Iemand overtuigen? Gebruik zijn/haar voornaam
Orkanen vormen de basis van een onderzoek rond het beïnvloeden van mensen tot het doneren van geld aan slachtoffers. Wijsheid die overal van pas komt.
“Overtuigend ben je als je blijft hangen in de hoofden van mensen. Impact heb je als je anderen weet te raken. Als je een ‘verhaal’ hebt. Als ze je verfrissend vinden”, zegt Katrin Van de Water. Ze is zaakvoerster van Passion for Work en helpt hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan.
Een van de redenen waarom je niet krijgt wat je wilt, is omdat je niet beslist wat je wilt. Je hebt je wensen niet duidelijk en aantrekkelijk verwoord (zo gedetailleerd mogelijk).
“Laat je belemmerende gedachten, de innerlijke criticaster, je niet tegenhouden om ervoor te gaan. Van zodra je echt vasthoudt aan een doel en er helemaal voor gaat zal je onderbewustzijn wakker worden en mee dat doel realiseren. Je trekt dan de juiste mensen, hulpmiddelen, trainingen en opportuniteiten aan om je droom waar te maken”, vertelt Annelies Quaegebeur. Oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan.
“Het klinkt misschien fluffy en toch is het de realiteit. Mensen die durven committen aan hun droom en er hard voor werken zullen die droom ook realiseren! Ze zullen met hun (grote) droom niet alleen zichzelf inspireren maar ook anderen aanzetten om groots te dromen.”
“Als ik naar mezelf kijk dan noteer ik hoeveel keer per jaar we met A-Lissome in de pers willen komen, hoeveel bedrijfsopdrachten we jaarlijks willen doen, hoeveel coachees we willen begeleiden met de VDAB loopbaancheques, ...”
Schrijf uit wat je wil zeggen. Zo voorkom je versprekingen en komt het er even vlot uit als het in je hoofd klinkt.
Het doet er niet toe of je het zelfvertrouwen, zelfzekerheid, zelfgeloof of iets anders noemt, het is een diepgeworteld geloof dat je alles hebt wat er nodig is om je gewenste professionele doel te bereiken.
De hersenen zijn volgens wetenschappers een doelgericht ‘orgaan’. Welk doel je ook aan je onderbewuste geeft, het zal dag en nacht werken om het waar te maken. Daarvoor is het wel belangrijk dat je doel meetbaar is. Als er geen meetbare criteria zijn, is het voor je hersenen/gedachten moeilijk om ermee aan de slag te gaan. Het wordt dan gezien als een wens, een goed idee maar niet iets waar actie op ondernomen moet worden.
Begin al eens met een klein tussendoel te stellen. Visualiseer desnoods hoe het er dan idealiter uitziet.
“Zie het helemaal voor je als in een film en voel hoe je idee enthousiast onthaald wordt. Enthousiasme is immers het verschil tussen middelmatigheid en succes!”, aldus Katrin Van de Water.
Iets wat te maken heeft met het idee dat je wil lanceren op de vergadering. Dat kan een collage zijn, een voorwerp, je voorbereiding, een artikel, een boek. Zo wek je nieuwsgierigheid.
“Waar komt je idee vandaan? Bijvoorbeeld: ‘Wat me opvalt als ik met vriendinnen praat, is dat ze steevast klagen over…’. Maak dit zo concreet mogelijk. Maak het probleem ‘groot’. ‘Dit is zo jammer: het heeft effect op hun gezondheid, hun zelfvertrouwen, hun relatie, de omgang met hun kinderen’. Vraag je collega’s of ze dit herkennen bij zichzelf of in hun vriendenkring”, zegt Katrin Van de Water.
Omschrijf welke problemen je oplost met je idee en wat het resultaat zal zijn als jouw idee uitgevoerd wordt. Keep in mind: hoe concreter, hoe beter!
Dit noemen ze ‘modellen’ (lees: het leren van rolmodellen). Het is interessant om hen een keertje te observeren en een poging te ondernemen om het te doen zoals zij.
Stel een vervolg voor met een concrete datum. Bijvoorbeeld. ‘Ik begrijp dat je hier even over na wil denken. Zal ik het op papier zetten en kunnen we hier maandag op terugkomen?’
We leven in drukke tijden en mensen hebben veel aan hun hoofd. Dat ze niet op je voorstel reageren, heeft daarom niets met jou te maken. Neem het initiatief en volg op.
Katrin Van de Water is zaakvoerster van Passion for Work. Ze helpen hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Personal Branding kan hen helpen. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt via www.passionforwork.be.
Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan. Heb jij ook loopbaan gerelateerde vragen? Meer informatie kan je vinden op de website en volgen kan via Facebook.
Wil je graag zelf aan de slag? Download dan hun gratis e-book ‘Geef Vleugels Aan Je (Loop)Baan - (Terug) Werken met Goesting en Energie’ (vol met handige oefeningen en inzichten) via deze link.
(mr)
28 november 2018Orkanen vormen de basis van een onderzoek rond het beïnvloeden van mensen tot het doneren van geld aan slachtoffers. Wijsheid die overal van pas komt.
Een goede voorbereiding, een vlotte presentatie én een degelijke follow-up blijken makkelijker gezegd dan gedaan. Enkele tips om je op weg te helpen.
Minstens even belangrijk als een geweldig idee bedenken, is nadenken over hoe je anderen voor jou kan winnen.
Enkele recente wetenschappelijke studies hebben een aantal manieren naar voren gebracht die het zelfvertrouwen van de (onzekere) mens kunnen verhogen.
Met onze non-verbale communicatie zeggen we vaak nog meer dan met woorden. Vandaar: deze 5 manieren van lichaamstaal én hoe je overkomt bij anderen.
Je hebt een fantastisch idee, maar dit verkocht krijgen aan je baas kost tijd én vereist een goede strategie. Daarom: enkele praktische tips.
"Van zodra mijn baas of collega iets vraagt, laat ik alles vallen." Herkenbaar? Veel mensen cijferen zichzelf regelmatig weg. Inge Ketels geeft enkele tips.
Jonge werknemers nemen steeds sneller ontslag. Welke struikelblokken komen zij tegen? En waarom gooien ze zo snel de handdoek in de ring?
De laatste tijd zien we steeds meer ‘ontslagfilmpjes’ die honderdduizenden views krijgen, ook op TikTok. Maar waarom doen mensen dat?