Maak van deze (werk)week een topweek! 5 tips
Last van de maandagblues? Geen zorgen, dankzij deze vijf acties wordt je werkweek toch een toppertje!
Als je je week organiseert weet je wat je kan verwachten. Daardoor zal je beter en geruster met verrassingen om kunnen. Ben je echt ijverig, dan kan je al een hele maand plannen. Duid je projecten aan op een kalender waardoor je items kan afvinken als je ze hebt afgehandeld.
Check: 10 tips om jezelf nog beter te organiseren
Lijstjes zijn handig, maar werp er een blik op en je voelt je al snel overweldigd. Krijg je dat gevoel? Neem dan je lijst erbij. Beslis welke items een must zijn en welke je kan uitstellen. Moet je die taak nu meteen doen, of kan het wachten?
Alternatief: Fuck it en maak don’t-dolijstjes!
Elke dag krijgen we ongevraagd te maken met allerlei soorten communicatie en media. Denk aan nieuws, advertenties, e-mails, online teksten en digitale documenten. Dat kan schade toerichten aan onze concentratiemogelijkheden. Maak je werk eenvoudiger door een deel van die ongevraagde communicatie weg te nemen.
Onbelangrijke e-mailing? Schrijf je uit. Zet de notificaties van mobiele en social media conversaties af. Organiseer je digitale documenten en herleid de hoeveelheid van energie- en tijdsvretende vergaderingen tot een minimum.
We zeggen vaak 'ja' op alles wat op onze weg komt. Vaak om indruk te maken bij de baas, en omwille van onze teamplayerattitude. Maar als je meer moet bijten dan je kan slikken, dan ben je minder productief. Daardoor zal het lijken alsof je de werkhoeveelheid niet aankan, en dat heeft een negatief effect op toekomstige carrièrekansen.
Leer daarom om 'neen' te zeggen. Als je aan de top van je capaciteit zit, laat het dan weten aan je baas. Goede bazen begrijpen dat en helpen je om een balans te vinden.
Extra: 6 tips om 'nee' te zeggen tegen extra werk
Dit is een van de meest interessante manieren om een burn-out te voorkomen. Dr. Emma Mansour is een erkend psychologe en heeft al veel gewerkt met patiënten met burn-outs. Zorgen voor jezelf is een fundamenteel deel van haar leven.
“Ik neem een klein glazen potje en plaats er knikkers in. Elke knikker die je erin plaatst, stelt een moment voor van zelfzorg. Bijvoorbeeld even rusten in een bureaustoel, een korte meditatie, even rondwandelen of taken delegeren. Je haalt er telkens een knikker uit als je doorwerkt tijdens je lunch, geen pauze neemt, of naar je computerscherm blijft staren terwijl je ogen geïrriteerd zijn. De bedoeling is dat je zoveel mogelijk knikkers in de pot houdt.”
Planten geven leven in een kantooromgeving. Ze krikken je energie- en productiviteitsniveau op en maken je blij. Onderzoeken wijzen dat uit.
Ontdek: Welke planten passen best op jouw werkplek?
We zijn meer online dan ooit. Het is moeilijk om niet geconnecteerd te zijn met de digitale wereld. Maar het is wel nodig als je niet in een gekkenhuis wil belanden. Plan elke dag een tijdstip waarop je niet meer connecteert met de sociale media en digitale wereld en hou je daar aan. Daardoor kan je terug je batterijen opladen.
Plan leuke activiteiten na je werk. Als je dingen hebt om naar uit te kijken, verhoogt dat je productiviteit. Je wordt ergens verwacht op een bepaald uur, en daarom werk je door. Die leuke activiteit helpt je om daarna terug te ontspannen.
Als er zich problemen aandienen, denk dan voor je reageert. Is dit echt iets dat jouw aandacht op dit ogenblik verdient? Of is het beter als iedereen even een stapje achteruit doet en dit probleem later evalueert?
Voel je je overweldigd? Heb je veel meer werk dan je aankan? Delegeer dan je werk, vooraleer een klein vuurtje een gigantische brand wordt. Er is niets mis met werk delegeren als je in de positie zit waar het kan, en iedereen evenveel aan het team bijdraagt.
Leer: Effectief delegeren in 9 stappen
Als je vindt dat er nooit genoeg tijd is in een dag, kan je je misschien vinden in het perspectief van schrijfster Melissa Heisler. Ga niet meteen na wat er op je planning staat als je opstaat, want je riskeert dan al snel om achter te lopen op schema. Zeg tegen jezelf: ik heb meer dan genoeg tijd vandaag om alles te doen wat ik moet doen. Die gedachte helpt je om je dag aan te kunnen.
Workaholics hebben vaak veel vakantiedagen staan en nemen ze zelden allemaal op. Het is moeilijk om sympathie te hebben voor iemand die vakantie kan maar niet wil nemen. Als je vakantiedagen hebt, gebruik ze dan. Rust, relax en onthou dat dit de enige manier is om op lange termijn een goede work-life balans uit te bouwen.
Hem of haar laten weten dat je een beetje ademruimte nodig hebt: daar is niets mis mee. Veel mensen durven dat niet vertellen uit angst dat ze zullen worden vervangen. Vertel dat je geen burn-out hebt, maar bang bent dat je er een zult krijgen. Vraag om suggesties of richtlijnen. Als je een goede werkkracht bent, zal je werkgever er veel aan doen om je gelukkig te houden.
E-gids: Eerste hulp bij burn-out
(mr)
20 oktober 2023Last van de maandagblues? Geen zorgen, dankzij deze vijf acties wordt je werkweek toch een toppertje!
Uit een onderzoek van Securex blijkt dat twee op drie Belgen stress op het werk ervaart. Bijna één op tien (9,2%) maakt kans op een burn-out.
100 procent zeker zal je het nooit weten of je carrière geslaagd is, maar je kan je wel afvragen of de volgende zaken op jouw loopbaan van toepassing zijn …
Een goede nachtrust kan ervoor zorgen dat je stress afneemt. 11 handige tips om beter te slapen ...
Eén op drie Belgen ervaart de stress op het werk als problematisch. Misschien kan de Zweedse geluksfilosofie redding brengen? ‘Lagom är bäst!’
Het gaat niet de goede kant uit met het stress- en energieniveau van de Belgische werknemers. Enkele cijfers ...
Wat houdt burn-out precies in? Hoe ontstaat het? En vooral: hoe kan je dat voorkomen?
Wanneer spreken we van een tijdelijk dipje, en wanneer is er meer aan de hand? Check deze 15 signalen.
Wie gelukkig is op het werk, is dat dikwijls ook ver daarbuiten. Geluksexpert Dajo De Prins verklapt al zijn tips om (terug) tevreden te zijn met je job.