezen ervoor om van thuis te werken. Je verliest geen tijd in het verkeer, bespaart een hoop vervoerskosten en kan je beter concentreren dan in een drukke kantoorruimte. Nu nog je baas overtuigen? Leg dan de nadruk op de voordelen die regelmatig thuiswerk ook voor het bedrijf met zich mee brengt.
Maak elke ochtend een lijstje met 3 V.I.P.'s of 'Very Important Projects'. Dit zijn de taken die je op het einde van de dag afgerond wil zien. Kies je V.I.P.'s zorgvuldig uit: met het oog op je carrière focus je best op projecten die je op lange termijn erkenning (en mogelijk een salarisverhoging) opleveren.
Mails, telefoons en papierwerk slorpen veel van je aandacht op, zeker wanneer je er telkens je werk voor onderbreekt en wanneer je erdoor afgeleid wordt van je belangrijke taken. Je spaart heel wat tijd door een to do-lijstje bij te houden dat je tijdens het laatste uur van je werkdag systematisch afwerkt.
Zet je in voor de grote projecten, zodat je naam voor jezelf én voor je bedrijf kan maken. Geef ze een plaats op je V.I.P.-lijstje (zie hierboven), want dit soort opdrachten maken het verschil in je carrière. En dat is meteen een stimulans om extra productief te zijn.
Ook al wijst een beetje wanorde vaak op een creatieve geest, het valt niet te ontkennen dat regelrechte chaos je werk hindert. Investeer daarom tijd in het opruimen van je bureau én je computer. Achteraf vind je alles in een mum van tijd terug en bovendien verklein je het risico dat je bepaalde zaken over het hoofd ziet.
... en heers. Geraak je bedolven onder een project? Neem er een kalender bij en splits de opdracht in kleinere taken. Focus je elke dag op een deel van het werk tot je de hele hap hebt doorgeslikt.
Hou zelf de controle door de juiste mensen te kiezen voor de jobs die jij doorgeeft en leg jezelf ondertussen toe op de grotere opdrachten die belangrijk zijn voor jouw bedrijf en je persoonlijke carrière.
Extra: Effectief delegeren in 9 stappen
Wanneer je met een ellenlange to do-list zit, is schrappen de boodschap. In plaats van achteraf met een gefrustreerd gevoel te blijven zitten, kan je beter op voorhand bepalen welke zaken het belangrijkst zijn, welke je kan doorgeven en welke je later kan uitvoeren.
Het is algemeen geweten dat je veel tijdrovende vergaderingen kan vervangen door één telefoontje of e-mail. Opper op voorhand een goeie reden voor je afwezigheid en breng je baas achteraf op de hoogte van al het werk dat je ondertussen hebt kunnen afronden.
Een pauze houdt je hoofd fris, maar vermijd tijdens het werk zelf alle mogelijke afleidingen zoals persoonlijke mails, telefoongesprekken, Facebook en de rest van het internet. Met een hoofdtelefoon en wat zachte muziek kan je jezelf bovendien tijdelijk afsluiten van (te) rumoerige collega's.
Ontdek: De 5 grootste tijdvreters op kantoor
Met name: één keer per dag. Door jezelf elke dag een tijdspanne op te leggen waarin je mails beantwoordt en uitstuurt, vermijd je dat je van belangrijke opdrachten afgeleid wordt telkens je een enveloppe ziet verschijnen in je mailprogramma.
Om een extraatje te verdienen, kan je natuurlijk ook een tweede job aannemen. Gun jezelf de tijd om uit te zoeken welke richting je hierin precies wil uitgaan, want zo creëer je voor jezelf de luxe dat je er ooit je hoofdberoep van kan maken.
Hoe stressbestendig ben jij? Doe de test!
(jn) - Bron: Businessinsider.com
12 augustus 2019Delegeren is niet alleen de taak delen, ook de verantwoordelijkheid. Je start er mee in deze 9 stappen...
De vakantiemaanden juli en augustus zorgen in ondernemingen vaak voor problemen. Enkele praktische tips daarom op een rij, met dank aan ACERTA ...
Een vierdagenwerkweek? Veel werknemers zouden er sito presto voor tekenen. Helaas is het (nog) niet de realiteit.
Meer en meer bedrijven willen extra verlof geven aan hun personeel. Om te herbronnen. Een goed idee?
Hoe vaak zeg jij ‘ja’ terwijl je ‘nee’ denkt? Regelmatig? Dan is er werk aan de winkel. Want wie ‘nee’ kan zeggen, is gelukkiger...
Er zijn een aantal simpele trucjes die je kan toepassen om jezelf het gevoel te geven dat je meer tijd en rust hebt.
Wandelen door de Afrikaanse savanne of de Australische onderwaterwereld ontdekken vanuit je luie zetel? Dat kan met virtual reality!
Hard werken ligt in onze aard, daarom nemen ook veel mensen hun werk mee naar huis. Hoe komt dit?
Minder woon-werkverkeer en een flexibelere tijdsplanning. Thuiswerken heeft zo z’n voordelen. Al is er vanzelfsprekend ook een keerzijde van de medaille...